Užívání elektronických obrazovek u dětí ve věku 6-9 let
Screen use by children aged 6-9 years
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148375Identifikátory
SIS: 232273
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlas Martanová, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
10. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Digitální technologie, mladší školní věk, sledování obrazovek, čas trávený s obrazovkou, rizikové užíváníKlíčová slova (anglicky)
Digital technologies, early school age, screen use, screen time, risky useTato diplomová práce se zabývá tématem užívání digitálních technologií u dětí mladšího školního věku (1. až 3. třída ZŠ). Cílem práce je detailněji zmapovat užívání obrazovek u dětí ve věku 6-9 let a odhalit věk, který by byl vhodný pro realizaci preventivních programů cílených na zdravé používání technologií u dětí. Zajímá nás tedy, kolik času děti daného věku tráví užíváním elektronických obrazovek a jaké typy obrazovek obvykle užívají, jakým činnostem se na zařízení věnují, jak se užívání liší mezi chlapci a dívkami a zda existují rozdíly v užívání u dětí v 1. třídě, 2. třídě a 3. třídě základní školy. Zvolenou metodou výzkumu je průřezové dotazníkové šetření v online podobě určené pro rodiče. Výsledky výzkumu ukázaly, že množství času tráveného dětmi u obrazovek se zvyšuje s přibývajícím věkem dítěte a výraznější nárůst lze pozorovat hlavně u dětí ve 3. třídě ZŠ. Nejčastěji děti tráví čas s přenosnými zařízeními (chytrý telefon či tablet) a sledováním televize. U chlapců ve 3. třídě ZŠ jsme zaznamenali také mírný nárůst užívání herních konzolí, dívky naopak tato zařízení nepoužívají téměř vůbec. Na tuto věkovou skupinu dětí a jejich rodičů by tedy do budoucna mohla být více cílena preventivní činnost a osvěta ohledně bezpečného užívání a rizik spojených s nadměrným užíváním technologií. KLÍČOVÁ...
This diploma thesis focuses on the usage of digital technologies by children of early school age (1st to 3rd grade of elementary school). The aim of the thesis is to map in detail the use of screens in children aged 6-9 years and determine the age that would be suitable for the implementation of prevention programs aimed at the healthy use of technologies by children. The research is interested in how much time the children of a given age spend using electronic screens and what type of screens they usually use, what activities they do on the device, how the use differs between boys and girls and whether there are differences in use by children among the first three grades of primary school. The chosen research design is a cross-sectional questionnaire survey in an online form intended for parents. The results of the research showed that the amount of screen time increased with the age of the child and a larger increase was observed mainly in children in the 3rd grade of primary school. Most often, children spend time on mobile devices (smartphone or tablet) and watching TV. We also noticed a slight increase in the use of game consoles for boys in the 3rd grade of primary school, while girls use these devices hardly ever. Thus, prevention programs and education on the safe use and the risks...