dc.contributor.advisor | Zábrodská, Kateřina | |
dc.creator | Michálková, Gabriela | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T09:28:23Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T09:28:23Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/148052 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů pracujících v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP). Cílem práce bylo popsat specifika pracovního stresu a vyhoření v těchto pomáhajících profesích a identifikovat strategie zvládání (copingu) a prevence. Teoretická část práce je rozdělena na dvě části. První část definuje koncepty pracovního stresu a vyhoření, popisuje hlavní teoretické modely vztahující se k stresu a vyhoření, a v návaznosti na to se věnuje copingu a preventivním opatřením. Druhá část se zaměřuje na popis profesí psychologa a speciálního pedagoga, se zaměřením na rizika z hlediska pracovního zdraví specifická pro práci v pedagogicko-psychologických poradnách. Teoretická část je zakončena přehledem relevantních zahraničních a tuzemských výzkumů. Cílem empirické části práce bylo prostřednictvím kvalitativního výzkumu analyzovat prožívání pracovního stresu a vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů v PPP, a dále identifikovat hlavní stresory a copingové strategie. Data pro výzkum byla získána pomocí polo- strukturovaného interview s 10 participanty a participantkami. Výsledky analýzy ukázaly, že participanti/ky prožívají pracovní stres, avšak nikoliv vyhoření. Dále byly pomocí tematické analýzy... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis focuses on the issue of occupational stress and burnout syndrome among psychologists and special pedagogues employed in Educational and Psychological Counselling Centers. The main objective of the thesis was to explore occupational stress and burnout in these helping professions and to identify effective coping strategies and preventive measures. The theoretical part of the thesis is divided into two main sections. The first section defines the concepts of occupational stress and burnout, describes main theoretical model related to these concepts, and examines coping strategies and prevention. The second part focuses on the profession of psychologist and special pedagogues, with a specific focus on occupational health risk typical for these helping professions. The theoretical part of the thesis is concluded with a research review of relevant international and Czech empirical studies. The empirical part of the thesis aimed to explore, via qualitative research, subjective experiences of stress and burnout among psychologists and special pedagogues employed in Educational and Psychological Counselling Centers. Relatedly, the research aimed to identify coping strategies and prevention measures. The data were obtained using semi-structured interviews with 10 participants. The... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Educational and psychological counselling centers|Special pedagogue|Psychologist|Occupational health|Mental hygiene|Occupational stress|Burn-out syndrome|Coping | en_US |
dc.subject | Pedagogicko-psychologická poradna|Speciální pedagog|Psycholog|Pracovní zdraví|Duševní hygiena|Pracovní stres|Syndrom vyhoření|Copingové strategie | cs_CZ |
dc.title | Projevy a způsoby prevence pracovního stresu a vyhoření u zaměstnanců pedagogicko-psychologických poraden | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-09 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 224679 | |
dc.title.translated | Occupational stress and burnout among the pedagogical-psychological counseling centers personnel: Symptoms and prevention | en_US |
dc.contributor.referee | Komárková, Tereza | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů pracujících v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP). Cílem práce bylo popsat specifika pracovního stresu a vyhoření v těchto pomáhajících profesích a identifikovat strategie zvládání (copingu) a prevence. Teoretická část práce je rozdělena na dvě části. První část definuje koncepty pracovního stresu a vyhoření, popisuje hlavní teoretické modely vztahující se k stresu a vyhoření, a v návaznosti na to se věnuje copingu a preventivním opatřením. Druhá část se zaměřuje na popis profesí psychologa a speciálního pedagoga, se zaměřením na rizika z hlediska pracovního zdraví specifická pro práci v pedagogicko-psychologických poradnách. Teoretická část je zakončena přehledem relevantních zahraničních a tuzemských výzkumů. Cílem empirické části práce bylo prostřednictvím kvalitativního výzkumu analyzovat prožívání pracovního stresu a vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů v PPP, a dále identifikovat hlavní stresory a copingové strategie. Data pro výzkum byla získána pomocí polo- strukturovaného interview s 10 participanty a participantkami. Výsledky analýzy ukázaly, že participanti/ky prožívají pracovní stres, avšak nikoliv vyhoření. Dále byly pomocí tematické analýzy... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis focuses on the issue of occupational stress and burnout syndrome among psychologists and special pedagogues employed in Educational and Psychological Counselling Centers. The main objective of the thesis was to explore occupational stress and burnout in these helping professions and to identify effective coping strategies and preventive measures. The theoretical part of the thesis is divided into two main sections. The first section defines the concepts of occupational stress and burnout, describes main theoretical model related to these concepts, and examines coping strategies and prevention. The second part focuses on the profession of psychologist and special pedagogues, with a specific focus on occupational health risk typical for these helping professions. The theoretical part of the thesis is concluded with a research review of relevant international and Czech empirical studies. The empirical part of the thesis aimed to explore, via qualitative research, subjective experiences of stress and burnout among psychologists and special pedagogues employed in Educational and Psychological Counselling Centers. Relatedly, the research aimed to identify coping strategies and prevention measures. The data were obtained using semi-structured interviews with 10 participants. The... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |