Show simple item record

Document V síti as an educational tool for young audience aged 12 - 15 years
dc.contributor.advisorRosenfeldová, Jana
dc.creatorPoláková, Klára
dc.date.accessioned2022-04-14T18:22:03Z
dc.date.available2022-04-14T18:22:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/151274
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to explore the educational aspect of the documentary film V síti (Caught in the Net) and its impact on the Czech education system. The theoretical section of the thesis focuses mainly on presenting the topic of the film - child abuse on the internet. It deals with the topic of child safety on the internet and the context of the Czech school system. The thesis has the potential to be used in the classroom by those teachers who wish engage with this topic and educate both themselves and their students as it includes a whole chapter of recommended educational projects and programs suitable for education of second level students. The research section of the thesis deals with those teachers who saw a version of the film edited to be suitable for children, V Síti: Za školou, specifically their opinions on this project as an educational tool. The qualitative research posed a question: How did the film influence the second level of elementary school teachers' approach to child safety on the internet and its teaching? The data gathering was conducted through semi-structured interviews with nine elementary school teachers. The main conclusions include the fact that the pedagogues highly value the documentary film V síti: Za školou as a new educational tool for the prevention of...en_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce je seznámit s edukativním přesahem dokumentu V síti a jeho přínosem pro české vzdělávání. Teoretická část se zabývá především přiblížením problematiky, kterou film otevírá, a tím je zneužívání dětí na internetu. Celkově ukotvuje téma bezpečnost na internetu dětí do širších souvislostí a také do kontextu českého školního systému. Diplomová práce by pak mohla sloužit jako studijní opora učitelů, kteří s tématem chtějí pracovat a vzdělávat sebe i děti, obsahuje totiž celou kapitolů doporučených vzdělávacích projektů a programů vhodných do výuky na druhém stupni. Výzkumná část práce je pak zaměřena na vnímání učitelů s diváckou zkušeností s dokumentem V síti: Za školou tohoto projektu jako vzdělávacího nástroje. Kvalitativní výzkum se zabýval výzkumnou otázkou, jakým způsobem ovlivnila divácká zkušenost s dokumentárním filmem V síti: Za školou přístup k tématu bezpečnosti dětí na internetu a jeho výuku u učitelů 2. stupně základních škol? Sběr dat byl pak realizován formou polostrukturovaných rozhovorů s devíti učiteli základních škol. Mezi hlavní závěry patří především ocenění pedagogů dokumentu V síti: Za školou jako nového vzdělávacího nástroje pro prevenci rizikového chování na internetu u dětí na druhém stupni. Zásadním zjištěním bylo také, že výuka tématu bezpečnosti...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectbezpečnost na internetucs_CZ
dc.subjectmediální výchovacs_CZ
dc.subjectkybergroomingcs_CZ
dc.subjectsextingcs_CZ
dc.subjectděti v kyberprostorucs_CZ
dc.subjectdokument V sítics_CZ
dc.subjectkybernetická bezpečnostcs_CZ
dc.subjectcybergroomingen_US
dc.subjectmedia literacyen_US
dc.subjectsextingen_US
dc.subjectinternet safety for kidsen_US
dc.subjectdocument V sítien_US
dc.subjectcyber safetyen_US
dc.titleDokument V síti jako vzdělávací nástroj pro publikum dětí ve věku 12 - 15 letcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-20
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId233716
dc.title.translatedDocument V síti as an educational tool for young audience aged 12 - 15 yearsen_US
dc.contributor.refereeLütke Notarp, Ulrike
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je seznámit s edukativním přesahem dokumentu V síti a jeho přínosem pro české vzdělávání. Teoretická část se zabývá především přiblížením problematiky, kterou film otevírá, a tím je zneužívání dětí na internetu. Celkově ukotvuje téma bezpečnost na internetu dětí do širších souvislostí a také do kontextu českého školního systému. Diplomová práce by pak mohla sloužit jako studijní opora učitelů, kteří s tématem chtějí pracovat a vzdělávat sebe i děti, obsahuje totiž celou kapitolů doporučených vzdělávacích projektů a programů vhodných do výuky na druhém stupni. Výzkumná část práce je pak zaměřena na vnímání učitelů s diváckou zkušeností s dokumentem V síti: Za školou tohoto projektu jako vzdělávacího nástroje. Kvalitativní výzkum se zabýval výzkumnou otázkou, jakým způsobem ovlivnila divácká zkušenost s dokumentárním filmem V síti: Za školou přístup k tématu bezpečnosti dětí na internetu a jeho výuku u učitelů 2. stupně základních škol? Sběr dat byl pak realizován formou polostrukturovaných rozhovorů s devíti učiteli základních škol. Mezi hlavní závěry patří především ocenění pedagogů dokumentu V síti: Za školou jako nového vzdělávacího nástroje pro prevenci rizikového chování na internetu u dětí na druhém stupni. Zásadním zjištěním bylo také, že výuka tématu bezpečnosti...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to explore the educational aspect of the documentary film V síti (Caught in the Net) and its impact on the Czech education system. The theoretical section of the thesis focuses mainly on presenting the topic of the film - child abuse on the internet. It deals with the topic of child safety on the internet and the context of the Czech school system. The thesis has the potential to be used in the classroom by those teachers who wish engage with this topic and educate both themselves and their students as it includes a whole chapter of recommended educational projects and programs suitable for education of second level students. The research section of the thesis deals with those teachers who saw a version of the film edited to be suitable for children, V Síti: Za školou, specifically their opinions on this project as an educational tool. The qualitative research posed a question: How did the film influence the second level of elementary school teachers' approach to child safety on the internet and its teaching? The data gathering was conducted through semi-structured interviews with nine elementary school teachers. The main conclusions include the fact that the pedagogues highly value the documentary film V síti: Za školou as a new educational tool for the prevention of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV