Sourozenecké konstelace a jejich dopad na vzdělávání
Sibling constellation and its impact on education
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150435Identifikátory
SIS: 225239
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gillernová, Ilona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
2. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sourozenecké konstelace|sourozenci|pořadí narození|vzdělávání|akademické úspěchy|vnímaná akademická účinnostKlíčová slova (anglicky)
Sibling constellations|Siblings|Birth order|Education|Educational achievement|Academic self-efficacyBakalářská práce se zabývá tématem sourozeneckých konstelací a jejich dopadu na vzdělávání. Dílčím cílem je nastínit možné propojení mezi sourozeneckými konstelacemi a vnímanou akademickou účinností jedince. V literárně přehledové části jsou nejdříve vymezeny sourozenecké konstelace a následně je naznačený jejich dopad na vzdělávání a akademické úspěchy jedince. Dále jsou prezentovány teorie, které se snaží tento efekt vysvětlit. Nakonec je vymezena vnímaná akademická účinnost, přičemž je pojednáno o tom, jakým způsobem se na vývoji této charakteristiky může podílet vliv sourozenců. V druhé části bakalářské práce je navržen kvantitativní výzkum, který má za cíl ověřit rozdíl ve vnímané akademické účinnosti u dvojic vlastních sourozenců docházejících na druhý stupeň základní školy.
The bachelor thesis deals with the topic of sibling constellations and their impact on education. A partial goal is to outline the possible connection between sibling constellation and academic self-efficacy of an individual. In the literature review part, sibling constellations are first defined and then their impact on the education and academic achievement of an individual is indicated. Theories that try to explain this effect are also presented. Finally, the academic self-efficacy is defined, and it is discussed how the influence of siblings may contribute to the development of this characteristic. In the second part of the bachelor's thesis, a quantitative research is proposed, which aims to verify the difference in academic self-efficacy in pairs of siblings attending the upper primary school.