Show simple item record

Diagnostics and prevention of bullging in elementary school
dc.contributor.advisorStará, Jana
dc.creatorBubeníková, Monika
dc.date.accessioned2017-04-10T11:46:13Z
dc.date.available2017-04-10T11:46:13Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15144
dc.description.abstractThis thesis deals with diagnostics and prevention of bullying in elementary schools. The theoretical part describes forms and causes of bullying within a group of pupils. It presents features of aggressors and victims of bullying and also some of the most common attitudes made by teachers, schools and parents and their opinions of this problem. Further, the thesis states specific ways of how bullying could be diagnosed, investigated and treated. Finally, the last chapter should be used as inspiration for teachers, it deals with bullying prevention. The empirical part describes a research that was aimed to learn whether teachers and headmasters are aware of danger of bullying and importace of prevention. Further, it was aimed to monitor the extent of bullying in chosen classes of elementary level and to examine to what degree children are informed about this problem and influence of teachers on an occurrence of bullying. Key words: bullying, aggression, elementary level, classroom atmosphere, diagnostics, atonement, prevention, democracyen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje diagnostice a prevenci šikanování na prvním stupni základní školy. Teoretická část objasňuje význam termínu šikana, popisuje formy a příčiny šikanování mezi žáky ve skupině, předkládá možné charakteristické znaky agresorů a obětí šikany a také časté přístupy a názory pedagogů, škol a rodičů na tuto problematiku. Dále uvádí přesné kroky, jak šikanování diagnostikovat, vyšetřovat a následně léčit. Poslední kapitola, která má sloužit jako inspirace pro učitele, se věnuje prevenci šikanování. Empirická část popisuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda si učitelé a ředitelé škol uvědomují nebezpečí šikanování a důležitost prevence. Dále bylo cílem zmapovat rozsah šikany ve vybraných třídách prvního stupně, zjistit informovanost žáků o tomto problému a vliv pedagoga na výskyt šikanování. Klíčová slova: šikana, agresivita, první stupeň ZŠ, klima třídy, diagnostika, náprava, prevence, demokraciecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleDiagnostika a prevence šikany na 1. st. ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-12
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId58385
dc.title.translatedDiagnostics and prevention of bullging in elementary schoolen_US
dc.contributor.refereeKargerová, Jana
dc.identifier.aleph000977754
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje diagnostice a prevenci šikanování na prvním stupni základní školy. Teoretická část objasňuje význam termínu šikana, popisuje formy a příčiny šikanování mezi žáky ve skupině, předkládá možné charakteristické znaky agresorů a obětí šikany a také časté přístupy a názory pedagogů, škol a rodičů na tuto problematiku. Dále uvádí přesné kroky, jak šikanování diagnostikovat, vyšetřovat a následně léčit. Poslední kapitola, která má sloužit jako inspirace pro učitele, se věnuje prevenci šikanování. Empirická část popisuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda si učitelé a ředitelé škol uvědomují nebezpečí šikanování a důležitost prevence. Dále bylo cílem zmapovat rozsah šikany ve vybraných třídách prvního stupně, zjistit informovanost žáků o tomto problému a vliv pedagoga na výskyt šikanování. Klíčová slova: šikana, agresivita, první stupeň ZŠ, klima třídy, diagnostika, náprava, prevence, demokraciecs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with diagnostics and prevention of bullying in elementary schools. The theoretical part describes forms and causes of bullying within a group of pupils. It presents features of aggressors and victims of bullying and also some of the most common attitudes made by teachers, schools and parents and their opinions of this problem. Further, the thesis states specific ways of how bullying could be diagnosed, investigated and treated. Finally, the last chapter should be used as inspiration for teachers, it deals with bullying prevention. The empirical part describes a research that was aimed to learn whether teachers and headmasters are aware of danger of bullying and importace of prevention. Further, it was aimed to monitor the extent of bullying in chosen classes of elementary level and to examine to what degree children are informed about this problem and influence of teachers on an occurrence of bullying. Key words: bullying, aggression, elementary level, classroom atmosphere, diagnostics, atonement, prevention, democracyen_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV