dc.contributor.advisor | Kovaříková, Miroslava | |
dc.creator | Dudová, Eva | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T11:47:59Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T11:47:59Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15152 | |
dc.description.abstract | This master thesis focuses on problems with integration of children with different nationality in elementary school. According to statistical data there is increase of foreigners and children with different nationality in elementary schools in the Czech Republic. This thesis deals with attitude of authorities to this problem, e.g. elaboration of programs contributes to integration, change of legislation etc. There is an important condition in school to have basic knowledge about different nationalities which are most frequent in elementary school. For that reason is part of thesis focused on characteristic of these nationalities. The objective of the thesis is not to deal with Romany nationality. The practical part includes results of questionnaire. The goal was to monitor situation in elementary schools in Prague (6th - 9th classes). The main purpose was to get experience from teachers and schoolmasters. On the basis of these results there were elaborate recommendations for elementary school according to methods which works well in integration of children with different nationality. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce je zaměřena na problematiku integrace dětí jiných národností v prostředí základní školy. Podle statistických údajů dochází v České republice ke zvyšování počtu cizinců a také dětí jiných národností na základních školách. Proto se práce zabývá přístupem orgánů státní správy k této problematice, např. vypracování konkrétních programů na usnadnění integrace, stanovení klíčových předpokladů pro integraci, změny v legislativě apod. V prostředí školy se jako důležitý předpoklad jeví aspoň základní znalost o jiných národnostech, které jsou na základní škole zastoupeny nejčastěji. Z toho důvodu je část práce zaměřena na charakteristiku těchto národností. Práce se nevěnuje problematice romské národnosti. Ve výzkumné části se uvádí výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zmapování situace na 2. stupni pražských základních škol. Hlavním úkolem bylo na získání praktických zkušeností učitelů a ředitelů škol. Následně na základě těchto odpovědí byla vypracována doporučení pro školy, jaké postupy se osvědčily při integraci dětí jiných národností. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Integrace dětí jiných národností v prostředí základní školy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-14 | |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 58524 | |
dc.title.translated | Integration of Children with Different Nationality in Elementary School | en_US |
dc.contributor.referee | Marádová, Eva | |
dc.identifier.aleph | 000969590 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Domestic Science | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - rodinná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - rodinná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Domestic Science | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce je zaměřena na problematiku integrace dětí jiných národností v prostředí základní školy. Podle statistických údajů dochází v České republice ke zvyšování počtu cizinců a také dětí jiných národností na základních školách. Proto se práce zabývá přístupem orgánů státní správy k této problematice, např. vypracování konkrétních programů na usnadnění integrace, stanovení klíčových předpokladů pro integraci, změny v legislativě apod. V prostředí školy se jako důležitý předpoklad jeví aspoň základní znalost o jiných národnostech, které jsou na základní škole zastoupeny nejčastěji. Z toho důvodu je část práce zaměřena na charakteristiku těchto národností. Práce se nevěnuje problematice romské národnosti. Ve výzkumné části se uvádí výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zmapování situace na 2. stupni pražských základních škol. Hlavním úkolem bylo na získání praktických zkušeností učitelů a ředitelů škol. Následně na základě těchto odpovědí byla vypracována doporučení pro školy, jaké postupy se osvědčily při integraci dětí jiných národností. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This master thesis focuses on problems with integration of children with different nationality in elementary school. According to statistical data there is increase of foreigners and children with different nationality in elementary schools in the Czech Republic. This thesis deals with attitude of authorities to this problem, e.g. elaboration of programs contributes to integration, change of legislation etc. There is an important condition in school to have basic knowledge about different nationalities which are most frequent in elementary school. For that reason is part of thesis focused on characteristic of these nationalities. The objective of the thesis is not to deal with Romany nationality. The practical part includes results of questionnaire. The goal was to monitor situation in elementary schools in Prague (6th - 9th classes). The main purpose was to get experience from teachers and schoolmasters. On the basis of these results there were elaborate recommendations for elementary school according to methods which works well in integration of children with different nationality. | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009695900106986 | |