Výuka předmětu náboženství na 1. stupni církevní ZŠ očima žáků
Teaching the subject of religion at the 1st stage of church elementary school through the eyes of pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157350Identifiers
Study Information System: 224277
Collections
- Kvalifikační práce [19087]
Author
Advisor
Referee
Uhlířová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
církevní školství, výuka náboženství, žák, primární školaKeywords (English)
church school, teaching religion, pupil, primary schoolPráce se zabývá výukou náboženství na základní církevní škole v České republice. Teoretická část přibližuje církevní školství, jeho historii a zakotvení v českém právním systému. Dále uvádí vztah předmětu náboženství k Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělání a k dalším oficiálním dokumentům. Popisuje samotný předmět náboženství z pohledu cílů a obsahů pro jednotlivé ročníky. Další části líčí aktéry výuky - učitele náboženství a žáky 4. a 5. třídy dle charakteristiky vývojové psychologie. Poslední kapitola teoretické části je věnována výzkumům, které byly provedeny v církevních školách a v předmětu náboženství. Empirická část diplomové práce je věnována výzkumu, který byl realizován pomocí dotazníkového šetření. Cílem praktické části bylo pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak žáci 4. a 5. ročníku 4 pražských církevních škol nahlíží na výuku předmětu náboženství z pohledu jejich morálního, kognitivního a emocionálního vývoje. Výsledky výzkumu ukazují, že žáci mají většinou pozitivní vztah k předmětu, berou jej spíše jako odpočinkový a zábavný. Předmět mají spojený hlavně s vírou a jejími symboly. Přítomnost jejich učitele náboženství na hodinách je pro žáky důležitá. Z pohledu žáků by měl učitel náboženství být zábavný, hodný a vzdělaný. Nejčastěji si žáci přejí při hodinách...
The diploma thesis deals with the religious education at the church elementary school in the Czech Republic. The theoretical part describes the church elementary school, its history and its relation to the Framework Education Program for the Elementary Education and to the official documents and then it describes the religious education itself from the perspective of the aims and contents. The next part describes the participants of the religious education - the teachers of religious education and the characteristics of the children in the 4th and 5th grade in terms of developmental psychology. The final chapter of the theoretical part is dedicated to the researches that were carried out in the church elementary schools and in the religious education. The practical part of my diploma thesis is devoted to the research, which was carried out by means of questionnaire method. The aim of the practical part was to find how pupils of the 4th and 5th grades at the church elementary school in Prague view the subject of religious education using the questionnaire construction. The results of the research show that the pupils have mostly a positive relationship toward the subject. They consider it as a rather relaxing and amusing subject. In their eyes, the subject is connected to the faith and its symbols....