Show simple item record

An analysis of primary school textbooks from a gender perspective
dc.contributor.advisorChejnová, Pavla
dc.creatorSoušková, Anežka
dc.date.accessioned2022-04-07T11:24:17Z
dc.date.available2022-04-07T11:24:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/152287
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá genderovou tematikou v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Jejím cílem je provést analýzu tří vybraných učebnicových řad různých nakladatelství a na základě výsledků posoudit, zda jednotlivé učebnice zobrazují ženy a muže stereotypním způsobem, či nikoliv a zda nedochází k diskriminaci na základě jazyka. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části je nejprve krátce představen a vymezen pojem gender. Další kapitola rozebírá některé aspekty genderové diskriminace v rámci jazyka, a to zejména použití generického maskulina a nevhodných jazykových klišé. Také je nastíněna problematika přechylování cizích ženských příjmení, která je v době vzniku diplomové práce aktuální. Poslední kapitola teoretické části rozebírá dopady genderového zatížení školství na vzdělávání žáků. V empirické části je provedena analýza tří učebnicových řad se zaměřením na oblasti zobrazování mužů a žen v učivu, doprovodné ilustrace a používání genderově korektního vyjadřování. Výsledkem analýzy je zjištění, že ve všech zkoumaných učebnicích převažují muži nad ženami, a to v počtu zařazovaných ukázek textů od autorů a autorek, i v počtu ilustrací a zejména v oblasti zobrazování významných osobností v učivu. V oblasti povolání jsou mužům více než ženám...cs_CZ
dc.description.abstractThe present diploma thesis examines gender in Czech language textbooks for the second stage of the primary school. It aims to analyse three selected textbook series published by different publishing houses, using the results to evaluate whether or not individual textbooks depict men and women in a stereotypical manner whether there is discrimination on grounds of language. The thesis comprises a theoretical and empirical part. The theoretical part briefly introduces and delimits the concept of gender. It goes on to discuss selected aspects of linguistic gender discrimination, mainly the use of the generic masculine and inappropriate clichéd language. We also introduce the issue of deriving feminine forms of foreign female family names, which is topical at the time of writing. The final chapter of the theoretical part discusses the impact of gender bias in schooling on pupils'education. The empirical part analyses three textbook series, focussing on the representation of men and women in the subject matter, in illustrations, and on the use of gender-neutral language. The results of the analysis indicate that men prevail over women in all the textbooks analysed in several respects: namely in terms of the proportion of text excerpts authored by male or female authors; the number of illustrations...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectgender stereotypesen_US
dc.subjectgender-neutral languageen_US
dc.subjectgender in educationen_US
dc.subjectCzech language textbooks for the second stage of the primary schoolen_US
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectgenderové stereotypycs_CZ
dc.subjectgenderově korektní jazykcs_CZ
dc.subjectgender ve vzdělávánícs_CZ
dc.subjectučebnice českého jazyka pro zákládní školycs_CZ
dc.titleAnalýza učebnic pro základní školy z genderového hlediskacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-07
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId186777
dc.title.translatedAn analysis of primary school textbooks from a gender perspectiveen_US
dc.contributor.refereeHolanová, Radka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Musicen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá genderovou tematikou v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Jejím cílem je provést analýzu tří vybraných učebnicových řad různých nakladatelství a na základě výsledků posoudit, zda jednotlivé učebnice zobrazují ženy a muže stereotypním způsobem, či nikoliv a zda nedochází k diskriminaci na základě jazyka. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části je nejprve krátce představen a vymezen pojem gender. Další kapitola rozebírá některé aspekty genderové diskriminace v rámci jazyka, a to zejména použití generického maskulina a nevhodných jazykových klišé. Také je nastíněna problematika přechylování cizích ženských příjmení, která je v době vzniku diplomové práce aktuální. Poslední kapitola teoretické části rozebírá dopady genderového zatížení školství na vzdělávání žáků. V empirické části je provedena analýza tří učebnicových řad se zaměřením na oblasti zobrazování mužů a žen v učivu, doprovodné ilustrace a používání genderově korektního vyjadřování. Výsledkem analýzy je zjištění, že ve všech zkoumaných učebnicích převažují muži nad ženami, a to v počtu zařazovaných ukázek textů od autorů a autorek, i v počtu ilustrací a zejména v oblasti zobrazování významných osobností v učivu. V oblasti povolání jsou mužům více než ženám...cs_CZ
uk.abstract.enThe present diploma thesis examines gender in Czech language textbooks for the second stage of the primary school. It aims to analyse three selected textbook series published by different publishing houses, using the results to evaluate whether or not individual textbooks depict men and women in a stereotypical manner whether there is discrimination on grounds of language. The thesis comprises a theoretical and empirical part. The theoretical part briefly introduces and delimits the concept of gender. It goes on to discuss selected aspects of linguistic gender discrimination, mainly the use of the generic masculine and inappropriate clichéd language. We also introduce the issue of deriving feminine forms of foreign female family names, which is topical at the time of writing. The final chapter of the theoretical part discusses the impact of gender bias in schooling on pupils'education. The empirical part analyses three textbook series, focussing on the representation of men and women in the subject matter, in illustrations, and on the use of gender-neutral language. The results of the analysis indicate that men prevail over women in all the textbooks analysed in several respects: namely in terms of the proportion of text excerpts authored by male or female authors; the number of illustrations...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV