Show simple item record

Initial stages in the creation of two-dimensional and three-dimensional forms, centring on the depiction of human and animal figures (longitudinal observation of a number of individuals using lines, coloured areas and materials when creating theme-less exploratory images and themed images)
dc.contributor.advisorHazuková, Helena
dc.creatorStuchlíková, Vladislava
dc.date.accessioned2017-04-10T12:54:50Z
dc.date.available2017-04-10T12:54:50Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15428
dc.description.abstractThe aim of the study was to devise and verify the effectiveness of a procedure for investigating development in the representation of human and animal figures, used on a representative sample of pre-school age children. On the basis of the results of the analysis of the children's work, the study subsequently aimed to compare the level of portrayal of individual figures and events in spontaneous and intentionally offered creative activities. Over the course of empirical observational investigation, broken down into four stages, methods of quantitative and qualitative research methods were used. The focus centred on the experimental aspect, complemented by case studies. The research has produced findings regarding the current level of representational abilities of children at nursery school age and regarding the possibilities open to teachers for stimulating the development of these abilities through appropriate formulation of tasks, devised as creative problems set for solution.en_US
dc.description.abstractCílem práce bylo vypracovat a ověřit funkčnost metodiky pro zkoumání vývoje lidské a zvířecí figury na reprezentativním vzorku dětí předškolního věku. Na základě výsledků analýzy dětských prací porovnat úroveň zobrazení jednotlivých postav i dějových celků ve spontánnich a záměrně nabízených výtvarných činnostech. Ve výzkumném empirickém šetření, rozčleněném do čtyř etap, bylo využito metod kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Jeho těžiště spočívá v experimentální části, kterou doplňují případové studie. Výstupem výzkumu jsou poznatky o aktuální úrovni zobrazovacích schopností dětí v mateřské škole a možnostech učitelek stimulovat rozvoj schopností vhodnou formulací úkolu jako výtvarného problému nabízeného řešení.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePočátky vytváření plošných a prostorových forem se zaměřením na zobrazení lidské a zvířecí figury. (Longitudiální pozorování několika jedinců při využívání linie, barevné plochy a hmoty v bezobsažných exploracích i obsahových zobrazeních)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-19
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId58445
dc.title.translatedInitial stages in the creation of two-dimensional and three-dimensional forms, centring on the depiction of human and animal figures (longitudinal observation of a number of individuals using lines, coloured areas and materials when creating theme-less exploratory images and themed images)en_US
dc.contributor.refereeDvořák, Jaroslav
dc.identifier.aleph001846686
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem práce bylo vypracovat a ověřit funkčnost metodiky pro zkoumání vývoje lidské a zvířecí figury na reprezentativním vzorku dětí předškolního věku. Na základě výsledků analýzy dětských prací porovnat úroveň zobrazení jednotlivých postav i dějových celků ve spontánnich a záměrně nabízených výtvarných činnostech. Ve výzkumném empirickém šetření, rozčleněném do čtyř etap, bylo využito metod kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Jeho těžiště spočívá v experimentální části, kterou doplňují případové studie. Výstupem výzkumu jsou poznatky o aktuální úrovni zobrazovacích schopností dětí v mateřské škole a možnostech učitelek stimulovat rozvoj schopností vhodnou formulací úkolu jako výtvarného problému nabízeného řešení.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the study was to devise and verify the effectiveness of a procedure for investigating development in the representation of human and animal figures, used on a representative sample of pre-school age children. On the basis of the results of the analysis of the children's work, the study subsequently aimed to compare the level of portrayal of individual figures and events in spontaneous and intentionally offered creative activities. Over the course of empirical observational investigation, broken down into four stages, methods of quantitative and qualitative research methods were used. The focus centred on the experimental aspect, complemented by case studies. The research has produced findings regarding the current level of representational abilities of children at nursery school age and regarding the possibilities open to teachers for stimulating the development of these abilities through appropriate formulation of tasks, devised as creative problems set for solution.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV