Show simple item record

Development of the nursery education system in Pardubice in the xx th century
dc.contributor.advisorUhlířová, Jana
dc.creatorŠtěpánková, Jana
dc.date.accessioned2017-04-10T12:54:18Z
dc.date.available2017-04-10T12:54:18Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15426
dc.description.abstractCo ntent of the diploma work is focused on development of the nursery education in the region ardubice in the XXth century. By the help of available primary sources upon which this Work Wu,a . s built, there are captured not only development beginnings of the nursery education systé ^ m> whose roots go down to the year 1870 when first asylum was established, bud also its ancement along the XXth century. Thanks to the primary roots a detailed overview was Created k about growing system of pre-school facilities, about circumstances of their estabijshaning or on the contrary about reasons, why these facilities were discontinued. severa] N.n u rsery schools went during the XXth century, as well the whole society, across 'storical milestones. Through changes went also the view on importance of the nUr$erv §r d institution, which from the primary nursing role of day-long working parents, Ua,IY changed to the institution cooperating with the family, supporting its care. Also p0siť and education of teachers underwent certain changes. Personal qualities of the staff ha*ged f rrom excited, poorly-educated fostresses and nurses into funded and graduated Professionalls. Educational activity passed through development as well, effected during its e*istence by social and political system in our state.en_US
dc.description.abstractObsah diplomové práce je zaměřen na vývoj mateřského školství ve XX. století, v regionu Pardubice. Pomocí dostupných primárních pramenů, na nichž je práce postavena, JSou Zachyceny nejen počátky rozvoje mateřského školství, jehož kořeny v Pardubicích sahají do roku 1870, kdy byla založena první opatrovna, ale i jeho další vývoj v průběhu XX. 01etl- Díky primárním pramenům, tak mohl vzniknout podrobný přehled o rozrůstající se síti Předškolních zařízení, o okolnostech jejich vzniku či naopak o důvodech, proč byla tato 2ařízení rušena. Mateřské školy prošly během XX. století, stejně jako celá společnost, několika mřvými historickými mezníky. Změnami procházel i pohled na důležitost instituce Mateřské Školy, která se od počáteční pečovatelské funkce celodenně pracujících rodičů Přstupně měnila na instituci spolupracující s rodinou, doplňující její péči. Také postavení a bělání učitelek prošlo určitými změnami. Osobnosti pracovnic se mění z nadšených, leč dřstatečně vzdělaných pěstounek a opatrovnic ve fundované a vysokoškolsky vzdělané P ř^es'řnálky. Svým vývojem prošla i výchovně vzdělávací činnost, která byla v průběhu své lstence ovlivněna společenským a politickým zřízením v našem státě.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVývoj mateřského školství v Pardubicích ve xx. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-16
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId58434
dc.title.translatedDevelopment of the nursery education system in Pardubice in the xx th centuryen_US
dc.contributor.refereeKřivánek, Zdeněk
dc.identifier.aleph000977699
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csObsah diplomové práce je zaměřen na vývoj mateřského školství ve XX. století, v regionu Pardubice. Pomocí dostupných primárních pramenů, na nichž je práce postavena, JSou Zachyceny nejen počátky rozvoje mateřského školství, jehož kořeny v Pardubicích sahají do roku 1870, kdy byla založena první opatrovna, ale i jeho další vývoj v průběhu XX. 01etl- Díky primárním pramenům, tak mohl vzniknout podrobný přehled o rozrůstající se síti Předškolních zařízení, o okolnostech jejich vzniku či naopak o důvodech, proč byla tato 2ařízení rušena. Mateřské školy prošly během XX. století, stejně jako celá společnost, několika mřvými historickými mezníky. Změnami procházel i pohled na důležitost instituce Mateřské Školy, která se od počáteční pečovatelské funkce celodenně pracujících rodičů Přstupně měnila na instituci spolupracující s rodinou, doplňující její péči. Také postavení a bělání učitelek prošlo určitými změnami. Osobnosti pracovnic se mění z nadšených, leč dřstatečně vzdělaných pěstounek a opatrovnic ve fundované a vysokoškolsky vzdělané P ř^es'řnálky. Svým vývojem prošla i výchovně vzdělávací činnost, která byla v průběhu své lstence ovlivněna společenským a politickým zřízením v našem státě.cs_CZ
uk.abstract.enCo ntent of the diploma work is focused on development of the nursery education in the region ardubice in the XXth century. By the help of available primary sources upon which this Work Wu,a . s built, there are captured not only development beginnings of the nursery education systé ^ m> whose roots go down to the year 1870 when first asylum was established, bud also its ancement along the XXth century. Thanks to the primary roots a detailed overview was Created k about growing system of pre-school facilities, about circumstances of their estabijshaning or on the contrary about reasons, why these facilities were discontinued. severa] N.n u rsery schools went during the XXth century, as well the whole society, across 'storical milestones. Through changes went also the view on importance of the nUr$erv §r d institution, which from the primary nursing role of day-long working parents, Ua,IY changed to the institution cooperating with the family, supporting its care. Also p0siť and education of teachers underwent certain changes. Personal qualities of the staff ha*ged f rrom excited, poorly-educated fostresses and nurses into funded and graduated Professionalls. Educational activity passed through development as well, effected during its e*istence by social and political system in our state.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV