Show simple item record

Politické faktory v kontextu cílů EU v oblasti uhlíkové neutrality
dc.contributor.advisorMartinková, Viera
dc.creatorŽganec, Matej
dc.date.accessioned2022-04-14T17:09:10Z
dc.date.available2022-04-14T17:09:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150534
dc.description.abstractTo meet the ambitious goals of carbon neutrality by 2050 that the European Union has set for itself, urban mobility is going to have to contribute much more to the overall reduction of greenhouse emissions. Sustainable Urban Mobility Plans (SUMPs) are the latest policy of choice coming from the European Commission set to deal with this issue. Interdisciplinary and based on best practices, this holistic transport strategy focuses on people, both as stakeholders in the planning process and as its ultimate beneficiaries. Although successful and popular, the take up process of these policies has been rather uneven across European cities. This paper attempts to uncover what possibly influences decision makers in small and medium sized European cities to adopt a SUMP, via binomial logistic regression on a large subset of cities (296) in 12 EU countries. The findings suggest that cities, which are in geographic proximity to an award-winning city, that have in their vicinity a higher education institution and that have continuously participated in European Mobility Week events, exemplify a higher likelihood to adopt a SUMP. Additionally, we differentiate between city networks, by grouping them as a "commitment" network and a "project" network. The findings indicate that, "commitment" networks have no...en_US
dc.description.abstractAby bylo možné splnit ambiciózní cíle uhlíkové neutrality do roku 2050, které si Evropská unie stanovila, bude muset městská mobilita mnohem více přispět k celkovému snížení emisí skleníkových plynů. Plány udržitelné městské mobility (SUMP) jsou nejnovější politikou, kterou si Evropská komise vybrala k řešení tohoto problému. Tato holistická dopravní strategie, která je interdisciplinární a vychází z osvědčených postupů, se zaměřuje na lidi jako na účastníky procesu plánování i jako na jeho konečné příjemce. Ačkoli je tato politika úspěšná a oblíbená, její zavádění je v evropských městech poměrně nerovnoměrné. Tato práce se pokouší odhalit, co případně ovlivňuje rozhodovací orgány v malých a středně velkých evropských městech, aby přijaly plán udržitelné městské mobility, a to prostřednictvím binomické logistické regrese na velkém podsouboru měst (296) ve 12 zemích EU. Zjištění naznačují, že města, která se nacházejí v geografické blízkosti oceněného města, která mají ve svém okolí vysokoškolskou instituci a která se nepřetržitě účastní akcí Evropského týdne mobility, mají vyšší pravděpodobnost přijetí SUMP. Kromě toho rozlišujeme mezi sítěmi měst, a to tak, že je rozdělujeme do skupin na "závazkové" a "projektové" sítě. Zjištění ukazují, že "závazkové" sítě nemají žádný významný vliv. Na druhou...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectudržitelnostcs_CZ
dc.subjectEvropská uniecs_CZ
dc.subjectplán udržitelné městské mobilitycs_CZ
dc.subjectdopravní plánovánícs_CZ
dc.subjectšíření politikycs_CZ
dc.subjectorganizované zájmycs_CZ
dc.subjectakademická spoluprácecs_CZ
dc.subjectevropeizacecs_CZ
dc.subjectvíceúrovňové vládnutícs_CZ
dc.subjectsítě městcs_CZ
dc.subjectsustainabilityen_US
dc.subjectEuropean Unionen_US
dc.subjectSustainable Urban Mobility Planen_US
dc.subjecttransport planningen_US
dc.subjectpolicy diffusionen_US
dc.subjectorganized interestsen_US
dc.subjectacademic cooperationen_US
dc.subjectEuropeanizationen_US
dc.subjectmulti-level governanceen_US
dc.subjectcity networksen_US
dc.titlePolicy determinants in the context of the EU's carbon neutrality goalsen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-15
dc.description.departmentKatedra mezinárodních vztahůcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of International Relationsen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId215124
dc.title.translatedPolitické faktory v kontextu cílů EU v oblasti uhlíkové neutralitycs_CZ
dc.contributor.refereeMazač, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMezinárodní vztahycs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Relationsen_US
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of International Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní vztahycs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Relationsen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAby bylo možné splnit ambiciózní cíle uhlíkové neutrality do roku 2050, které si Evropská unie stanovila, bude muset městská mobilita mnohem více přispět k celkovému snížení emisí skleníkových plynů. Plány udržitelné městské mobility (SUMP) jsou nejnovější politikou, kterou si Evropská komise vybrala k řešení tohoto problému. Tato holistická dopravní strategie, která je interdisciplinární a vychází z osvědčených postupů, se zaměřuje na lidi jako na účastníky procesu plánování i jako na jeho konečné příjemce. Ačkoli je tato politika úspěšná a oblíbená, její zavádění je v evropských městech poměrně nerovnoměrné. Tato práce se pokouší odhalit, co případně ovlivňuje rozhodovací orgány v malých a středně velkých evropských městech, aby přijaly plán udržitelné městské mobility, a to prostřednictvím binomické logistické regrese na velkém podsouboru měst (296) ve 12 zemích EU. Zjištění naznačují, že města, která se nacházejí v geografické blízkosti oceněného města, která mají ve svém okolí vysokoškolskou instituci a která se nepřetržitě účastní akcí Evropského týdne mobility, mají vyšší pravděpodobnost přijetí SUMP. Kromě toho rozlišujeme mezi sítěmi měst, a to tak, že je rozdělujeme do skupin na "závazkové" a "projektové" sítě. Zjištění ukazují, že "závazkové" sítě nemají žádný významný vliv. Na druhou...cs_CZ
uk.abstract.enTo meet the ambitious goals of carbon neutrality by 2050 that the European Union has set for itself, urban mobility is going to have to contribute much more to the overall reduction of greenhouse emissions. Sustainable Urban Mobility Plans (SUMPs) are the latest policy of choice coming from the European Commission set to deal with this issue. Interdisciplinary and based on best practices, this holistic transport strategy focuses on people, both as stakeholders in the planning process and as its ultimate beneficiaries. Although successful and popular, the take up process of these policies has been rather uneven across European cities. This paper attempts to uncover what possibly influences decision makers in small and medium sized European cities to adopt a SUMP, via binomial logistic regression on a large subset of cities (296) in 12 EU countries. The findings suggest that cities, which are in geographic proximity to an award-winning city, that have in their vicinity a higher education institution and that have continuously participated in European Mobility Week events, exemplify a higher likelihood to adopt a SUMP. Additionally, we differentiate between city networks, by grouping them as a "commitment" network and a "project" network. The findings indicate that, "commitment" networks have no...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV