Americko-japonské vztahy optikou americké kinematografie
U.S.-Japan Relations from the Perspective of American Cinema
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150199Identifikátory
SIS: 215111
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvalová, Anna
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mezinárodní vztahy
Katedra / ústav / klinika
Katedra mezinárodních vztahů
Datum obhajoby
15. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
USA, Japonsko, mezinárodní vztahy, historie, populární kultura, americká kinematografieKlíčová slova (anglicky)
USA, Japan, International Relations, history, popular culture, American cinemaTématem diplomové práce je analýza zobrazování významných historických momentů americko-japonských vztahů v soudobé americké kinematografii, a to konkrétně ve snímcích Poslední samuraj, Pearl Harbor, Dopisy z Iwo Jimy a Císař. Diplomová práce při této analýze vychází z teoretického proudu populární kultura a světová politika a zejména pak z disciplíny populární geopolitika. Jako výzkumnou metodu používá diskurzivní analýzu, skrze kterou sleduje u vybraných filmů tři stěžejní aspekty populární geopolitiky, a sice reprezentační logiku, afekt a intertextualitu. Cílem výzkumu bylo zodpovědět otázku, jak jsou v soudobé americké kinematografii zobrazovány americko-japonské vztahy napříč historií a výsledky pozorování pak zasadit do aktuálního geopolitického kontextu. Diplomová práce ukazuje, že se tvůrci obvykle snaží o vyvážené zobrazování obou stran, a tudíž lze kladné i záporné postavy pozorovat jak na americké, tak i na japonské straně. Japonské záporné postavy obvykle pochází z řad militaristů, což odpovídá politickému narativu americké poválečné okupační správy. Negativní vyobrazování Američanů je naopak trendem posíleným zejména v poslední době důsledkem kauz spojených s válkou proti terorismu. Hlavním zjištěním vyplývajícím z nasbíraných dat je však skutečnost, že ačkoliv je Japonsko konstruováno...
This Master's thesis provides an analysis of the contemporary depiction of significant historical moments in U.S.-Japan relations in American cinematography, specifically in the films: The Last Samurai, Pearl Harbor, Letters from Iwo Jima, and Emperor. The analysis elaborates on theoretical stream of popular culture and world politics and most particularly on the popular geopolitics discipline. A discourse analysis is used as the research method, through which the three main aspects of popular geopolitics in the selected movies are followed - representational logics, affect, and intertextuality. The research goal is to tackle the question, how the historical milestones in U.S.-Japan relations are portrayed in the present and how their portrayal is linked to the current geopolitical context. The research shows that filmmakers usually try to offer a balanced view of both sides, which means there are positive and negative portrayals of both Japanese and American characters. Japanese villains are usually militarists, which is in line with the postwar narrative of the American Occupation administration. The trend of negative portrayal of Americans has been strengthened only recently due to controversies related to the War on Terror. The main finding, however, is the fact that although Japan is...