Show simple item record

Návratnost vyššího vzdělávání: Srovnání USA a Evropy
dc.contributor.advisorPertold-Gebicka, Barbara
dc.creatorPatera, Lukáš
dc.date.accessioned2022-04-14T17:07:29Z
dc.date.available2022-04-14T17:07:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/147794
dc.description.abstractThe thesis examines returns to education in the USA and Germany and provides a side-by- side comparison of the results. An OLS regression is run based on an adjusted Mincer equation with added controlling variables and dummy variables for the highest achieved education degree rather than years of schooling. The results show that higher investment in education needed in the USA yields considerable higher returns than in Germany and also show differences in the impact of potential experience in both countries. However when looking at accumulated earnings including direct costs in form of tuition fees in the USA, the higher returns are diminished, especially in the early stages of life.en_US
dc.description.abstractTato práce zkoumá návratnost vzdělávání ve Spojených Státech Amerických a v Německu a nabízí přehledné srovnání výsledků. OLS regrese je provedena na základě upravené Mincerově rovnice s přidanými nezávislými proměnnými a s umělými proměnnými nejvyššího dosaženého vzdělání namísto počtu let vzdělávání. Výsledky ukazují, že větší investice potřebná pro vyšší vzdělání v USA přináší značně větší návratnost než v Německu a také ukazuje rozdíly vlivu potenciální pracovní zkušenosti na mzdu v obou zemích. Když se však podíváme na celkové příjmy a započteme přímé náklady ve formě školného v Amerických univerzitách, vyšší návratnost je podstatně znegována, především v prvních fázích života.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectReturns to educationcs_CZ
dc.subjecthigher educationcs_CZ
dc.subjectmincer equationcs_CZ
dc.subjectUSAcs_CZ
dc.subjectEuropecs_CZ
dc.subjecteducational systemcs_CZ
dc.subjectReturns to educationen_US
dc.subjecthigher educationen_US
dc.subjectmincer equationen_US
dc.subjectUSAen_US
dc.subjectEuropeen_US
dc.subjecteducational systemen_US
dc.titleReturns to higher education: Comparison of the USA and Europeen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-07
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId203022
dc.title.translatedNávratnost vyššího vzdělávání: Srovnání USA a Evropycs_CZ
dc.contributor.refereePalanská, Tereza
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato práce zkoumá návratnost vzdělávání ve Spojených Státech Amerických a v Německu a nabízí přehledné srovnání výsledků. OLS regrese je provedena na základě upravené Mincerově rovnice s přidanými nezávislými proměnnými a s umělými proměnnými nejvyššího dosaženého vzdělání namísto počtu let vzdělávání. Výsledky ukazují, že větší investice potřebná pro vyšší vzdělání v USA přináší značně větší návratnost než v Německu a také ukazuje rozdíly vlivu potenciální pracovní zkušenosti na mzdu v obou zemích. Když se však podíváme na celkové příjmy a započteme přímé náklady ve formě školného v Amerických univerzitách, vyšší návratnost je podstatně znegována, především v prvních fázích života.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis examines returns to education in the USA and Germany and provides a side-by- side comparison of the results. An OLS regression is run based on an adjusted Mincer equation with added controlling variables and dummy variables for the highest achieved education degree rather than years of schooling. The results show that higher investment in education needed in the USA yields considerable higher returns than in Germany and also show differences in the impact of potential experience in both countries. However when looking at accumulated earnings including direct costs in form of tuition fees in the USA, the higher returns are diminished, especially in the early stages of life.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeE
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV