Show simple item record

I feel, taste, smell, hear, see, create! Development of sensory sensitivity through artistic activities in pupils with mental disabilities.
dc.contributor.advisorJakubcová Hajdušková, Lucie
dc.creatorKűhnelová, Jana
dc.date.accessioned2022-04-07T10:42:16Z
dc.date.available2022-04-07T10:42:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/147892
dc.description.abstractDiplomová práce na téma Hmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! se zabývá významem smyslové citlivosti v dosahování vizuální gramotnosti u žáků s mentálním postižením. Teoretická část s oporou odborné literatury se v první kapitole věnuje definicím mentálního postižení, vzdělávání osob a charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení. Druhá kapitola se zabývá samostatným předmětem výtvarná výchova a jeho ukotvením v RVP, školním vzdělávacím programem výtvarné výchovy na speciální škole ve Vrchlabí, specifikami výtvarného projevu u dětí s mentálním postižením a vizuální gramotností. Třetí kapitola vymezuje smyslové vnímání a popisuje specifika každého smyslu zvlášť u žáka s mentálním postižením. Úvod praktické části se věnuje charakteristice základní školy speciální, rozhovoru s třídní učitelkou a charakteristikou jednotlivých dětí. Podstatou praktické části je návrh výtvarného speciálně pedagogického projektu pro žáky s mentálním postižením. Každá didaktická řada se věnuje konkrétnímu rozvoji smyslů: zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Výtvarný projekt byl otestován na Základní škole speciální ve Vrchlabí se čtyřmi vybranými žáky ve věku od 10 do 14 let. Cílem práce bylo navrhnout a otestovat metodiku výtvarného projektu, která je zpracována podle literární předlohy, s rozvojem...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis I touch, taste, smell, hear, see, create! deals with the significance of sensibility in reaching visual literacy in mentally impaired pupils. The theoretical part, based on special literature, devotes the first chapter to mental impairment definitions, education of people and characteristics of individual stages of mental impairment. The second chapter deals with the school subject visual arts education itself and its anchoring in the FEP (The Framework Educational Programme), school visual arts education curriculum at special school in Vrchlabí, specific features of graphic activity in children with mental impairment and visual literacy. The third chapter classifies sensual perception and describes the specifics of each sense individually in a mentally impaired pupil. The introduction of the practical part deals with the characteristics of the special primary school, an interview with a head teacher and the characteristics of individual children. The practical part is based on a proposal of a creative project of special education for mentally impaired pupils. Each didactic line is devoted to a particular development of senses: eyesight, hearing, touch, smell and taste. This creative project was tested at Special Primary School in Vrchlabí with four selected pupils aged from 10...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectspecial pedagogyen_US
dc.subjectart educationen_US
dc.subjectpupil with mental disabilityen_US
dc.subjectdevelopment of sensory sensitivityen_US
dc.subjectspeciální pedagogikacs_CZ
dc.subjectvýtvarná výchovacs_CZ
dc.subjectžákcs_CZ
dc.subjectžákyně s mentálním postiženímcs_CZ
dc.subjectrozvoj smyslové citlivostics_CZ
dc.titleHmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! Rozvíjení smyslové citlivosti výtvarnými aktivitami u žáků s mentálním postižením.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-07
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId236889
dc.title.translatedI feel, taste, smell, hear, see, create! Development of sensory sensitivity through artistic activities in pupils with mental disabilities.en_US
dc.contributor.refereeMužáková, Monika
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdravícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Educationen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdravícs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce na téma Hmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! se zabývá významem smyslové citlivosti v dosahování vizuální gramotnosti u žáků s mentálním postižením. Teoretická část s oporou odborné literatury se v první kapitole věnuje definicím mentálního postižení, vzdělávání osob a charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení. Druhá kapitola se zabývá samostatným předmětem výtvarná výchova a jeho ukotvením v RVP, školním vzdělávacím programem výtvarné výchovy na speciální škole ve Vrchlabí, specifikami výtvarného projevu u dětí s mentálním postižením a vizuální gramotností. Třetí kapitola vymezuje smyslové vnímání a popisuje specifika každého smyslu zvlášť u žáka s mentálním postižením. Úvod praktické části se věnuje charakteristice základní školy speciální, rozhovoru s třídní učitelkou a charakteristikou jednotlivých dětí. Podstatou praktické části je návrh výtvarného speciálně pedagogického projektu pro žáky s mentálním postižením. Každá didaktická řada se věnuje konkrétnímu rozvoji smyslů: zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Výtvarný projekt byl otestován na Základní škole speciální ve Vrchlabí se čtyřmi vybranými žáky ve věku od 10 do 14 let. Cílem práce bylo navrhnout a otestovat metodiku výtvarného projektu, která je zpracována podle literární předlohy, s rozvojem...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis I touch, taste, smell, hear, see, create! deals with the significance of sensibility in reaching visual literacy in mentally impaired pupils. The theoretical part, based on special literature, devotes the first chapter to mental impairment definitions, education of people and characteristics of individual stages of mental impairment. The second chapter deals with the school subject visual arts education itself and its anchoring in the FEP (The Framework Educational Programme), school visual arts education curriculum at special school in Vrchlabí, specific features of graphic activity in children with mental impairment and visual literacy. The third chapter classifies sensual perception and describes the specifics of each sense individually in a mentally impaired pupil. The introduction of the practical part deals with the characteristics of the special primary school, an interview with a head teacher and the characteristics of individual children. The practical part is based on a proposal of a creative project of special education for mentally impaired pupils. Each didactic line is devoted to a particular development of senses: eyesight, hearing, touch, smell and taste. This creative project was tested at Special Primary School in Vrchlabí with four selected pupils aged from 10...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV