Josef Bohuslav Foerster: písňový cyklus Erotikon
Josef Bohuslav Foerster: Erotikon (a Song Cycle)
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152552Identifikátory
SIS: 182258
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pudlák, Miroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Fonetika - Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
6. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Josef Bohuslav Foerster|písňová tvorba|písňový cyklus|Hamburk|popis|analýza|vztah hudby a slova|básníci|básnické předlohyKlíčová slova (anglicky)
Josef Bohuslav Foerster|song output|song cycle|Hamburg|description|analysis|word-music relation|poets|original poetryPředkládaná bakalářská práce se zabývá osobností Josefa Bohuslava Foerstera jakožto písňového autora se zvláštním ohledem ke skladatelově tvorbě písňových cyklů z přelomu 19. a 20. století. Za hlavní cíl si autorka práce klade hudebně-textovou analýzu písňového cyklu Erotikon op. 23 z let 1894 - 1897 a rámcové zasazení tohoto díla do dobového kulturně-historického kontextu. Zvláštní pozornost je věnována básnickým předlohám Foersterových písní, problematice překladu a posunům v prozodii při zhudebnění rytmizovaného textu. Analýza se zaměřuje také na interpretaci sémantických důrazů vzniklých v důsledku zhudebnění textu. Klíčová slova: Josef Bohuslav Foerster, písňová tvorba, písňový cyklus, Hamburk, popis, analýza, vztah hudby a slova, básníci, básnické předlohy
The presented bachelor thesis deals with personality of Josef Bohuslav Foerster as a songwriter with special regard to the composition of song cycles from the turn of the 19th and 20th centuries. The main aim of the author is a musical-textual analysis of the song cycle Erotikon op. 23 from the years 1894 - 1897 and the frame insertion of this opus into the contemporary cultural-historical context. Special attention is paid to the original poetry of Foerster's songs, the issue of translation, and shifts in prosody when composing a rhythmic text to music. The analysis also focuses on the interpretation of semantic emphases arising from setting the text to music. Keywords: Josef Bohuslav Foerster, song output, song cycle, Hamburg, description, analysis, word-music relation, poets, original poetry