Show simple item record

U.S.-Japan Relations from the Perspective of American Cinema
dc.contributor.advisorZáhora, Jakub
dc.creatorToman, David
dc.date.accessioned2022-04-14T17:19:01Z
dc.date.available2022-04-14T17:19:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150199
dc.description.abstractThis Master's thesis provides an analysis of the contemporary depiction of significant historical moments in U.S.-Japan relations in American cinematography, specifically in the films: The Last Samurai, Pearl Harbor, Letters from Iwo Jima, and Emperor. The analysis elaborates on theoretical stream of popular culture and world politics and most particularly on the popular geopolitics discipline. A discourse analysis is used as the research method, through which the three main aspects of popular geopolitics in the selected movies are followed - representational logics, affect, and intertextuality. The research goal is to tackle the question, how the historical milestones in U.S.-Japan relations are portrayed in the present and how their portrayal is linked to the current geopolitical context. The research shows that filmmakers usually try to offer a balanced view of both sides, which means there are positive and negative portrayals of both Japanese and American characters. Japanese villains are usually militarists, which is in line with the postwar narrative of the American Occupation administration. The trend of negative portrayal of Americans has been strengthened only recently due to controversies related to the War on Terror. The main finding, however, is the fact that although Japan is...en_US
dc.description.abstractTématem diplomové práce je analýza zobrazování významných historických momentů americko-japonských vztahů v soudobé americké kinematografii, a to konkrétně ve snímcích Poslední samuraj, Pearl Harbor, Dopisy z Iwo Jimy a Císař. Diplomová práce při této analýze vychází z teoretického proudu populární kultura a světová politika a zejména pak z disciplíny populární geopolitika. Jako výzkumnou metodu používá diskurzivní analýzu, skrze kterou sleduje u vybraných filmů tři stěžejní aspekty populární geopolitiky, a sice reprezentační logiku, afekt a intertextualitu. Cílem výzkumu bylo zodpovědět otázku, jak jsou v soudobé americké kinematografii zobrazovány americko-japonské vztahy napříč historií a výsledky pozorování pak zasadit do aktuálního geopolitického kontextu. Diplomová práce ukazuje, že se tvůrci obvykle snaží o vyvážené zobrazování obou stran, a tudíž lze kladné i záporné postavy pozorovat jak na americké, tak i na japonské straně. Japonské záporné postavy obvykle pochází z řad militaristů, což odpovídá politickému narativu americké poválečné okupační správy. Negativní vyobrazování Američanů je naopak trendem posíleným zejména v poslední době důsledkem kauz spojených s válkou proti terorismu. Hlavním zjištěním vyplývajícím z nasbíraných dat je však skutečnost, že ačkoliv je Japonsko konstruováno...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectUSAcs_CZ
dc.subjectJaponskocs_CZ
dc.subjectmezinárodní vztahycs_CZ
dc.subjecthistoriecs_CZ
dc.subjectpopulární kulturacs_CZ
dc.subjectamerická kinematografiecs_CZ
dc.subjectUSAen_US
dc.subjectJapanen_US
dc.subjectInternational Relationsen_US
dc.subjecthistoryen_US
dc.subjectpopular cultureen_US
dc.subjectAmerican cinemaen_US
dc.titleAmericko-japonské vztahy optikou americké kinematografiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-15
dc.description.departmentKatedra mezinárodních vztahůcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of International Relationsen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId215111
dc.title.translatedU.S.-Japan Relations from the Perspective of American Cinemaen_US
dc.contributor.refereeKotvalová, Anna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMezinárodní vztahycs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Relationsen_US
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of International Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní vztahycs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Relationsen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je analýza zobrazování významných historických momentů americko-japonských vztahů v soudobé americké kinematografii, a to konkrétně ve snímcích Poslední samuraj, Pearl Harbor, Dopisy z Iwo Jimy a Císař. Diplomová práce při této analýze vychází z teoretického proudu populární kultura a světová politika a zejména pak z disciplíny populární geopolitika. Jako výzkumnou metodu používá diskurzivní analýzu, skrze kterou sleduje u vybraných filmů tři stěžejní aspekty populární geopolitiky, a sice reprezentační logiku, afekt a intertextualitu. Cílem výzkumu bylo zodpovědět otázku, jak jsou v soudobé americké kinematografii zobrazovány americko-japonské vztahy napříč historií a výsledky pozorování pak zasadit do aktuálního geopolitického kontextu. Diplomová práce ukazuje, že se tvůrci obvykle snaží o vyvážené zobrazování obou stran, a tudíž lze kladné i záporné postavy pozorovat jak na americké, tak i na japonské straně. Japonské záporné postavy obvykle pochází z řad militaristů, což odpovídá politickému narativu americké poválečné okupační správy. Negativní vyobrazování Američanů je naopak trendem posíleným zejména v poslední době důsledkem kauz spojených s válkou proti terorismu. Hlavním zjištěním vyplývajícím z nasbíraných dat je však skutečnost, že ačkoliv je Japonsko konstruováno...cs_CZ
uk.abstract.enThis Master's thesis provides an analysis of the contemporary depiction of significant historical moments in U.S.-Japan relations in American cinematography, specifically in the films: The Last Samurai, Pearl Harbor, Letters from Iwo Jima, and Emperor. The analysis elaborates on theoretical stream of popular culture and world politics and most particularly on the popular geopolitics discipline. A discourse analysis is used as the research method, through which the three main aspects of popular geopolitics in the selected movies are followed - representational logics, affect, and intertextuality. The research goal is to tackle the question, how the historical milestones in U.S.-Japan relations are portrayed in the present and how their portrayal is linked to the current geopolitical context. The research shows that filmmakers usually try to offer a balanced view of both sides, which means there are positive and negative portrayals of both Japanese and American characters. Japanese villains are usually militarists, which is in line with the postwar narrative of the American Occupation administration. The trend of negative portrayal of Americans has been strengthened only recently due to controversies related to the War on Terror. The main finding, however, is the fact that although Japan is...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV