Show simple item record

Film usage in foreign language teaching - on the example of methodologically processed Russian-speaking material for upper-secondary school
dc.contributor.advisorFolprechtová, Jana
dc.creatorNosková, Lenka
dc.date.accessioned2017-04-10T12:42:38Z
dc.date.available2017-04-10T12:42:38Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15386
dc.description.abstractThe diploma thesis is focused on film usage in foreign language teaching. It presents film as a teaching aid suitable for complete language skills developmen, including the so called fifth language skill - "understanding of the seen and the heard". Strenghts and weaknesses of film in foreign language teaching are described along with tips how to avoid the latter. Practical tips are presented such as how to choose a suitable film, how to present it and process it methodologically to ensure the most efficient way of language acquisition. A typology of exercises was developed to meet the aim of efficiency including pre-, during- and post-viewing exercises. The practical part of the thesis consists of examples of lesson plans using film clips in teaching Russian language at secondary school.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá filmem ve výuce cizích jazyků. Představuje film jako výukový materiál vhodný pro rozvoj všech komplexních řečových dovedností, včetně tzv. "páté dovednosti": porozumění slyšenému a viděnému. Nastiňuje nejenom výhody, ale také nevýhody využití filmového výukového materiálu ve výuce cizích jazyků a rady, jak se těchto negativ vyvarovat. Uvádí také praktické rady, jak postupovat při výběru filmu, jak ho prezentovat a jak ho didakticky zpracovat, aby bylo jeho použití ve výuce cizích jazyků co nejefektivnější. Za tímto účelem byla vypracována typologie cvičení, které lze použít před, během a po shlédnutí filmu. Praktická část diplomové práce uvádí příklady didaktizací ruskojazyčného filmového materiálu určené pro výuku ruského jazyka na středních školách.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleFilm ve výuce cizích jazyků - na příkladu zdidaktizovaného ruskojazyčného materiálu pro SŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-21
dc.description.departmentKatedra rusistiky a lingvodidaktikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId58321
dc.title.translatedFilm usage in foreign language teaching - on the example of methodologically processed Russian-speaking material for upper-secondary schoolen_US
dc.contributor.refereeHlaváček, Antonín
dc.identifier.aleph001006942
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German - Russian Languageen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - ruský jazykcs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra rusistiky a lingvodidaktikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - ruský jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German - Russian Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá filmem ve výuce cizích jazyků. Představuje film jako výukový materiál vhodný pro rozvoj všech komplexních řečových dovedností, včetně tzv. "páté dovednosti": porozumění slyšenému a viděnému. Nastiňuje nejenom výhody, ale také nevýhody využití filmového výukového materiálu ve výuce cizích jazyků a rady, jak se těchto negativ vyvarovat. Uvádí také praktické rady, jak postupovat při výběru filmu, jak ho prezentovat a jak ho didakticky zpracovat, aby bylo jeho použití ve výuce cizích jazyků co nejefektivnější. Za tímto účelem byla vypracována typologie cvičení, které lze použít před, během a po shlédnutí filmu. Praktická část diplomové práce uvádí příklady didaktizací ruskojazyčného filmového materiálu určené pro výuku ruského jazyka na středních školách.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis is focused on film usage in foreign language teaching. It presents film as a teaching aid suitable for complete language skills developmen, including the so called fifth language skill - "understanding of the seen and the heard". Strenghts and weaknesses of film in foreign language teaching are described along with tips how to avoid the latter. Practical tips are presented such as how to choose a suitable film, how to present it and process it methodologically to ensure the most efficient way of language acquisition. A typology of exercises was developed to meet the aim of efficiency including pre-, during- and post-viewing exercises. The practical part of the thesis consists of examples of lesson plans using film clips in teaching Russian language at secondary school.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra rusistiky a lingvodidaktikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV