Zobrazit minimální záznam

To become Schizophrenic
dc.contributor.advisorChrz, Vladimír
dc.creatorJiránková, Helena
dc.date.accessioned2017-04-10T13:03:24Z
dc.date.available2017-04-10T13:03:24Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15467
dc.description.abstractThe objective of the work is to understand the experience of individuals with schizophrenia diagnosis using the hermeneutic-narrative approach. The theoretical foundation for the research is conception of "narrative structured experience", which is understood as way, how to understand and describe connections and meanings within an autobiographical narration. The methodological foundation of the work is the hermeneutic-narrative approach and its assumption that the human experience is narratively structured. Thus, if we want to study, what it is like to "become a schizophrenic individual", it is possible to explore the way, how this experience and the relevant understanding are structured in a narration. Using the life-story analysis we can explore, how the individuals acts in their life experience, how they cope with psychotic states of their consciousness and how their life is reflected by them and by others. Analysis also reveals connections between influence of their family environment, communication patterns and "giving the meaning" to the experience within their life. The research sample consists of 8 service users of shelterd community housing for people with psychotic experience (in two different towns in Czech Republic). The data collection methods were the narrative interviews facilitated with the...en_US
dc.description.abstractJak intrepretovat onu pouze jednostrannou kauzalitu, kdy zpětně u většiny schizofreniků nacházíme podobné podmínky a příčiny, ale ne vždy z těchto podmínek vyroste schizofrenik? Jde o to, že podmínky, které vidíme, patří k obecně zátěžovým situacím (smrt v rodině, psychotický rodič, alkoholický rodič atp.), avšak subjekt, který se s těmito Podmínkami vyrovnává a reaguje na ně, prožívá při vnitřním zpracovávání těchto situací různě velkou míru autorství/aktérství (sebe i "druhých"), tzn. různě velkou kapacitu . Na jedné straně osy tedy stojí člověk, který se vědomě rozhoduje a je autorem akcí ve svém životě - ten na základě vědomého zpracování náročné či traumatické situace nějakým Způsobem transformuje prožitky a "převypráví" si je takovým způsobem aby kontinuálně Zapadly do jeho životního příběhu (popř. je vnímá jako další etapu vývoje ve svém životě). Na druhé straně osy stojí člověk, který se necítí, resp. není autorem svých akcí, tzn. centrum rozhodování o jeho životě leží mimo něj a on si není vědom, že může svobodně a Zodpovědně rozhodovat o tom, jak se se situacemi bude vyrovnávat.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleStát se schizofrenikemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-20
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId60289
dc.title.translatedTo become Schizophrenicen_US
dc.contributor.refereeMatuška, František
dc.identifier.aleph000976732
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csJak intrepretovat onu pouze jednostrannou kauzalitu, kdy zpětně u většiny schizofreniků nacházíme podobné podmínky a příčiny, ale ne vždy z těchto podmínek vyroste schizofrenik? Jde o to, že podmínky, které vidíme, patří k obecně zátěžovým situacím (smrt v rodině, psychotický rodič, alkoholický rodič atp.), avšak subjekt, který se s těmito Podmínkami vyrovnává a reaguje na ně, prožívá při vnitřním zpracovávání těchto situací různě velkou míru autorství/aktérství (sebe i "druhých"), tzn. různě velkou kapacitu . Na jedné straně osy tedy stojí člověk, který se vědomě rozhoduje a je autorem akcí ve svém životě - ten na základě vědomého zpracování náročné či traumatické situace nějakým Způsobem transformuje prožitky a "převypráví" si je takovým způsobem aby kontinuálně Zapadly do jeho životního příběhu (popř. je vnímá jako další etapu vývoje ve svém životě). Na druhé straně osy stojí člověk, který se necítí, resp. není autorem svých akcí, tzn. centrum rozhodování o jeho životě leží mimo něj a on si není vědom, že může svobodně a Zodpovědně rozhodovat o tom, jak se se situacemi bude vyrovnávat.cs_CZ
uk.abstract.enThe objective of the work is to understand the experience of individuals with schizophrenia diagnosis using the hermeneutic-narrative approach. The theoretical foundation for the research is conception of "narrative structured experience", which is understood as way, how to understand and describe connections and meanings within an autobiographical narration. The methodological foundation of the work is the hermeneutic-narrative approach and its assumption that the human experience is narratively structured. Thus, if we want to study, what it is like to "become a schizophrenic individual", it is possible to explore the way, how this experience and the relevant understanding are structured in a narration. Using the life-story analysis we can explore, how the individuals acts in their life experience, how they cope with psychotic states of their consciousness and how their life is reflected by them and by others. Analysis also reveals connections between influence of their family environment, communication patterns and "giving the meaning" to the experience within their life. The research sample consists of 8 service users of shelterd community housing for people with psychotic experience (in two different towns in Czech Republic). The data collection methods were the narrative interviews facilitated with the...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990009767320106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV