Show simple item record

Achilleův štít: Minójské zobrazovací postupy v archaické řecké poezii a myšlení
dc.contributor.advisorChlup, Radek
dc.creatorValentinová, Lucie
dc.date.accessioned2021-10-21T08:00:32Z
dc.date.available2021-10-21T08:00:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/152451
dc.description.abstractPředkládaná práce se zabývá Homérovým popisem Achilleova štítu (Ílias 18.478-608) a mínójskou freskovou malbou, zejména miniaturními freskami z Knóssu, takzvanými vyobrazeními posvátného háje a tance (Sacred Grove and Dance Fresco) a shromáždění diváků (Grandstand Fresco). Prostřednictvím analýzy jejich zobrazovacích postupů zkoumá možnosti sledování kulturního přenosu mezi dvěma civilizacemi, které preferovaly odlišná reprezentační media: malbu v případě vizuálně orientované mínójské civilizace doby bronzové a poezii v nejstarších kulturních vrstvách starověkého Řecka. Protože v případě mínójské kultury nemáme k dispozici rozluštěné písemné prameny a její fresková malba byla, jak práce ukazuje, převážně nenarativní, k jejím tématům si obtížně zjednáváme přístup. Ukazuje se nicméně, že nemálo se můžeme dozvědět z interpretace toho, jak techniky zobrazení v malířství i poezii zacházejí s reprezentací časových a prostorových vztahů, a ze vztahu, jaký navazují se svým divákem a posluchačem; jeví-li se nám svět jako složitý komplex kulturních reprezentací, způsob, jakým se k nim vztahujeme, odráží naši představu o lidském místě ve světě. Nenarativní zobrazovací postupy mínójských fresek - zejména vertikální perspektivu, absenci pevného hlediska diváka, potlačenou fokalizaci a mapovitou kompozici -...cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis examines Homer's description of the Shield of Achilleus and Minoan miniature frescoes, particularly the Sacred Grove and Dance Fresco and Grandstand Fresco. It uses them as examples to explore the transmission of ideas between cultures - the intensely visual Minoan civilisation of the Bronze Age centred on Crete and the earliest cultural strata of ancient Greece - that preferred different means of representation, painting, and poetry. Because Minoan fresco painting was essentially non-narrative and not accompanied by readable written records, so that "deciphering" its iconography is not an option, the thesis argues that we can learn about general cultural perceptions from interpreting and analysing how techniques of representation in painting and poetry treat the representation of time and space. From the relationship that these techniques establish with the beholders of the representation, we can infer their self-understanding. If the world appears to us as an intricate complex of cultural representations, the way we interact with them reflects our sense of our human place in the world. The non-narrative techniques of Minoan frescoes - particularly the use of vertical perspective, the absence of a fixed point of view, suppressed focalisation, and map-like composition - are shown...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMínójské fresky|Achilleův štít|Nenarativní zobrazování|Vertikální perspektiva|Hledisko diváka|Fokalizace|Anaximandroscs_CZ
dc.subjectMinoan Frescoes|Shield of Achilles|Non-narrative representations|Vertical Perspective|Point of View|Focalisation|Anaximanderen_US
dc.titleThe Shield of Achilles: Minoan Representational Conventions in Early Greek Poetry and Thoughten_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-30
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId182198
dc.title.translatedAchilleův štít: Minójské zobrazovací postupy v archaické řecké poezii a myšlenícs_CZ
dc.contributor.refereeHladký, Vojtěch
dc.contributor.refereeThein, Karel
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineReligious Studiesen_US
thesis.degree.disciplineReligionistikacs_CZ
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csReligionistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enReligious Studiesen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná práce se zabývá Homérovým popisem Achilleova štítu (Ílias 18.478-608) a mínójskou freskovou malbou, zejména miniaturními freskami z Knóssu, takzvanými vyobrazeními posvátného háje a tance (Sacred Grove and Dance Fresco) a shromáždění diváků (Grandstand Fresco). Prostřednictvím analýzy jejich zobrazovacích postupů zkoumá možnosti sledování kulturního přenosu mezi dvěma civilizacemi, které preferovaly odlišná reprezentační media: malbu v případě vizuálně orientované mínójské civilizace doby bronzové a poezii v nejstarších kulturních vrstvách starověkého Řecka. Protože v případě mínójské kultury nemáme k dispozici rozluštěné písemné prameny a její fresková malba byla, jak práce ukazuje, převážně nenarativní, k jejím tématům si obtížně zjednáváme přístup. Ukazuje se nicméně, že nemálo se můžeme dozvědět z interpretace toho, jak techniky zobrazení v malířství i poezii zacházejí s reprezentací časových a prostorových vztahů, a ze vztahu, jaký navazují se svým divákem a posluchačem; jeví-li se nám svět jako složitý komplex kulturních reprezentací, způsob, jakým se k nim vztahujeme, odráží naši představu o lidském místě ve světě. Nenarativní zobrazovací postupy mínójských fresek - zejména vertikální perspektivu, absenci pevného hlediska diváka, potlačenou fokalizaci a mapovitou kompozici -...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis examines Homer's description of the Shield of Achilleus and Minoan miniature frescoes, particularly the Sacred Grove and Dance Fresco and Grandstand Fresco. It uses them as examples to explore the transmission of ideas between cultures - the intensely visual Minoan civilisation of the Bronze Age centred on Crete and the earliest cultural strata of ancient Greece - that preferred different means of representation, painting, and poetry. Because Minoan fresco painting was essentially non-narrative and not accompanied by readable written records, so that "deciphering" its iconography is not an option, the thesis argues that we can learn about general cultural perceptions from interpreting and analysing how techniques of representation in painting and poetry treat the representation of time and space. From the relationship that these techniques establish with the beholders of the representation, we can infer their self-understanding. If the world appears to us as an intricate complex of cultural representations, the way we interact with them reflects our sense of our human place in the world. The non-narrative techniques of Minoan frescoes - particularly the use of vertical perspective, the absence of a fixed point of view, suppressed focalisation, and map-like composition - are shown...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV