Návrh a realizace kompetenčního přístupu při práci s dětmi mladšího školního věku v organizaci Junák - český skaut, z. s.
Design and Realisation of the Competency Approach for Children of Younger School Age in the Junák - Czech Scouting Organisation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157270Identifikátory
SIS: 203027
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondřičková, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
klíčové kompetence, kompetenční model, skauting, Junák, skautská stezka, výchovná metoda, Nový program (výchovný skautský program), výchovné nástroje, osobní rozvojKlíčová slova (anglicky)
key competencies, competency model, Scouting, Junák, Stezka, educational methods, New program (educational scout program), educational tools, personal developmentCílem práce je vytvořit a zavést kompetenční model v organizaci Junák - český skaut, z. s. pro děti mladšího školního věku. Následně se zaměřit na analýzu jeho možností a mezí. Teoretická část práce se věnuje rozvoji klíčových kompetencí prostřednictvím skautské výchovy a vzdělávání. Pozornost je věnována především proměně výchovného programu v dětské organizaci Junák - český skaut, z. s. na začátku 21. století. Zároveň se zabývá samotným pojmem kompetence a klíčová kompetence. Praktická část byla realizována formou akčního výzkumu ve 3. oddílu Holubov. Nejprve se zaměřuje pomocí dotazníkového šetření na reflexi skautských stezek, tedy současného skautského nástroje kompetenčního přístupu. Následně na vytvoření nového kompetenčního modelu, který ověřuje v praxi a opět reflektuje. V závěrečné části jsou analyzovány možnosti a meze tohoto nového modelu a navrženy další postupy práce s ním. Klíčová slova klíčové kompetence, kompetenční model, skauting, Junák, skautská stezka, výchovná metoda, Nový program (výchovný skautský program), výchovné nástroje, osobní rozvoj, kompetenční přístup.
The aim of this thesis is to create and implement a competency-based approach in the organization Junák - Czech Scouting for children of younger school age. Further, it analyses the possibilities and limits of such an approach. The theoretical part deals with the development of key competencies through scout education. Special attention is paid to the transformation of the educational programme in the children's organization Junák - Czech Scout at the beginning of the 21st century. Furthermore, the terms of competence and key competence are discussed. The practical part was carried out as action research in the 3rd Scout Unit Holubov. Using a questionnaire survey, the research first focuses on the reflection of Scout Paths, which represent the current scout tool for applying the competency-based approach. The next part of the research concentrates on creating a new competency-based model that verifies and reflects in practice. In the final part, the possibilities and limits of this new model are analyzed and suggestions for further implementations are proposed. Key Words key competencies, competency model, Scouting, Junák, Stezka, educational methods, New programme (educational scout programme), educational tools, personal development, competency-based approach.