Show simple item record

The atmosphere of school in the context of pupils with different mother tongue
dc.contributor.advisorMarádová, Eva
dc.creatorExnerová, Martina
dc.date.accessioned2021-09-28T10:10:28Z
dc.date.available2021-09-28T10:10:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/147887
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the school climate in the context of pupils with different mother tongues and the process of integrating pupils with different mother tongues into the school. The practical research examines a specific Prague primary school, which is attended by a large number of pupils with different mother tongues, and the school has therefore long-term been involved in the integration and education of pupils with different mother tongues. The aim of the thesis is to describe the process of integration and to monitor the support in education and adaptation of pupils with different mother tongues. The aim of the thesis is to find out what help is beneficial for these pupils and also to find out what is the view of teachers, parents and pupils of a specific school on the presence of pupils with different mother tongues in the school. The empirical part of the work uses methods of quantitative and qualitative research. The research was conducted using the interview method with the coordinator of pupils with different mother tongues and selected pupils with different mother tongues. A questionnaire survey was conducted among teachers, pupils and parents at the school. The questionnaire was distributed to parents in Czech, Chinese and Vietnamese. Based on the research results, specific...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje klimatu školy v kontextu žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a procesu začleňování žáků s OMJ do školy. Praktická část zkoumá konkrétní pražskou základní školu, kterou navštěvuje velké množství žáků s odlišným mateřským jazykem a škola se z tohoto důvodu dlouhodobě věnuje začleňování a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je popsat proces začleňování a sledovat podporu při vzdělávání a adaptaci žáků s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je také zjistit, jaká pomoc je pro tyto žáky přínosná, a jaký je pohled pedagogů, rodičů a žáků konkrétní školy na přítomnost žáků s odlišným mateřským jazykem ve škole. V empirické části práce jsou použity metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Metodou rozhovoru byl výzkum prováděn s koordinátorkou žáků s OMJ a vybranými žáky s odlišným mateřským jazykem. Dotazníkové šetření bylo realizováno mezi pedagogy, žáky a rodiči dané školy. Pro rodiče byl dotazník distribuován v českém, čínském a vietnamském jazyce. Na základě výsledků výzkumu byly doporučeny konkrétní návrhy pro danou školu, tzn. jak vhodně podporovat žáky s OMJ při jejich adaptaci a dále návrh plánu jedné třídnické hodiny, která se zaměřuje na zlepšení klimatu školy a vzájemný respekt v kontextu velkého počtu cizinců ve škole. KLÍČOVÁ...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectschool climateen_US
dc.subjectforeignersen_US
dc.subjecta pupil with a different mother tongueen_US
dc.subjectintegrationen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectclassroom classen_US
dc.subjectklima školycs_CZ
dc.subjectcizincics_CZ
dc.subjectžák s odlišným mateřským jazykemcs_CZ
dc.subjectzačleňovánícs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjecttřídnické hodinycs_CZ
dc.titleKlima školy v kontextu žáků s odlišným mateřským jazykemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-07
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId225741
dc.title.translatedThe atmosphere of school in the context of pupils with different mother tongueen_US
dc.contributor.refereeKomorná, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Educationen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje klimatu školy v kontextu žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a procesu začleňování žáků s OMJ do školy. Praktická část zkoumá konkrétní pražskou základní školu, kterou navštěvuje velké množství žáků s odlišným mateřským jazykem a škola se z tohoto důvodu dlouhodobě věnuje začleňování a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je popsat proces začleňování a sledovat podporu při vzdělávání a adaptaci žáků s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je také zjistit, jaká pomoc je pro tyto žáky přínosná, a jaký je pohled pedagogů, rodičů a žáků konkrétní školy na přítomnost žáků s odlišným mateřským jazykem ve škole. V empirické části práce jsou použity metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Metodou rozhovoru byl výzkum prováděn s koordinátorkou žáků s OMJ a vybranými žáky s odlišným mateřským jazykem. Dotazníkové šetření bylo realizováno mezi pedagogy, žáky a rodiči dané školy. Pro rodiče byl dotazník distribuován v českém, čínském a vietnamském jazyce. Na základě výsledků výzkumu byly doporučeny konkrétní návrhy pro danou školu, tzn. jak vhodně podporovat žáky s OMJ při jejich adaptaci a dále návrh plánu jedné třídnické hodiny, která se zaměřuje na zlepšení klimatu školy a vzájemný respekt v kontextu velkého počtu cizinců ve škole. KLÍČOVÁ...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the school climate in the context of pupils with different mother tongues and the process of integrating pupils with different mother tongues into the school. The practical research examines a specific Prague primary school, which is attended by a large number of pupils with different mother tongues, and the school has therefore long-term been involved in the integration and education of pupils with different mother tongues. The aim of the thesis is to describe the process of integration and to monitor the support in education and adaptation of pupils with different mother tongues. The aim of the thesis is to find out what help is beneficial for these pupils and also to find out what is the view of teachers, parents and pupils of a specific school on the presence of pupils with different mother tongues in the school. The empirical part of the work uses methods of quantitative and qualitative research. The research was conducted using the interview method with the coordinator of pupils with different mother tongues and selected pupils with different mother tongues. A questionnaire survey was conducted among teachers, pupils and parents at the school. The questionnaire was distributed to parents in Czech, Chinese and Vietnamese. Based on the research results, specific...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV