Show simple item record

Odkaz Neviditelného: vliv Ralpha Ellisona na Klub rváčů.
dc.contributor.advisorRobbins, David Lee
dc.creatorOtáhal, Michal
dc.date.accessioned2021-10-06T10:55:15Z
dc.date.available2021-10-06T10:55:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150525
dc.description.abstractThis thesis explores the themes of Ralph Ellison's Invisible Man (1952) in comparison with Chuck Palahniuk's Fight Club (1996) through the views of the intradiegetic unnamed first- person narrators of both novels. Although they are of a different race, socio-economical standing, and era, they have a similar mindset which, on the one hand, criticizes the US capitalism and the work-oriented, materialistic American Dream, and on the other one, reflects Emersonian combination of nihilism and anarchy. Fight Club follows the ideas voiced in Invisible Man and adjusts them to the contemporary globalized society. The thesis is divided into three main chapters, each focusing on one major topic pursued by the narrators. The first chapter deals with the idea of dispossession, both as a material and spiritual separation from the world, which is the core of the narrators' process of self-liberation from the norms of society. Only when they lose all possessions, social bonds, and almost erase their identities, they can find their true (Emersonian) selves and freedom. The self is more analysed in the following chapter focused on the theme of social invisibility. The narrators are taken at face value by society, i.e. people concentrate only on their outward social markers and disregard their individual selves....en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce zkoumá motivy románu Ralpha Ellisona Neviditelný (1952) v porovnání s románem Chucka Palahniuka Klub rváčů (1996) prostřednictvím názorů bezejmenných intradiegetických vypravěčů obou knih v první osobě. I když je každý jiné rasy, jsou z jiné doby a mají rozdílné socioekonomické postavení, zastávají podobné názory, které na jedné straně kritizují americký kapitalismus a pracovně orientovaný, materialistický americký sen a na druhé straně odráží Emersonovo propojení nihilismu a anarchie. Klub rváčů navazuje na myšlenky vyjádřené v Neviditelném a přizpůsobuje je současné globalizované společnosti. Bakalářská práce je rozdělena do tří hlavních kapitol a každá se zabývá jedním z hlavních témat, kterým se vypravěči věnují. První kapitola rozebírá myšlenku "vyvlastnění", jako materiální i duševní separaci od světa, což je klíčový proces vypravěčů umožňující jim osvobození sebe sama od norem společnosti. Teprve když se zbaví veškerého vlastnictví, společenských vazeb a téměř i identit, naleznou své pravé (Emersonské) já a svobodu. Pojetím "já" se více zabývá druhá kapitola, která sleduje téma společenské neviditelnosti. Vypravěči jsou společností souzeni dle svého zevnějšku, tj. lidé se zaměřují pouze na jejich vnější společenské ukazatele a ignorují jejich individuální já. Postrádají...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectRalph Ellison|Invisible Man|Chuck Palahniuk|Fight Club|dispossession|possession|identity|manipulation|social invisibility|society|freedom|everyman|American dreamen_US
dc.subjectRalph Ellison|Neviditelný|Chuck Palahniuk|Klub rváčů|vyvlastnění|vlastnictví|identita|manipulace|společenská neviditelnost|společnost|svoboda|everyman|kdokolivěk|kdožkolivěk|americký sencs_CZ
dc.titleThe Legacy of Invisible Man: Ralph Ellison's Influence on Fight Club.en_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-08
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId223339
dc.title.translatedOdkaz Neviditelného: vliv Ralpha Ellisona na Klub rváčů.cs_CZ
dc.contributor.refereeRoraback, Erik Sherman
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce zkoumá motivy románu Ralpha Ellisona Neviditelný (1952) v porovnání s románem Chucka Palahniuka Klub rváčů (1996) prostřednictvím názorů bezejmenných intradiegetických vypravěčů obou knih v první osobě. I když je každý jiné rasy, jsou z jiné doby a mají rozdílné socioekonomické postavení, zastávají podobné názory, které na jedné straně kritizují americký kapitalismus a pracovně orientovaný, materialistický americký sen a na druhé straně odráží Emersonovo propojení nihilismu a anarchie. Klub rváčů navazuje na myšlenky vyjádřené v Neviditelném a přizpůsobuje je současné globalizované společnosti. Bakalářská práce je rozdělena do tří hlavních kapitol a každá se zabývá jedním z hlavních témat, kterým se vypravěči věnují. První kapitola rozebírá myšlenku "vyvlastnění", jako materiální i duševní separaci od světa, což je klíčový proces vypravěčů umožňující jim osvobození sebe sama od norem společnosti. Teprve když se zbaví veškerého vlastnictví, společenských vazeb a téměř i identit, naleznou své pravé (Emersonské) já a svobodu. Pojetím "já" se více zabývá druhá kapitola, která sleduje téma společenské neviditelnosti. Vypravěči jsou společností souzeni dle svého zevnějšku, tj. lidé se zaměřují pouze na jejich vnější společenské ukazatele a ignorují jejich individuální já. Postrádají...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the themes of Ralph Ellison's Invisible Man (1952) in comparison with Chuck Palahniuk's Fight Club (1996) through the views of the intradiegetic unnamed first- person narrators of both novels. Although they are of a different race, socio-economical standing, and era, they have a similar mindset which, on the one hand, criticizes the US capitalism and the work-oriented, materialistic American Dream, and on the other one, reflects Emersonian combination of nihilism and anarchy. Fight Club follows the ideas voiced in Invisible Man and adjusts them to the contemporary globalized society. The thesis is divided into three main chapters, each focusing on one major topic pursued by the narrators. The first chapter deals with the idea of dispossession, both as a material and spiritual separation from the world, which is the core of the narrators' process of self-liberation from the norms of society. Only when they lose all possessions, social bonds, and almost erase their identities, they can find their true (Emersonian) selves and freedom. The self is more analysed in the following chapter focused on the theme of social invisibility. The narrators are taken at face value by society, i.e. people concentrate only on their outward social markers and disregard their individual selves....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV