Show simple item record

ART EDUCATION - LITERARY EDUCATION: Subjects of "higher" culture in aesthetic education on the example of geometric art.
dc.contributor.advisorŠtech, Stanislav
dc.creatorVaniš, Leo
dc.date.accessioned2022-04-12T09:13:25Z
dc.date.available2022-04-12T09:13:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/152216
dc.description.abstract1 Leo Vaniš: Abstrakt dizertace (CZ): Dizertační práce s názvem "VÝTVARNÁ VÝCHOVA - LITERÁRNÍ VÝCHOVA: Průměty "vyšší" kultury v estetické edukaci na příkladu geometrického umění" vychází primárně z oboru pedagogických věd, přičemž se zaměřuje na dvě oblasti výchovně- vzdělávacího procesu: výtvarné a literární edukace. Z tohoto hlediska dvou rovnocenných školních disciplín (což už samotné grafické pojetí názvu verzálami naznačuje, jakož i záměrná duplicita slova výchova) vychází i zkoumání kultury, která je zde pojímána ve dvou rovinách - "vyšší" a "nižší," event. prosté, neprofesionální, nikoliv však nízké ve smyslu kvality. Záměrné uvedení slova vyšší do uvozovek již samo o sobě napovídá, že půjde o problém samotného vymezení, co taková kultura vůbec znamená, jaké může mít podoby a jak ji lze v edukačním kontextu chápat. K ozřejmení tohoto problému práce sahá do fondu tzv. kanonicky ukotvených děl, a to z oblasti slovesné a výtvarné tvorby, přičemž se průřezově zaměřuje na jeden zkoumaný aspekt - geometrii. Na příkladu oné dvojí geometrie (v práci mnohdy označována jako "jev geometrizace prosté a umělecké" se autor snaží ukázat promítání již zafixovaných velkých uměleckých hodnot do soudobé edukační reality, přičemž vymezuje jak odlišná pojetí tohoto stylu umění, tedy prizmatem literární vědy a dějin...cs_CZ
dc.description.abstract1 Leo Vaniš: Abstrakt dizertace (EN): The dissertation theses "ART EDUCATION - LITERARY EDUCATION: The subjects of" higher "culture in aesthetic education on the example of geometric art" is based primarily on the field of educational sciences, focusing on two areas of the educational process: art and literary education. Two equivalent school subjects matters (which the very graphic concept of the name by capital letters suggests, as well as the intentional duplication of the word education) is based on the study of culture, which is conceived on two levels - "higher" and "lower," possibly simple, unprofessional, but not necessarily of lower quality. The intentional introduction of the word "higher" in quotation marks already in itself suggests that it will be a problem of defining what such a culture means, what it can look like and how it can be understood in an educational context. collection of so-called canonically anchored works, in the field of verbal and artistic creation, while cross-sectionally focusing on one researched aspect - geometry. Whith the concept of dual geometry (often referred to in the theses as the "phenomenon of simple and artistic geometrization") the author tries to show the projection of already established great artistic values into contemporary educational reality, defining...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectArt education|aesthetic education|higher and lower culture|higher and lower art|art education|pedagogy|geometrism|interdisciplinarity|intersemiotics|artistic expression|upbringing|teaching.|art pedagogy|literary education|theory of literature|aesthetic principle|theory of art|philosophy of art|children's book|cognitive process|pupil|teacher|object and subject of educationen_US
dc.subjectVýtvarná výchova|estetická výchova|vyšší a nižší kultura|vyšší a nižší umění|výtvarná výchova|pedagogika|geometrizmus|interdisciplinarita|intersémiotika|umělecký projev|výchova|výuka.|výtvarná pedagogika|literární výchova|teorie literatury|estetický princip|teorie umění|filozofie umění|dětská kniha|kognitivní proces|žák|učitel|objekt a subjekt výchovycs_CZ
dc.titleVÝTVARNÁ VÝCHOVA - LITERÁRNÍ VÝCHOVA: Průměty "vyšší" kultury v estetické edukaci na příkladu geometrického umění.cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-10
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId194120
dc.title.translatedART EDUCATION - LITERARY EDUCATION: Subjects of "higher" culture in aesthetic education on the example of geometric art.en_US
dc.contributor.refereeHník, Ondřej
dc.contributor.refereeHogenová, Anna
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs1 Leo Vaniš: Abstrakt dizertace (CZ): Dizertační práce s názvem "VÝTVARNÁ VÝCHOVA - LITERÁRNÍ VÝCHOVA: Průměty "vyšší" kultury v estetické edukaci na příkladu geometrického umění" vychází primárně z oboru pedagogických věd, přičemž se zaměřuje na dvě oblasti výchovně- vzdělávacího procesu: výtvarné a literární edukace. Z tohoto hlediska dvou rovnocenných školních disciplín (což už samotné grafické pojetí názvu verzálami naznačuje, jakož i záměrná duplicita slova výchova) vychází i zkoumání kultury, která je zde pojímána ve dvou rovinách - "vyšší" a "nižší," event. prosté, neprofesionální, nikoliv však nízké ve smyslu kvality. Záměrné uvedení slova vyšší do uvozovek již samo o sobě napovídá, že půjde o problém samotného vymezení, co taková kultura vůbec znamená, jaké může mít podoby a jak ji lze v edukačním kontextu chápat. K ozřejmení tohoto problému práce sahá do fondu tzv. kanonicky ukotvených děl, a to z oblasti slovesné a výtvarné tvorby, přičemž se průřezově zaměřuje na jeden zkoumaný aspekt - geometrii. Na příkladu oné dvojí geometrie (v práci mnohdy označována jako "jev geometrizace prosté a umělecké" se autor snaží ukázat promítání již zafixovaných velkých uměleckých hodnot do soudobé edukační reality, přičemž vymezuje jak odlišná pojetí tohoto stylu umění, tedy prizmatem literární vědy a dějin...cs_CZ
uk.abstract.en1 Leo Vaniš: Abstrakt dizertace (EN): The dissertation theses "ART EDUCATION - LITERARY EDUCATION: The subjects of" higher "culture in aesthetic education on the example of geometric art" is based primarily on the field of educational sciences, focusing on two areas of the educational process: art and literary education. Two equivalent school subjects matters (which the very graphic concept of the name by capital letters suggests, as well as the intentional duplication of the word education) is based on the study of culture, which is conceived on two levels - "higher" and "lower," possibly simple, unprofessional, but not necessarily of lower quality. The intentional introduction of the word "higher" in quotation marks already in itself suggests that it will be a problem of defining what such a culture means, what it can look like and how it can be understood in an educational context. collection of so-called canonically anchored works, in the field of verbal and artistic creation, while cross-sectionally focusing on one researched aspect - geometry. Whith the concept of dual geometry (often referred to in the theses as the "phenomenon of simple and artistic geometrization") the author tries to show the projection of already established great artistic values into contemporary educational reality, defining...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV