Zobrazit minimální záznam

Occupational stress and burnout among the pedagogical-psychological counseling centers personnel: Symptoms and prevention
dc.contributor.advisorZábrodská, Kateřina
dc.creatorMichálková, Gabriela
dc.date.accessioned2022-04-12T09:28:23Z
dc.date.available2022-04-12T09:28:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148052
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů pracujících v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP). Cílem práce bylo popsat specifika pracovního stresu a vyhoření v těchto pomáhajících profesích a identifikovat strategie zvládání (copingu) a prevence. Teoretická část práce je rozdělena na dvě části. První část definuje koncepty pracovního stresu a vyhoření, popisuje hlavní teoretické modely vztahující se k stresu a vyhoření, a v návaznosti na to se věnuje copingu a preventivním opatřením. Druhá část se zaměřuje na popis profesí psychologa a speciálního pedagoga, se zaměřením na rizika z hlediska pracovního zdraví specifická pro práci v pedagogicko-psychologických poradnách. Teoretická část je zakončena přehledem relevantních zahraničních a tuzemských výzkumů. Cílem empirické části práce bylo prostřednictvím kvalitativního výzkumu analyzovat prožívání pracovního stresu a vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů v PPP, a dále identifikovat hlavní stresory a copingové strategie. Data pro výzkum byla získána pomocí polo- strukturovaného interview s 10 participanty a participantkami. Výsledky analýzy ukázaly, že participanti/ky prožívají pracovní stres, avšak nikoliv vyhoření. Dále byly pomocí tematické analýzy...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis focuses on the issue of occupational stress and burnout syndrome among psychologists and special pedagogues employed in Educational and Psychological Counselling Centers. The main objective of the thesis was to explore occupational stress and burnout in these helping professions and to identify effective coping strategies and preventive measures. The theoretical part of the thesis is divided into two main sections. The first section defines the concepts of occupational stress and burnout, describes main theoretical model related to these concepts, and examines coping strategies and prevention. The second part focuses on the profession of psychologist and special pedagogues, with a specific focus on occupational health risk typical for these helping professions. The theoretical part of the thesis is concluded with a research review of relevant international and Czech empirical studies. The empirical part of the thesis aimed to explore, via qualitative research, subjective experiences of stress and burnout among psychologists and special pedagogues employed in Educational and Psychological Counselling Centers. Relatedly, the research aimed to identify coping strategies and prevention measures. The data were obtained using semi-structured interviews with 10 participants. The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEducational and psychological counselling centers|Special pedagogue|Psychologist|Occupational health|Mental hygiene|Occupational stress|Burn-out syndrome|Copingen_US
dc.subjectPedagogicko-psychologická poradna|Speciální pedagog|Psycholog|Pracovní zdraví|Duševní hygiena|Pracovní stres|Syndrom vyhoření|Copingové strategiecs_CZ
dc.titleProjevy a způsoby prevence pracovního stresu a vyhoření u zaměstnanců pedagogicko-psychologických poradencs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-09
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId224679
dc.title.translatedOccupational stress and burnout among the pedagogical-psychological counseling centers personnel: Symptoms and preventionen_US
dc.contributor.refereeKomárková, Tereza
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů pracujících v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP). Cílem práce bylo popsat specifika pracovního stresu a vyhoření v těchto pomáhajících profesích a identifikovat strategie zvládání (copingu) a prevence. Teoretická část práce je rozdělena na dvě části. První část definuje koncepty pracovního stresu a vyhoření, popisuje hlavní teoretické modely vztahující se k stresu a vyhoření, a v návaznosti na to se věnuje copingu a preventivním opatřením. Druhá část se zaměřuje na popis profesí psychologa a speciálního pedagoga, se zaměřením na rizika z hlediska pracovního zdraví specifická pro práci v pedagogicko-psychologických poradnách. Teoretická část je zakončena přehledem relevantních zahraničních a tuzemských výzkumů. Cílem empirické části práce bylo prostřednictvím kvalitativního výzkumu analyzovat prožívání pracovního stresu a vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů v PPP, a dále identifikovat hlavní stresory a copingové strategie. Data pro výzkum byla získána pomocí polo- strukturovaného interview s 10 participanty a participantkami. Výsledky analýzy ukázaly, že participanti/ky prožívají pracovní stres, avšak nikoliv vyhoření. Dále byly pomocí tematické analýzy...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis focuses on the issue of occupational stress and burnout syndrome among psychologists and special pedagogues employed in Educational and Psychological Counselling Centers. The main objective of the thesis was to explore occupational stress and burnout in these helping professions and to identify effective coping strategies and preventive measures. The theoretical part of the thesis is divided into two main sections. The first section defines the concepts of occupational stress and burnout, describes main theoretical model related to these concepts, and examines coping strategies and prevention. The second part focuses on the profession of psychologist and special pedagogues, with a specific focus on occupational health risk typical for these helping professions. The theoretical part of the thesis is concluded with a research review of relevant international and Czech empirical studies. The empirical part of the thesis aimed to explore, via qualitative research, subjective experiences of stress and burnout among psychologists and special pedagogues employed in Educational and Psychological Counselling Centers. Relatedly, the research aimed to identify coping strategies and prevention measures. The data were obtained using semi-structured interviews with 10 participants. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV