Show simple item record

Poisonous plants and their use in instruction in an interdisciplinary context
dc.contributor.advisorSkýbová, Jana
dc.creatorKotlíková, Marcela
dc.date.accessioned2017-04-10T11:48:12Z
dc.date.available2017-04-10T11:48:12Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15153
dc.description.abstractThe dissertation's topic is poisonous plants and their use in instruction in an interdisciplinary context. This work provides information about plant psychotropic substances and their effects on human body. The dissertation seeks to highlight the importance of this topic in education and suggest its implementation in practice. The theoretical part is divided into chapters. The first chapter profiles current textbooks for elementary and high schools. It discusses poisonous plants, their substances, and, in some cases, warnings regarding their hazardousness. On these themes are localized also research of curriculum documents for elementary education and curriculum documents for high school. Chapter two contains more detailed information about poisonous plants that are most often mentioned in elementary and high school textbooks. The third chapter is about psychoactive plants, their possible use and misuse, and drug prevention in schools. This chapter resulted from the lack of information about first aid in textbooks. The practical part contains a questionnaire that assesses students' awareness of poisonous plants and drugs. The dissertation also contains suggestions for activities with poisonous plants in instruction.en_US
dc.description.abstractTématem diplomové práce jsou jedovaté rostliny a jejich využití ve výuce v rámci mezipředmětových vztahů. Tato diplomová práce seznamuje s psychotropními látkami v rostlinách a jejich účincích na lidský organismus. Cílem práce je poukázat na důležitost tohoto tématu ve vzdělávání a nabídnout možnosti jeho uplatnění ve školní praxi. Teoretická část je rozdělena do kapitol. V první kapitole je průřez aktuálními učebnicemi pro ZŠ a gymnázia, který je zaměřen na jedovaté rostliny, jejich obsahové látky a případná upozornění, týkající se nebezpečnosti rostlin. Na tuto oblast se zaměřuje také průzkum Rámcového vzdělávacího programu a Vzdělávacího programu Základní škola. Podrobnější informace o jedovatých rostlinách, které jsou nej častěji zmiňovány v učebnicích pro základní a střední školy, jsou předmětem druhé kapitoly. Třetí kapitola seznamuje s teorií psychoaktivních rostlin, jejich možným využitím a zneužitím a drogovou prevencí ve školách. Na základě absence informací o první pomoci v učebnicích vznikla kapitola zabývající se touto tematikou. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření, které zjišťuje povědomí žáků o jedovatých rostlinách a drogách. Diplomová práce obsahuje také náměty pro aktivity s jedovatými rostlinami ve výuce.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleJedovaté rostliny a jejich využití ve výuce v rámci mezipředmětových vztahůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-21
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId57505
dc.title.translatedPoisonous plants and their use in instruction in an interdisciplinary contexten_US
dc.contributor.refereePavlasová, Lenka
dc.identifier.aleph001007447
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce jsou jedovaté rostliny a jejich využití ve výuce v rámci mezipředmětových vztahů. Tato diplomová práce seznamuje s psychotropními látkami v rostlinách a jejich účincích na lidský organismus. Cílem práce je poukázat na důležitost tohoto tématu ve vzdělávání a nabídnout možnosti jeho uplatnění ve školní praxi. Teoretická část je rozdělena do kapitol. V první kapitole je průřez aktuálními učebnicemi pro ZŠ a gymnázia, který je zaměřen na jedovaté rostliny, jejich obsahové látky a případná upozornění, týkající se nebezpečnosti rostlin. Na tuto oblast se zaměřuje také průzkum Rámcového vzdělávacího programu a Vzdělávacího programu Základní škola. Podrobnější informace o jedovatých rostlinách, které jsou nej častěji zmiňovány v učebnicích pro základní a střední školy, jsou předmětem druhé kapitoly. Třetí kapitola seznamuje s teorií psychoaktivních rostlin, jejich možným využitím a zneužitím a drogovou prevencí ve školách. Na základě absence informací o první pomoci v učebnicích vznikla kapitola zabývající se touto tematikou. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření, které zjišťuje povědomí žáků o jedovatých rostlinách a drogách. Diplomová práce obsahuje také náměty pro aktivity s jedovatými rostlinami ve výuce.cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation's topic is poisonous plants and their use in instruction in an interdisciplinary context. This work provides information about plant psychotropic substances and their effects on human body. The dissertation seeks to highlight the importance of this topic in education and suggest its implementation in practice. The theoretical part is divided into chapters. The first chapter profiles current textbooks for elementary and high schools. It discusses poisonous plants, their substances, and, in some cases, warnings regarding their hazardousness. On these themes are localized also research of curriculum documents for elementary education and curriculum documents for high school. Chapter two contains more detailed information about poisonous plants that are most often mentioned in elementary and high school textbooks. The third chapter is about psychoactive plants, their possible use and misuse, and drug prevention in schools. This chapter resulted from the lack of information about first aid in textbooks. The practical part contains a questionnaire that assesses students' awareness of poisonous plants and drugs. The dissertation also contains suggestions for activities with poisonous plants in instruction.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV