Zobrazit minimální záznam

Textual part in the textbooks of Czech as a foreign language
dc.contributor.advisorHrdlička, Milan
dc.creatorČerná, Michaela
dc.date.accessioned2022-04-12T10:06:19Z
dc.date.available2022-04-12T10:06:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148123
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá textovou složkou v učebnicích češtiny jako cizího jazyka. Cílem práce je na základě vybraných strukturních aspektů textu (vyplývající z teoretické části) charakterizovat a analyzovat obsah a způsob prezentace výkladové i nevýkladové textové složky (psané a obrazové) vybraných učebnic češtiny jako cizího jazyka z hlediska jejího účelu a její funkce vzhledem k charakteru učebnice. Zvláštní důraz je přitom kladen na tematickou oblast genderu a její uplatnění a projevy v daných učebnicích. Po teoretickém vhledu do genderové problematiky obecně i následně se speciálním zaměřením na učebnice následuje analýza textové složky učebnic z hlediska koncepce, vybíraných témat, prezentovaných hodnot a potřeb, způsobu zobrazování žen a mužů nejen v ilustracích, ale i prostřednictvím jazykových prostředků a vytvoření tzv. obrazu ženy a muže v tomto typu učebnic. Tento rozbor je proveden mimo jiné prostřednictvím tzv. průvodců učebnicemi, tzn. postav objevujících se v jednotlivých kapitolách, provázející danými tématy v kontextu celé učebnice, napomáhající k její větší atraktivitě a zvládání procesu učení. Teoretická část práce obsahuje kapitoly rozebírající témata jako komunikace a komunikát, text, didaktický text, funkce, strukturní komponenty a parametry didaktického textu,...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the text element of the textbooks used for teaching Czech as a foreign language. Based on selected structural text aspects (discussed in the theoretical framework), the thesis aims to characterize and analyze the content and the manner of delivering the non-explicatory (written and visual) text element of selected textbooks for foreign Czech language students, considering its purpose and role in the context of the individual textbook character. Special attention is paid to the topic of gender, its role and the way of display in the textbooks. A theoretical overview of the topic of gender is presented, which is then narrowed to the textbook discourse. An analysis of the text element of the textbooks follows, with a focus on the concept, the choice of topics, presented values and needs, and the picture of a woman and a man being built in this textbook genre. Among the subjects of this analysis are the "textbook guides", the characters providing guidance throughout individual chapters and topics in the context of the textbook, increasing its attractiveness and supporting the process of learning. The theoretical framework includes chapters on the topics such as communication, text, didactic text, structural components and parameters of a didactic text, language learning-...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecttext|didactic text|communication|textbook|Czech as a foreign language|genderen_US
dc.subjecttext|didaktický text|komunikace|komunikát|učebnice|čeština jako cizí jazyk|gendercs_CZ
dc.titleTextová složka v učebnicích češtiny jako cizího jazykacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-06
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId222285
dc.title.translatedTextual part in the textbooks of Czech as a foreign languageen_US
dc.contributor.refereePřevrátilová, Silvie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá textovou složkou v učebnicích češtiny jako cizího jazyka. Cílem práce je na základě vybraných strukturních aspektů textu (vyplývající z teoretické části) charakterizovat a analyzovat obsah a způsob prezentace výkladové i nevýkladové textové složky (psané a obrazové) vybraných učebnic češtiny jako cizího jazyka z hlediska jejího účelu a její funkce vzhledem k charakteru učebnice. Zvláštní důraz je přitom kladen na tematickou oblast genderu a její uplatnění a projevy v daných učebnicích. Po teoretickém vhledu do genderové problematiky obecně i následně se speciálním zaměřením na učebnice následuje analýza textové složky učebnic z hlediska koncepce, vybíraných témat, prezentovaných hodnot a potřeb, způsobu zobrazování žen a mužů nejen v ilustracích, ale i prostřednictvím jazykových prostředků a vytvoření tzv. obrazu ženy a muže v tomto typu učebnic. Tento rozbor je proveden mimo jiné prostřednictvím tzv. průvodců učebnicemi, tzn. postav objevujících se v jednotlivých kapitolách, provázející danými tématy v kontextu celé učebnice, napomáhající k její větší atraktivitě a zvládání procesu učení. Teoretická část práce obsahuje kapitoly rozebírající témata jako komunikace a komunikát, text, didaktický text, funkce, strukturní komponenty a parametry didaktického textu,...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the text element of the textbooks used for teaching Czech as a foreign language. Based on selected structural text aspects (discussed in the theoretical framework), the thesis aims to characterize and analyze the content and the manner of delivering the non-explicatory (written and visual) text element of selected textbooks for foreign Czech language students, considering its purpose and role in the context of the individual textbook character. Special attention is paid to the topic of gender, its role and the way of display in the textbooks. A theoretical overview of the topic of gender is presented, which is then narrowed to the textbook discourse. An analysis of the text element of the textbooks follows, with a focus on the concept, the choice of topics, presented values and needs, and the picture of a woman and a man being built in this textbook genre. Among the subjects of this analysis are the "textbook guides", the characters providing guidance throughout individual chapters and topics in the context of the textbook, increasing its attractiveness and supporting the process of learning. The theoretical framework includes chapters on the topics such as communication, text, didactic text, structural components and parameters of a didactic text, language learning-...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV