Vztah obrazu a textu: Problematika sémantického gesta ve sbírce Černá bedýnka
Relations between image and text: Problematic of the semantic gesture in Black Box, a collection of poems
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150436Identifikátory
SIS: 233089
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrdlička, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Francouzská filologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
1. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sémantické gesto|znak|vztah obrazu a textu|fotografická ilustrace|intersémiotický komunikát|struktura literárního dílaKlíčová slova (anglicky)
semantic gesture|sign|relations between image and text|fotographic illustration|intersemiotic complex|structure of a literary workv českém jazyce: Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku sémantického gesta v heterogenním, textově- obrazovém komunikátu sbírky Černá bedýnka, jejíž specifické postavení mezi intersémiotickými komunikáty je přiblíženo pomocí příkladů ze sbírky Bledej gentleman (s texty Josefa Kainara a fotografickými ilustracemi Petera Župníka) a dále díla Dášeňka od Karla Čapka (který je autorem jak textové, tak obrazové složky). Na základě vlastní interpretace a analýzy struktury díla se v práci snažíme nastínit nejdůležitější body pro pochopení sémantické intence tak, jak ji Aškenazy ve svém díle konstruoval za pomoci intersémiotických vztahů prototextových fotografií a metatextových básní. Ohled je brán i na to, že Aškenazy jako výchozí obrazovou složku použil fotografie reportážní.
v anglickém jazyce: This bachelor thesis focuses on the issue of semantic gesture in a heterogenous, textual- pictorial complex of a collection of poems "Černá bedýnka", whose specific position among intersemiotic complexes is illustrated by examples taken from "Bledej gentleman" (with texts by Josef Kainar and photographic illustrations by Peter Župník) and "Dášeňka" by Karel Čapek (who is the author of both text and image in this book). Based on our own interpretation and analysis of the structure of "Černá bedýnka", our work tries to outline the most important points for understanding "semantic intention" as Aškenazy - with the help of intersemiotic relations of prototextual photographs and metatextual poems - constructed it in "Černá bedýnka". We've taken account also of the fact that Aškenazy used reportage photographs as a default image components for his poems.