Zobrazit minimální záznam

Possibilities for improving anger management by an 8-weeks mindfulness course
dc.contributor.advisorČáp, David
dc.creatorTomešová, Adriana
dc.date.accessioned2022-04-12T07:58:06Z
dc.date.available2022-04-12T07:58:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148190
dc.description.abstractV současnosti výzkumníci častěji využívají techniku všímavosti (mindfulness), jejíž cvičení příznivě působí na vnímání, prožívání, porozumění, vyjadřování i zvládání hněvu. Tento výzkum zatím v ČR realizován nebyl. Předložená práce se zabývá otázkou, zda lze pomocí 8týdenního kurzu všímavosti (dle MBSR) lépe zvládat a porozumět hněvu. Literárně- přehledová část shrnuje současné poznatky k všímavosti a hněvu, možné mechanismy působení všímavosti na hněv a způsoby měření hněvu. Výzkumná část popisuje překlad sebeposuzovacího inventáře hněvu STAXI-2 do českého jazyka a ověření jeho psychometrických vlastností. Dále se zaměřuje na pilotní využití STAXI-2 doplněné o FFMQ- 15 v kvantitativně zaměřeném výzkumu. Experimentální skupina se účastní kurzu všímavosti, aktivní kontrolní skupina se účastní procházek. Design výzkumu tvoří pretest-posttest plus třetí měření po jednom měsíci. Výzkum je doplněn kvalitativní analýzou pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Stěžejním výsledkem výzkumné části je poznatek, že absolvování osmitýdenního kurzu všímavosti může vést k signifikantnímu snížení obecného indexu hněvu (N = 14, p < .05). Kvalitativní část přinesla zjištění, že cvičení všímavosti tvořilo významnou část v lepším zvládání a porozumění hněvu, nejvíce působily mechanismy vnitřního zklidnění, uvědomění...cs_CZ
dc.description.abstractCurrently, researchers are more likely to use mindfulness techniques. These practices have a beneficial effect on anger perception, experience, understanding, expression, and anger control. There has not yet been research on the influence of mindfulness on anger management in the Czech Republic. This thesis concerns the question, of whether it is possible to better manage and understand anger with the help of an 8week mindfulness course (MBSR). The literature-overview part summarizes current knowledge about mindfulness and anger, possible mechanisms of mindfulness on anger and methods of measuring anger. The research part includes the translation of the self-assessment inventory of anger STAXI-2 into the Czech language and the verification of its psychometric properties. It also covers the pilot use of STAXI-2 supplemented by FFMQ-15 in quantitatively focused research. The research design consists of a pretest-posttest control-group design plus a third measurement after one month. The experimental group participates in the eight-week mindfulness course, whereas the active control group participates in walks. The research is complemented by a qualitative analysis using semi-structured interviews. The main result of the research part is that completing an eight-week mindfulness course can lead to a...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMindfulness|Anger|STAXI-2|Anger Inventory|Anger Control|Mechanisms|MBSR|Copingen_US
dc.subjectVšímavost|mindfulness|hněv|vztek|STAXI-2|inventář hněvu|mechanismy|MBSR|copingcs_CZ
dc.titleMožnosti zlepšení zvládání vzteku pomocí 8-týdenního kurzu všímavosti (mindfulness)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-03
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId237774
dc.title.translatedPossibilities for improving anger management by an 8-weeks mindfulness courseen_US
dc.contributor.refereeBahbouh, Radvan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV současnosti výzkumníci častěji využívají techniku všímavosti (mindfulness), jejíž cvičení příznivě působí na vnímání, prožívání, porozumění, vyjadřování i zvládání hněvu. Tento výzkum zatím v ČR realizován nebyl. Předložená práce se zabývá otázkou, zda lze pomocí 8týdenního kurzu všímavosti (dle MBSR) lépe zvládat a porozumět hněvu. Literárně- přehledová část shrnuje současné poznatky k všímavosti a hněvu, možné mechanismy působení všímavosti na hněv a způsoby měření hněvu. Výzkumná část popisuje překlad sebeposuzovacího inventáře hněvu STAXI-2 do českého jazyka a ověření jeho psychometrických vlastností. Dále se zaměřuje na pilotní využití STAXI-2 doplněné o FFMQ- 15 v kvantitativně zaměřeném výzkumu. Experimentální skupina se účastní kurzu všímavosti, aktivní kontrolní skupina se účastní procházek. Design výzkumu tvoří pretest-posttest plus třetí měření po jednom měsíci. Výzkum je doplněn kvalitativní analýzou pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Stěžejním výsledkem výzkumné části je poznatek, že absolvování osmitýdenního kurzu všímavosti může vést k signifikantnímu snížení obecného indexu hněvu (N = 14, p < .05). Kvalitativní část přinesla zjištění, že cvičení všímavosti tvořilo významnou část v lepším zvládání a porozumění hněvu, nejvíce působily mechanismy vnitřního zklidnění, uvědomění...cs_CZ
uk.abstract.enCurrently, researchers are more likely to use mindfulness techniques. These practices have a beneficial effect on anger perception, experience, understanding, expression, and anger control. There has not yet been research on the influence of mindfulness on anger management in the Czech Republic. This thesis concerns the question, of whether it is possible to better manage and understand anger with the help of an 8week mindfulness course (MBSR). The literature-overview part summarizes current knowledge about mindfulness and anger, possible mechanisms of mindfulness on anger and methods of measuring anger. The research part includes the translation of the self-assessment inventory of anger STAXI-2 into the Czech language and the verification of its psychometric properties. It also covers the pilot use of STAXI-2 supplemented by FFMQ-15 in quantitatively focused research. The research design consists of a pretest-posttest control-group design plus a third measurement after one month. The experimental group participates in the eight-week mindfulness course, whereas the active control group participates in walks. The research is complemented by a qualitative analysis using semi-structured interviews. The main result of the research part is that completing an eight-week mindfulness course can lead to a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV