Zobrazit minimální záznam

Assistance to parents of children with ASD in teaching self-care skills based on methods of ABA
dc.contributor.advisorŠporclová, Veronika
dc.creatorJandáčková, Kateřina
dc.date.accessioned2022-04-12T08:37:20Z
dc.date.available2022-04-12T08:37:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148823
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem podpory rodičů dětí s poruchami autistického spektra v rámci rozvoje sebeobslužných dovedností dle principů aplikované behaviorální analýzy. V literárně přehledové části jsou postupně přiblížena teoretická východiska tématu a současné výzkumné poznatky vycházející z odborné literatury. Empirická část je koncipována jako kvalitativní výzkum, jehož cílem je sledovat změnu v chování rodičů a jejich dětí s PAS při nácviku mytí rukou po použití dvou rozdílných způsobů tréninku rodičů - behaviorálního tréninku dovedností a videomanuálu. Metodou sběru dat bylo pozorování videonahrávek poskytnutých od rodin, které byly posuzovány dvěma pozorovateli pomocí hodnotícího formuláře. Dále byla data doplněna o informace z dotazníku, který sloužil k získání zpětné vazby od účastníků. Výsledky mapují pokrok každého zúčastněného rodiče a dítěte v nácviku mytí rukou dle principů aplikované behaviorální analýzy. Závěry mohou být podkladem pro budoucí výzkumy k vytvoření vhodného modelu tréninku rodičů dětí s PAS v nácviku sebeobsluhy. Klíčová slova Aplikovaná behaviorální analýza; poruchy autistického spektra; rodiče; sebeobsluha; trénink behaviorálních dovedností; videomanuálcs_CZ
dc.description.abstractThe master thesis focuses on the topic of support for parents of children with autism spectrum disorders in the development of daily living skills according to the principles of Applied behavior analysis. In the literature review the theoretical background of the topic and current research findings based on the literature are described. The empirical part is conceived as a qualitative research. The goal is to monitor the change in the behavior of parents and their children with ASD when practicing hand washing after using two different ways of parent training - behavioral skills training and video manual. The method of data collection was an observation of video recordings provided by families which were assessed by two observers using an evaluation checklist. Furthermore, the data were supplemented with information from a questionnaire which was used to receive feedback from the participants. The results of the research map the progress of each participating parent and child in hand washing procedure according to the principles of ABA. The conclusions can be the foundation for future research to create a suitable parent training model in practice of daily living skills in children with ASD. Keywords Applied behavior analysis; Autism spectrum disorder; Behavior skills training; Daily living skills;...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectApplied behavior analysis|autism spectrum disorder|parents|daily living skills|behavior skills training|video manualen_US
dc.subjectAplikovaná behaviorální analýza|poruchy autistického spektra|rodiče|sebeobluha|behaviorální trénink dovedností|videomanuálcs_CZ
dc.titlePodpora rodičů dětí s poruchami autistického spektra v nácviku sebeobslužných dovedností založeném na metodách aplikované behaviorální analýzycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-13
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId232371
dc.title.translatedAssistance to parents of children with ASD in teaching self-care skills based on methods of ABAen_US
dc.contributor.refereeDraberová, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem podpory rodičů dětí s poruchami autistického spektra v rámci rozvoje sebeobslužných dovedností dle principů aplikované behaviorální analýzy. V literárně přehledové části jsou postupně přiblížena teoretická východiska tématu a současné výzkumné poznatky vycházející z odborné literatury. Empirická část je koncipována jako kvalitativní výzkum, jehož cílem je sledovat změnu v chování rodičů a jejich dětí s PAS při nácviku mytí rukou po použití dvou rozdílných způsobů tréninku rodičů - behaviorálního tréninku dovedností a videomanuálu. Metodou sběru dat bylo pozorování videonahrávek poskytnutých od rodin, které byly posuzovány dvěma pozorovateli pomocí hodnotícího formuláře. Dále byla data doplněna o informace z dotazníku, který sloužil k získání zpětné vazby od účastníků. Výsledky mapují pokrok každého zúčastněného rodiče a dítěte v nácviku mytí rukou dle principů aplikované behaviorální analýzy. Závěry mohou být podkladem pro budoucí výzkumy k vytvoření vhodného modelu tréninku rodičů dětí s PAS v nácviku sebeobsluhy. Klíčová slova Aplikovaná behaviorální analýza; poruchy autistického spektra; rodiče; sebeobsluha; trénink behaviorálních dovedností; videomanuálcs_CZ
uk.abstract.enThe master thesis focuses on the topic of support for parents of children with autism spectrum disorders in the development of daily living skills according to the principles of Applied behavior analysis. In the literature review the theoretical background of the topic and current research findings based on the literature are described. The empirical part is conceived as a qualitative research. The goal is to monitor the change in the behavior of parents and their children with ASD when practicing hand washing after using two different ways of parent training - behavioral skills training and video manual. The method of data collection was an observation of video recordings provided by families which were assessed by two observers using an evaluation checklist. Furthermore, the data were supplemented with information from a questionnaire which was used to receive feedback from the participants. The results of the research map the progress of each participating parent and child in hand washing procedure according to the principles of ABA. The conclusions can be the foundation for future research to create a suitable parent training model in practice of daily living skills in children with ASD. Keywords Applied behavior analysis; Autism spectrum disorder; Behavior skills training; Daily living skills;...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantČížková, Kateřina
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV