Zobrazit minimální záznam

Interspecific comparison of social learning of food aversions in tits
dc.contributor.advisorExnerová, Alice
dc.creatorMitlenerová, Barbora
dc.date.accessioned2022-04-11T09:41:26Z
dc.date.available2022-04-11T09:41:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/151378
dc.description.abstractSociální učení u zvířat je často zkoumanou problematikou, u ptáků nevyjímaje. Mezi podrobně studované druhy pěvců patří sýkory koňadry. Pro tento experiment byly zvoleny jako modeloví ptáci další druhy sýkor - dospělci a mláďata modřinek (Cyanistes caeruleus) a uhelníčků (Periparus ater). Byl zjišťován vliv sociálního učení u těchto druhů na vznik averze vůči varovně zbarvené (aposematické) kořisti. Ptákům byly předkládány papírové siluety ploštic v červené a zelené barevné variantě s nalepenou larvou potemníka moučného zespodu. Jedna varianta byla vždy jedlá a druhá nejedlá, namočená v hořké látce. Část sýkor měla možnost pozorovat poučeného tutora téhož druhu, jak volí jedlou variantu kořisti a nejedlou odmítá. Následně proběhlo individuální diskriminační učení pokusných jedinců, při kterém měli na výběr obě barevné alternativy. Druhá část ptáků tutora nemohla sledovat a učila se pouze individuálně. Poté všichni prošli paměťovým testem. Testovali jsme, jestli má sociální informace stejný vliv na dospělé i mladé ptáky a zda se dají nalézt rozdíly mezi zkoumanými druhy. Zjistili jsme, že oba dva druhy sýkor vyřešily správně při diskriminačním učení stejný počet kol a nebyl též prokázán rozdíl v úspěšnosti u dospělých ptáků a mláďat. Diskriminační učení bylo přítomností tutora ovlivněno pouze u...cs_CZ
dc.description.abstractSocial learning in animals is a frequently studied topic, including birds. Great tits belong to frequently tested passerine species in this context. For this experiment we have chosen another tit species as model birds - adult and juvenile blue tits (Cyanistes caeruleus) and coal tits (Periparus ater). We tested an effect of social information on discrimination learning between palatable and unpalatable prey. Red and green artificial prey items resembling shieldbugs with a mealworm glued underneath were offered to birds. One variant was palatable, the other was unpalatable, soaked in bitter substance. Experimental groups were allowed to observe a pretrained tutor of the same species choosing palatable prey variant and rejecting the unpalatable one. The birds were then subjected to an individual discrimination learning task with simultaneously offered palatable and unpalatable prey items. The control group was not allowed to observe tutor and learned only individually. On the following day, all birds participated in a memory test. We tested if social information has an influence on avoidance learning in juvenile and adult birds of both species. We found that both species of tits were similarly successful in discrimination learning and there was no difference in success in performance between adult...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectsocial learningen_US
dc.subjectindividual learningen_US
dc.subjectdiscrimination learningen_US
dc.subjectaposematismen_US
dc.subjectPeriparus ateren_US
dc.subjectCyanistes caeruleusen_US
dc.subjectsociální učenícs_CZ
dc.subjectindividuální učenícs_CZ
dc.subjectdiskriminační učenícs_CZ
dc.subjectaposematismuscs_CZ
dc.subjectPeriparus atercs_CZ
dc.subjectCyanistes caeruleuscs_CZ
dc.titleMezidruhové srovnání sociálního učení potravních averzí u sýkorcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-21
dc.description.departmentDepartment of Zoologyen_US
dc.description.departmentKatedra zoologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId209189
dc.title.translatedInterspecific comparison of social learning of food aversions in titsen_US
dc.contributor.refereeSedláček, František
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineZoologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineZoologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra zoologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Zoologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csZoologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enZoologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csSociální učení u zvířat je často zkoumanou problematikou, u ptáků nevyjímaje. Mezi podrobně studované druhy pěvců patří sýkory koňadry. Pro tento experiment byly zvoleny jako modeloví ptáci další druhy sýkor - dospělci a mláďata modřinek (Cyanistes caeruleus) a uhelníčků (Periparus ater). Byl zjišťován vliv sociálního učení u těchto druhů na vznik averze vůči varovně zbarvené (aposematické) kořisti. Ptákům byly předkládány papírové siluety ploštic v červené a zelené barevné variantě s nalepenou larvou potemníka moučného zespodu. Jedna varianta byla vždy jedlá a druhá nejedlá, namočená v hořké látce. Část sýkor měla možnost pozorovat poučeného tutora téhož druhu, jak volí jedlou variantu kořisti a nejedlou odmítá. Následně proběhlo individuální diskriminační učení pokusných jedinců, při kterém měli na výběr obě barevné alternativy. Druhá část ptáků tutora nemohla sledovat a učila se pouze individuálně. Poté všichni prošli paměťovým testem. Testovali jsme, jestli má sociální informace stejný vliv na dospělé i mladé ptáky a zda se dají nalézt rozdíly mezi zkoumanými druhy. Zjistili jsme, že oba dva druhy sýkor vyřešily správně při diskriminačním učení stejný počet kol a nebyl též prokázán rozdíl v úspěšnosti u dospělých ptáků a mláďat. Diskriminační učení bylo přítomností tutora ovlivněno pouze u...cs_CZ
uk.abstract.enSocial learning in animals is a frequently studied topic, including birds. Great tits belong to frequently tested passerine species in this context. For this experiment we have chosen another tit species as model birds - adult and juvenile blue tits (Cyanistes caeruleus) and coal tits (Periparus ater). We tested an effect of social information on discrimination learning between palatable and unpalatable prey. Red and green artificial prey items resembling shieldbugs with a mealworm glued underneath were offered to birds. One variant was palatable, the other was unpalatable, soaked in bitter substance. Experimental groups were allowed to observe a pretrained tutor of the same species choosing palatable prey variant and rejecting the unpalatable one. The birds were then subjected to an individual discrimination learning task with simultaneously offered palatable and unpalatable prey items. The control group was not allowed to observe tutor and learned only individually. On the following day, all birds participated in a memory test. We tested if social information has an influence on avoidance learning in juvenile and adult birds of both species. We found that both species of tits were similarly successful in discrimination learning and there was no difference in success in performance between adult...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV