Show simple item record

Nomina nuda tenemus: Postmodernistická metoda v Pale Fire od Vladimíra Nabokova
dc.contributor.advisorDelbos, Stephan
dc.creatorOttová, Tereza
dc.date.accessioned2022-04-12T07:49:20Z
dc.date.available2022-04-12T07:49:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150400
dc.description.abstractVladimír Nabokov je nepochybně jedním z nejvýznamnějších autorů postmoderny. Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat metodu, kterou užívá v Bledém ohni a díky níž je tento román možné nazvat postmoderním dílem. Jeho práce s textem způsobuje, že Bledý oheň představuje typický příklad Lyotardovy nedůvěry k metanarativům, Barthesova skeptického přístupu k autorovi a Ecova znovunalezení nominalistického flatus vocis. Nabokov vede impozantní dialog již se samotnou formou románu, který způsobuje oslabení jeho formálních prvků. Bledý oheň je příběhem, jenž vypráví přinejmenším jeden nespolehlivý interní autor, Charles Kinbote, který relativizuje a popírá svoji vlastní roli jakožto odborného komentátora básně Bledý oheň, což výrazně přispívá k destabilizaci samotné formy románu. Tento subversivní prvek je zkombinován s nekonvenčním pojetím nadpisů a terminologie, které nezjednodušuje přístup k obsahu, jenž je jimi označován, nýbrž jej naopak komplikuje. Dokonce i ten nejzřejmější předmět románu Bledý oheň, tedy předmět akademického komentáře, báseň Bledý oheň, nemá jednoznačně danou formu. V důsledku tohoto nelze určit, jestli je verze poskytnutá čtenáři tou konečnou a skutečně zamýšlenou autorem. Tedy ani dominantní interní autor, ani názvosloví, ani předmět zkoumání nepřispívají ke stabilitě...cs_CZ
dc.description.abstractThesis Abstract Vladimir Nabokov is usually regarded as one of the most important authors of postmodernism. The aim of this thesis is to analyse the method which Nabokov employs in Pale Fire and which earns it classification among postmodern novels. His approach to the text causes Pale Fire to be emblematic of Lyotard's incredulity toward metanarratives, Barthes' reservations to authorial figures and Eco's reinvention of flatus vocis. Nabokov's dialogue with the form results in a subversion of the formal elements of the novel. Pale Fire introduces at least one unreliable internal author, Charles Kinbote, who undermines and defies his authority as an academic commentator, which vastly contributes to the destabilisation of the novel's form. This combines with an anti-rationalistic approach to inscriptions and names which do not simplify the access to the content that they indicate, but rather complicate it. Even the first obvious subject of Pale Fire, that is the subject of the academic commentary, a poem "Pale Fire", has an unstable form as it cannot be determined whether the version as presented is a final one. Therefore, neither the narrative voice, nor the terminology, nor the main subject contribute to the stability of the novel's form, on the contrary, they disintegrate it. Similarly unconventional is...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPostmodernism|Vladimir Nabokov|postmodern novelen_US
dc.subjectPostmodernismus|Vladimír Nabokov|postmoderní románcs_CZ
dc.titleNomina nuda tenemus: Postmodernist Method in Vladimir Nabokov's Pale Fireen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-08
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId231935
dc.title.translatedNomina nuda tenemus: Postmodernistická metoda v Pale Fire od Vladimíra Nabokovacs_CZ
dc.contributor.refereeRoraback, Erik Sherman
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVladimír Nabokov je nepochybně jedním z nejvýznamnějších autorů postmoderny. Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat metodu, kterou užívá v Bledém ohni a díky níž je tento román možné nazvat postmoderním dílem. Jeho práce s textem způsobuje, že Bledý oheň představuje typický příklad Lyotardovy nedůvěry k metanarativům, Barthesova skeptického přístupu k autorovi a Ecova znovunalezení nominalistického flatus vocis. Nabokov vede impozantní dialog již se samotnou formou románu, který způsobuje oslabení jeho formálních prvků. Bledý oheň je příběhem, jenž vypráví přinejmenším jeden nespolehlivý interní autor, Charles Kinbote, který relativizuje a popírá svoji vlastní roli jakožto odborného komentátora básně Bledý oheň, což výrazně přispívá k destabilizaci samotné formy románu. Tento subversivní prvek je zkombinován s nekonvenčním pojetím nadpisů a terminologie, které nezjednodušuje přístup k obsahu, jenž je jimi označován, nýbrž jej naopak komplikuje. Dokonce i ten nejzřejmější předmět románu Bledý oheň, tedy předmět akademického komentáře, báseň Bledý oheň, nemá jednoznačně danou formu. V důsledku tohoto nelze určit, jestli je verze poskytnutá čtenáři tou konečnou a skutečně zamýšlenou autorem. Tedy ani dominantní interní autor, ani názvosloví, ani předmět zkoumání nepřispívají ke stabilitě...cs_CZ
uk.abstract.enThesis Abstract Vladimir Nabokov is usually regarded as one of the most important authors of postmodernism. The aim of this thesis is to analyse the method which Nabokov employs in Pale Fire and which earns it classification among postmodern novels. His approach to the text causes Pale Fire to be emblematic of Lyotard's incredulity toward metanarratives, Barthes' reservations to authorial figures and Eco's reinvention of flatus vocis. Nabokov's dialogue with the form results in a subversion of the formal elements of the novel. Pale Fire introduces at least one unreliable internal author, Charles Kinbote, who undermines and defies his authority as an academic commentator, which vastly contributes to the destabilisation of the novel's form. This combines with an anti-rationalistic approach to inscriptions and names which do not simplify the access to the content that they indicate, but rather complicate it. Even the first obvious subject of Pale Fire, that is the subject of the academic commentary, a poem "Pale Fire", has an unstable form as it cannot be determined whether the version as presented is a final one. Therefore, neither the narrative voice, nor the terminology, nor the main subject contribute to the stability of the novel's form, on the contrary, they disintegrate it. Similarly unconventional is...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV