Vztah lidské přirozenosti a obce
Relationship between human naturalness and community
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1475Identifikátory
SIS: 143683
Kolekce
- Kvalifikační práce [12948]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kosek, Jan
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra politologie a sociologie
Datum obhajoby
26. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
lidská přirozenost, společnostKlíčová slova (anglicky)
human nature, communityVztah lidské přirozenosti a obce Centrálním tématem předkládané práce je společnost, jakožto entita pečující o právo a spravedlnost, ve vztahu k lidské přirozenosti. Problematika je sledována u tří vybraných autorů: Aristotela, Davida Humea a Friedricha A. Hayeka. Podle každého z nich společnost není nepřirozená, ale vzniká jistým přirozeným či spontánním procesem. Všichni tři jsou také kritiky teorií společenské smlouvy. Práce se postupně věnuje každému ze zmíněných myslitelů, místy je přikročeno k jejich porovnání. Interpretován je vždy popis vzniku a vývoje společnosti, pojem přirozenosti a povaha člověka a funkce vlády a zákona, popřípadě principu spravedlnosti ve společenství. U každého autora je pak výklad přizpůsoben jeho specifickému zdůvodňování. Je tak reflektován Aristotelův teleologismus, Humeův morální sentimentalismus a Hayekův důraz na iracionálnost a spontaneitu. Přes rozdílnosti však představení tří osobitých přístupů poskytuje relativně jednotný a originální pohled na vztah lidské přirozenosti a obce.
Relation of human nature and community A principal theme of this diploma thesis is the community thought of about as an entity managing the law and justice with the respect to human nature followed in the work of three selected authors: Aristotle, David Hume and Friedrich A. Hayek. According to each of them, community is not unnatural but develops through either a natural or spontaneous process. All three are also critics of social contract theories. This work is successively focused on each of the mentioned philosopher, somewhere resulting in comparison. The description of creation and development of society, concept of nature and human nature and government and law function is carefully interpreted. The explanation is subsequently adjusted to the author specific justification through which is the Aristotle's teleology, Hume's moral sense theory and Hayek's emphasis on irrationality and spontaneity being reflected. Despite the divergences, the introduction of these three distinctive approaches provides a relatively uniform and authentic perspective on the relationship between human nature and the community.