Zobrazit minimální záznam

Vývoj flektivní morfologie druhého jazyka a mezijazykové interferenční efekty
dc.contributor.advisorCilibrasi, Luca
dc.creatorJiránková, Lucie
dc.date.accessioned2022-04-12T09:12:09Z
dc.date.available2022-04-12T09:12:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/151516
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce zkoumá vývoj produkce a percepce flektivní morfologie u studentů angličtiny jako druhého jazyka a roli mateřského jazyka na tento vývoj. Data analyzovaná v této práci pocházejí ze tří psycholingvistických experimentů, které zkoumají produkci a porozumění anglickým neslovům (zkoumají tedy sublexikon, bez aktivace slovního významu). První experiment se zaměřuje na vnímání flektivních morfémů v anglických neslovech u studentů angličtiny na úrovních A0 až C1. Analýza reakčních časů ukázala, že studenti angličtiny se zdají být (podobně jako rodilí mluvčí (např. Post et al., 2008)) citliví na přítomnost morfosyntaktických informací na sublexické úrovni, a pravděpodobně během percepce rozkládají flektivní formy slov na kmeny a přípony a zároveň provádějí implicitní fonetickou analýzu kmene. Podobné reakce na všech úrovních naznačují, že studenti angličtiny mohou být ovlivněni svým mateřským jazykem: čeština je morfologicky mnohem bohatší než angličtina a čeští mluvčí tak mohou být obecně citlivější na morfologickou analýzu slov. Druhý experiment zkoumá produkci flektivních forem, konkrétně forem minulého času, u studentů angličtiny na úrovních A1 až C1 (a u kontrolní skupiny rodilých mluvčí angličtiny) pomocí elicitace. Analýza vyprodukovaných forem slov ukázala, že studenti...cs_CZ
dc.description.abstractThe present dissertation investigates the development in the production and perception of inflectional morphology in second-language learners of English and the role of their mother tongue during this development. The data analysed in this thesis stem from three psycholinguistic experiments that examine the production and comprehension of English novel words (thus investigating the sublexicon without the activation of word meaning). The first experiment focuses on the perception of inflectional morphemes in English novel words in L2 students at the A0 to C1 proficiency levels. Reaction-times analysis has shown that L2 learners seem to be (similarly to native speakers (e.g., Post et al., 2008)) sensitive to the presence of morphosyntactic information at the sublexical level, and they appear to decompose inflected forms into stems and affixes during perception and conduct an implicit phonetic analysis of the stem. The presence of these patterns across all levels suggests that L2 performance might be influenced by L1: Czech is morphologically much richer than English, and Czech speakers might thus be in general sensitive to morphological analysis of words. The second experiment investigates the production of inflected forms, more specifically those of past tense, in L2 learners of English at the A1 to...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectinflectional morphology|interference effects|production|perception|language transfer|second-language acquisition|rules|analogy|morpheme storage|lexicon organization|Czech|Englishen_US
dc.subjectflektivní morfologie|interferenční efekty|produkce|percepce|jazykový transfer|osvojování druhého jazyka|pravidla|analogie|ukládání morfémů|organizace lexikonu|čeština|angličtinacs_CZ
dc.titleThe development of L2 inflectional morphology and cross-language interference effectsen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-21
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId194142
dc.title.translatedVývoj flektivní morfologie druhého jazyka a mezijazykové interferenční efektycs_CZ
dc.contributor.refereeGuasti, Maria Teresa
dc.contributor.refereeLuef, Eva Maria
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Languageen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Languageen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná disertační práce zkoumá vývoj produkce a percepce flektivní morfologie u studentů angličtiny jako druhého jazyka a roli mateřského jazyka na tento vývoj. Data analyzovaná v této práci pocházejí ze tří psycholingvistických experimentů, které zkoumají produkci a porozumění anglickým neslovům (zkoumají tedy sublexikon, bez aktivace slovního významu). První experiment se zaměřuje na vnímání flektivních morfémů v anglických neslovech u studentů angličtiny na úrovních A0 až C1. Analýza reakčních časů ukázala, že studenti angličtiny se zdají být (podobně jako rodilí mluvčí (např. Post et al., 2008)) citliví na přítomnost morfosyntaktických informací na sublexické úrovni, a pravděpodobně během percepce rozkládají flektivní formy slov na kmeny a přípony a zároveň provádějí implicitní fonetickou analýzu kmene. Podobné reakce na všech úrovních naznačují, že studenti angličtiny mohou být ovlivněni svým mateřským jazykem: čeština je morfologicky mnohem bohatší než angličtina a čeští mluvčí tak mohou být obecně citlivější na morfologickou analýzu slov. Druhý experiment zkoumá produkci flektivních forem, konkrétně forem minulého času, u studentů angličtiny na úrovních A1 až C1 (a u kontrolní skupiny rodilých mluvčí angličtiny) pomocí elicitace. Analýza vyprodukovaných forem slov ukázala, že studenti...cs_CZ
uk.abstract.enThe present dissertation investigates the development in the production and perception of inflectional morphology in second-language learners of English and the role of their mother tongue during this development. The data analysed in this thesis stem from three psycholinguistic experiments that examine the production and comprehension of English novel words (thus investigating the sublexicon without the activation of word meaning). The first experiment focuses on the perception of inflectional morphemes in English novel words in L2 students at the A0 to C1 proficiency levels. Reaction-times analysis has shown that L2 learners seem to be (similarly to native speakers (e.g., Post et al., 2008)) sensitive to the presence of morphosyntactic information at the sublexical level, and they appear to decompose inflected forms into stems and affixes during perception and conduct an implicit phonetic analysis of the stem. The presence of these patterns across all levels suggests that L2 performance might be influenced by L1: Czech is morphologically much richer than English, and Czech speakers might thus be in general sensitive to morphological analysis of words. The second experiment investigates the production of inflected forms, more specifically those of past tense, in L2 learners of English at the A1 to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV