dc.contributor.advisor | Záhora, Jakub | |
dc.creator | Toman, David | |
dc.date.accessioned | 2022-04-14T17:19:01Z | |
dc.date.available | 2022-04-14T17:19:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/150199 | |
dc.description.abstract | This Master's thesis provides an analysis of the contemporary depiction of significant historical moments in U.S.-Japan relations in American cinematography, specifically in the films: The Last Samurai, Pearl Harbor, Letters from Iwo Jima, and Emperor. The analysis elaborates on theoretical stream of popular culture and world politics and most particularly on the popular geopolitics discipline. A discourse analysis is used as the research method, through which the three main aspects of popular geopolitics in the selected movies are followed - representational logics, affect, and intertextuality. The research goal is to tackle the question, how the historical milestones in U.S.-Japan relations are portrayed in the present and how their portrayal is linked to the current geopolitical context. The research shows that filmmakers usually try to offer a balanced view of both sides, which means there are positive and negative portrayals of both Japanese and American characters. Japanese villains are usually militarists, which is in line with the postwar narrative of the American Occupation administration. The trend of negative portrayal of Americans has been strengthened only recently due to controversies related to the War on Terror. The main finding, however, is the fact that although Japan is... | en_US |
dc.description.abstract | Tématem diplomové práce je analýza zobrazování významných historických momentů americko-japonských vztahů v soudobé americké kinematografii, a to konkrétně ve snímcích Poslední samuraj, Pearl Harbor, Dopisy z Iwo Jimy a Císař. Diplomová práce při této analýze vychází z teoretického proudu populární kultura a světová politika a zejména pak z disciplíny populární geopolitika. Jako výzkumnou metodu používá diskurzivní analýzu, skrze kterou sleduje u vybraných filmů tři stěžejní aspekty populární geopolitiky, a sice reprezentační logiku, afekt a intertextualitu. Cílem výzkumu bylo zodpovědět otázku, jak jsou v soudobé americké kinematografii zobrazovány americko-japonské vztahy napříč historií a výsledky pozorování pak zasadit do aktuálního geopolitického kontextu. Diplomová práce ukazuje, že se tvůrci obvykle snaží o vyvážené zobrazování obou stran, a tudíž lze kladné i záporné postavy pozorovat jak na americké, tak i na japonské straně. Japonské záporné postavy obvykle pochází z řad militaristů, což odpovídá politickému narativu americké poválečné okupační správy. Negativní vyobrazování Američanů je naopak trendem posíleným zejména v poslední době důsledkem kauz spojených s válkou proti terorismu. Hlavním zjištěním vyplývajícím z nasbíraných dat je však skutečnost, že ačkoliv je Japonsko konstruováno... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | USA | cs_CZ |
dc.subject | Japonsko | cs_CZ |
dc.subject | mezinárodní vztahy | cs_CZ |
dc.subject | historie | cs_CZ |
dc.subject | populární kultura | cs_CZ |
dc.subject | americká kinematografie | cs_CZ |
dc.subject | USA | en_US |
dc.subject | Japan | en_US |
dc.subject | International Relations | en_US |
dc.subject | history | en_US |
dc.subject | popular culture | en_US |
dc.subject | American cinema | en_US |
dc.title | Americko-japonské vztahy optikou americké kinematografie | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-15 | |
dc.description.department | Katedra mezinárodních vztahů | cs_CZ |
dc.description.department | Department of International Relations | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 215111 | |
dc.title.translated | U.S.-Japan Relations from the Perspective of American Cinema | en_US |
dc.contributor.referee | Kotvalová, Anna | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Mezinárodní vztahy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | International Relations | en_US |
thesis.degree.program | Politologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Political Science | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra mezinárodních vztahů | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of International Relations | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Mezinárodní vztahy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | International Relations | en_US |
uk.degree-program.cs | Politologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Political Science | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem diplomové práce je analýza zobrazování významných historických momentů americko-japonských vztahů v soudobé americké kinematografii, a to konkrétně ve snímcích Poslední samuraj, Pearl Harbor, Dopisy z Iwo Jimy a Císař. Diplomová práce při této analýze vychází z teoretického proudu populární kultura a světová politika a zejména pak z disciplíny populární geopolitika. Jako výzkumnou metodu používá diskurzivní analýzu, skrze kterou sleduje u vybraných filmů tři stěžejní aspekty populární geopolitiky, a sice reprezentační logiku, afekt a intertextualitu. Cílem výzkumu bylo zodpovědět otázku, jak jsou v soudobé americké kinematografii zobrazovány americko-japonské vztahy napříč historií a výsledky pozorování pak zasadit do aktuálního geopolitického kontextu. Diplomová práce ukazuje, že se tvůrci obvykle snaží o vyvážené zobrazování obou stran, a tudíž lze kladné i záporné postavy pozorovat jak na americké, tak i na japonské straně. Japonské záporné postavy obvykle pochází z řad militaristů, což odpovídá politickému narativu americké poválečné okupační správy. Negativní vyobrazování Američanů je naopak trendem posíleným zejména v poslední době důsledkem kauz spojených s válkou proti terorismu. Hlavním zjištěním vyplývajícím z nasbíraných dat je však skutečnost, že ačkoliv je Japonsko konstruováno... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This Master's thesis provides an analysis of the contemporary depiction of significant historical moments in U.S.-Japan relations in American cinematography, specifically in the films: The Last Samurai, Pearl Harbor, Letters from Iwo Jima, and Emperor. The analysis elaborates on theoretical stream of popular culture and world politics and most particularly on the popular geopolitics discipline. A discourse analysis is used as the research method, through which the three main aspects of popular geopolitics in the selected movies are followed - representational logics, affect, and intertextuality. The research goal is to tackle the question, how the historical milestones in U.S.-Japan relations are portrayed in the present and how their portrayal is linked to the current geopolitical context. The research shows that filmmakers usually try to offer a balanced view of both sides, which means there are positive and negative portrayals of both Japanese and American characters. Japanese villains are usually militarists, which is in line with the postwar narrative of the American Occupation administration. The trend of negative portrayal of Americans has been strengthened only recently due to controversies related to the War on Terror. The main finding, however, is the fact that although Japan is... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mezinárodních vztahů | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |