Faktory ovlivňující cenu ojetého vozu v České republice
Factors affecting the price of a used car in Czechia
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147805Identifikátory
SIS: 224582
Kolekce
- Kvalifikační práce [18180]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šťastná, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Ojetá auta, asymetrická informovanost, nedokonalé trhy, metoda nejmenších čtverců, mnohonásobná lineární regrese, Česká republikaKlíčová slova (anglicky)
Used cars, information asymmetry, imperfect competition, ordinary least squares estimation method, multiple linear regression, CzechiaČeský trh s ojetými osobními automobily, který generuje roční obrat kolem sta miliard korun, navštíví ročně stovky tisíc lidí a podobné množství použitých vozidel se na něm prodá. Tato práce se snaží najít a vhodně ohodnotit hlavní determinanty, které určují cenu ojetého automobilu v České republice, a tím mimo jiné zvýšit informovanost kupujících. Pro odhad jednotlivých koeficientů uvádějících vliv dané proměnné na cenu byla použita mnohonásobná lineární regrese a metoda nejmenších čtverců. Tato studie používá unikátní datový balíček, který byl získán z internetového portálu inzerující ojeté automobily Sauto.cz, jenž obsahuje všechny dostupné informace o více než 55 tisících použitých aut od 34 různých výrobců. Dle předpokladů byla potvrzena důležitost a negativní vliv na cenu proměnných udávajících počet najetých kilometrů a stáří ojetého automobilu. Dalšími důležitými parametry, které naopak cenu ojetého vozu ovlivňují pozitivně, jsou prvky doplňkové výbavy. Také byla potvrzena vyšší cena ojetých aut od německých výrobců v porovnání s konkurencí a naopak nižší u vozů od automobilek pocházejících z Ameriky nebo z Asie. Jelikož bylo nalezeno obrovské množství proměnných, lze tak konstatovat, že ojetý automobil je velice komplexní produkt, jehož správné ocenění je opravdu náročný proces.
The market of used cars in Czechia, generating an annual turnover over one hundred billion Czech crowns, is visited by hundreds of thousands of people a year and a similar number of used vehicles are sold there. This work tries to find and appropriately evaluate the main determinants that set the price of a used car in Czechia, and thus, among other things, increase buyers' awareness. Multiple linear regression (MLR) and the ordinary least squares (OLS) method were used to estimate coefficients indicating the effect of a given variable on the price. This study uses a unique dataset, which was obtained from the Czech online marketplace advertising used cars Sauto.cz, containing all available information about more than 55 thousand used cars from 34 different car manufacturers. According to the assumptions, the importance and negative effect of variables indicating the number of kilometers driven and the age on the price of the used car was confirmed. Other important parameters that, on the other hand, have a positive influence on the price of a used car are the elements of additional equipment. Higher price of used cars from German manufacturers compared to competing manufacturers was also confirmed and, conversely, cars from carmakers from America or Asia were found cheaper. As a huge number of...