Show simple item record

Towards school inclusion
dc.contributor.advisorStraková, Jana
dc.creatorMarques, Karin
dc.date.accessioned2022-04-07T10:47:50Z
dc.date.available2022-04-07T10:47:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/152338
dc.description.abstractOd září 2016 platí v českých školách tzv. inkluzivní novela, tedy vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem studie je přinést detailní pohled na to, čím prošly školy, které se dají označit za inkluzivní. Případová studie proměny tří škol popisuje průběh transformace ve třech odlišných kontextech před rokem 2016. Na základě měření inkluzivity a veřejně deklarované snaze o inkluzi byly vybrány tři školy v odlišných kontextech. Interpretativní fenomenologickou analýzou byly zkoumány rozhovory s aktéry škol (vedení, učitelé, asistenti, rodiče, zástupci zřizovatele) s cílem zjistit, jak vzniká inkluzivní škola a jak lidé ve škole vnímali tuto proměnu. Inkluzivní škola vzniká jako produkt ředitelovy vize a transformačního leadershipu. Klíčem k úspěšné proměně školy je měnit nejen procesy a strukturu, ale zejména kulturu školy, tedy nacházení společného porozumění vize. Aktéři škol se vnímali jako průkopníci, jako společenství, které sdílí stejné hodnoty. Ústřední byl koncept spolupráce a komunikace. Pro průběh transformace bylo důležité získat důvěru rodičů a veřejnosti, vytvořit podmínky pro respektování potřeb a odlišností každého dítěte. K tomu bylo potřeba zajistit dostatečné finanční prostředky, tvrdě a poctivě pracovat, vzdělávat se a konzultovat....cs_CZ
dc.description.abstractTowards School Inclusion Abstract Since September 2016, the so-called inclusive amendment, i.e. Decree No. 27/2016 Coll., on the education of pupils with special educational needs, has been in force in Czech schools. The multiple-case study of three schools describes the process of change in different contexts prior to 2016. Three inclusive schools were selected based on measuring the level of inclusion and their public declaration of striving for inclusion. The data research sources were narrative interviews with current and former principals of the selected schools, their deputies, some teachers, assistants, parents and/or representatives of the municipality. IPA was used to analyze the data. The inclusive school is a product of a principal's vision and their transformative leadership. The key for a successful transformation was to change not only processes and structures but mainly the culture, thus common understanding of the goals. The central concept was communication and collaboration. The respondents perceived themselves as pioneers and communities sharing the same values. Creating conditions for respecting the needs and differences of each child and gaining community trust were the necessary steps for this transformation. It was important to raise sufficient funds, to work hard and to improve...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectInclusive educationen_US
dc.subjectinclusive schoolen_US
dc.subjectmeasuring the level of inclusionen_US
dc.subjectschool transformationen_US
dc.subjectmultiple-case studyen_US
dc.subjectIPAen_US
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectinkluzivní školacs_CZ
dc.subjectměření míry inkluzivitycs_CZ
dc.subjecttransformace školycs_CZ
dc.subjectvíce-případová studiecs_CZ
dc.subjectIPAcs_CZ
dc.titleCesta k inkluzivní školecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-24
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId159131
dc.title.translatedTowards school inclusionen_US
dc.contributor.refereeHájková, Vanda
dc.contributor.refereeLazarová, Bohumíra
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csOd září 2016 platí v českých školách tzv. inkluzivní novela, tedy vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem studie je přinést detailní pohled na to, čím prošly školy, které se dají označit za inkluzivní. Případová studie proměny tří škol popisuje průběh transformace ve třech odlišných kontextech před rokem 2016. Na základě měření inkluzivity a veřejně deklarované snaze o inkluzi byly vybrány tři školy v odlišných kontextech. Interpretativní fenomenologickou analýzou byly zkoumány rozhovory s aktéry škol (vedení, učitelé, asistenti, rodiče, zástupci zřizovatele) s cílem zjistit, jak vzniká inkluzivní škola a jak lidé ve škole vnímali tuto proměnu. Inkluzivní škola vzniká jako produkt ředitelovy vize a transformačního leadershipu. Klíčem k úspěšné proměně školy je měnit nejen procesy a strukturu, ale zejména kulturu školy, tedy nacházení společného porozumění vize. Aktéři škol se vnímali jako průkopníci, jako společenství, které sdílí stejné hodnoty. Ústřední byl koncept spolupráce a komunikace. Pro průběh transformace bylo důležité získat důvěru rodičů a veřejnosti, vytvořit podmínky pro respektování potřeb a odlišností každého dítěte. K tomu bylo potřeba zajistit dostatečné finanční prostředky, tvrdě a poctivě pracovat, vzdělávat se a konzultovat....cs_CZ
uk.abstract.enTowards School Inclusion Abstract Since September 2016, the so-called inclusive amendment, i.e. Decree No. 27/2016 Coll., on the education of pupils with special educational needs, has been in force in Czech schools. The multiple-case study of three schools describes the process of change in different contexts prior to 2016. Three inclusive schools were selected based on measuring the level of inclusion and their public declaration of striving for inclusion. The data research sources were narrative interviews with current and former principals of the selected schools, their deputies, some teachers, assistants, parents and/or representatives of the municipality. IPA was used to analyze the data. The inclusive school is a product of a principal's vision and their transformative leadership. The key for a successful transformation was to change not only processes and structures but mainly the culture, thus common understanding of the goals. The central concept was communication and collaboration. The respondents perceived themselves as pioneers and communities sharing the same values. Creating conditions for respecting the needs and differences of each child and gaining community trust were the necessary steps for this transformation. It was important to raise sufficient funds, to work hard and to improve...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeN
dc.contributor.consultantWalterová, Eliška
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV