dc.contributor.advisor | Kostelecká, Yvona | |
dc.creator | Krajcová, Romana | |
dc.date.accessioned | 2022-04-07T11:30:27Z | |
dc.date.available | 2022-04-07T11:30:27Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/148296 | |
dc.description.abstract | Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou unschoolingu, konkrétně se zaměřuje na motivaci rodičů k volbě tohoto netradičního a svého druhu radikálního přístupu ke vzdělávání a výchově dětí. Hlavním cílem práce bylo zmapovat, jaké specifické důvody vedou rodiče k volbě unschoolingu, a také jaké faktory je u této volby udržují navzdory možným potížím. Volným teoretickým rámcem zkoumání byl Bandurův koncept self- efficacy. Zajímal nás i vývoj motivace v této oblasti. Ke zkoumání tématu byla použita kvalitativní výzkumná metodologie, metodou sběru dat byly hloubkové polostrukturované rozhovory, které byly následně analyzovány za použití tematické analýzy. Výsledky šetření ukázaly důležité motivy, které vedou české rodiče k volbě unschoolingu a také podpůrné faktory, které je motivují v něm pokračovat. K důvodům pro volbu unschoolingu se řadilo například vymezení vůči škole, potřeby a zájmy dítěte, přání dítěte a další. Tzv. udržujícím faktorem byl zejména pocit pohody v rodině a spokojenost dítěte. Motivace byly následně zasazeny do konceptu self-efficacy a ukázala se jeho velmi silná provázanost s motivací v této oblasti. Ve vývoji motivace se ukázal jasný trend směrem k radikalizaci názorů a následně i přístupu ke vzdělávání s postupující délkou praxe unschoolingu. Téma unschoolingu je v... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The presented thesis deals with topic of unschooling. It specifically focuses on parent's motivation for this untraditional and sort of radical educational approach to children. The major aim of the thesis was to map parent's specific reasons for unschooling and also factors that help them continue with it despite possible difficulties. Bandura's concept of self-efficacy was used as a theoretical frame of the research. We focused on development of motivation in this area as well. The qualitative approach was used for the research; data was collected by in- depth semi-structured interviews and analysed using thematic analyses. Results of the research show us main motives that lead Czech parents to choice of unschooling as well as supportive factors that motivate them continue with it. The main reasons for unschooling educational choice were for example delimiting against school, child's needs and interests, and child's will. Family well-being and child's happiness turn out to be the strongest keeping factors. Identified motives were set into the concept of self-efficacy which shows the strong connection of those two concepts in researched area. Analysis indicates significant development trend to radicalization of opinions and educational approach connected with longer unschooling practise.... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | unschooling | en_US |
dc.subject | individual education | en_US |
dc.subject | home education | en_US |
dc.subject | motivation | en_US |
dc.subject | self-efficacy | en_US |
dc.subject | motives | en_US |
dc.subject | parents | en_US |
dc.subject | unschooling | cs_CZ |
dc.subject | individuální vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | domácí vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | motivace | cs_CZ |
dc.subject | self-efficacy | cs_CZ |
dc.subject | motivy | cs_CZ |
dc.subject | rodiče | cs_CZ |
dc.title | Motivace rodičů k unschoolingu v kontextu self-efficacy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-10 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 200650 | |
dc.title.translated | Parent's motivation for unschooling in the context of self-efficacy | en_US |
dc.contributor.referee | Komárková, Tereza | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou unschoolingu, konkrétně se zaměřuje na motivaci rodičů k volbě tohoto netradičního a svého druhu radikálního přístupu ke vzdělávání a výchově dětí. Hlavním cílem práce bylo zmapovat, jaké specifické důvody vedou rodiče k volbě unschoolingu, a také jaké faktory je u této volby udržují navzdory možným potížím. Volným teoretickým rámcem zkoumání byl Bandurův koncept self- efficacy. Zajímal nás i vývoj motivace v této oblasti. Ke zkoumání tématu byla použita kvalitativní výzkumná metodologie, metodou sběru dat byly hloubkové polostrukturované rozhovory, které byly následně analyzovány za použití tematické analýzy. Výsledky šetření ukázaly důležité motivy, které vedou české rodiče k volbě unschoolingu a také podpůrné faktory, které je motivují v něm pokračovat. K důvodům pro volbu unschoolingu se řadilo například vymezení vůči škole, potřeby a zájmy dítěte, přání dítěte a další. Tzv. udržujícím faktorem byl zejména pocit pohody v rodině a spokojenost dítěte. Motivace byly následně zasazeny do konceptu self-efficacy a ukázala se jeho velmi silná provázanost s motivací v této oblasti. Ve vývoji motivace se ukázal jasný trend směrem k radikalizaci názorů a následně i přístupu ke vzdělávání s postupující délkou praxe unschoolingu. Téma unschoolingu je v... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The presented thesis deals with topic of unschooling. It specifically focuses on parent's motivation for this untraditional and sort of radical educational approach to children. The major aim of the thesis was to map parent's specific reasons for unschooling and also factors that help them continue with it despite possible difficulties. Bandura's concept of self-efficacy was used as a theoretical frame of the research. We focused on development of motivation in this area as well. The qualitative approach was used for the research; data was collected by in- depth semi-structured interviews and analysed using thematic analyses. Results of the research show us main motives that lead Czech parents to choice of unschooling as well as supportive factors that motivate them continue with it. The main reasons for unschooling educational choice were for example delimiting against school, child's needs and interests, and child's will. Family well-being and child's happiness turn out to be the strongest keeping factors. Identified motives were set into the concept of self-efficacy which shows the strong connection of those two concepts in researched area. Analysis indicates significant development trend to radicalization of opinions and educational approach connected with longer unschooling practise.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Machovcová, Kateřina | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |