Show simple item record

The Influence of Mass Culture on Czech lifestyle
dc.contributor.advisorTuček, Milan
dc.creatorČápová, Iva
dc.date.accessioned2021-09-15T12:46:52Z
dc.date.available2021-09-15T12:46:52Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/147359
dc.description.abstractThis Bachelor Thesis, entitled "The Influence of Mass Culture on Czech lifestyle" deals with the impact of mass culture on attitudes held, models of behavior and values and their integration to lifestyle. The theoretical section aimes at defining the essential ideas and concepts which are connected with the subject-matter. The Research part makes particular use of the quantitative analysis of Media Project 2007 and from the CVVM SOU AV CR's survey, as its starting points. The analytical section illustrates the influence of the mass culture conveyed especially by mass media (the press and television), on the lifestyle. For the purposes of this piece of the work, 'lifestyle' is taken to mean activities which people do in their leisure time. The analysis then seeks to examine what role is played by mass culture and what differences exist, in terms of in leisure time is spent, between readers of various type of daily papers and magazines and viewers of various TV stations.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce "Vliv masové kultury na životní styl obyvatel České republiky" se zabývá působením masové kultury na přejímání postojů, vzorců chování a hodnotových orientací a jejich začlenění do životního stylu. Teoretická část práce si klade za cíl vymezení základních pojmů vztahujících se k tématu. Empirická část je sekundární analýzou dat Media Projektu 2007 a vychází také z výsledků šetření CVVM SOÚ AV ČR. Výzkumná část dokládá vliv masové kultury, předávané zejména masovými médii (tiskem a televizí), na životní styl. Ten je pro potřeby této práce operacionalizován jako způsob trávení volného času. Životní styl je tedy popsán pomocí aktivit, jimiž se lidé ve svém volném čase věnují. Dále je pozorováno, jakou roli zde sehrává vliv masové kutury, jak se ve svých volnočasových aktivitách od sebe liší čtenáři různých tipů deníků a magazínů a diváci preferující různé televizní stanice.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleVliv masové kultury na životní styl obyvatel České republikycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-16
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId74863
dc.title.translatedThe Influence of Mass Culture on Czech lifestyleen_US
dc.contributor.refereeŠafr, Jiří
dc.identifier.aleph001194533
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology a Social Policyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology a Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce "Vliv masové kultury na životní styl obyvatel České republiky" se zabývá působením masové kultury na přejímání postojů, vzorců chování a hodnotových orientací a jejich začlenění do životního stylu. Teoretická část práce si klade za cíl vymezení základních pojmů vztahujících se k tématu. Empirická část je sekundární analýzou dat Media Projektu 2007 a vychází také z výsledků šetření CVVM SOÚ AV ČR. Výzkumná část dokládá vliv masové kultury, předávané zejména masovými médii (tiskem a televizí), na životní styl. Ten je pro potřeby této práce operacionalizován jako způsob trávení volného času. Životní styl je tedy popsán pomocí aktivit, jimiž se lidé ve svém volném čase věnují. Dále je pozorováno, jakou roli zde sehrává vliv masové kutury, jak se ve svých volnočasových aktivitách od sebe liší čtenáři různých tipů deníků a magazínů a diváci preferující různé televizní stanice.cs_CZ
uk.abstract.enThis Bachelor Thesis, entitled "The Influence of Mass Culture on Czech lifestyle" deals with the impact of mass culture on attitudes held, models of behavior and values and their integration to lifestyle. The theoretical section aimes at defining the essential ideas and concepts which are connected with the subject-matter. The Research part makes particular use of the quantitative analysis of Media Project 2007 and from the CVVM SOU AV CR's survey, as its starting points. The analytical section illustrates the influence of the mass culture conveyed especially by mass media (the press and television), on the lifestyle. For the purposes of this piece of the work, 'lifestyle' is taken to mean activities which people do in their leisure time. The analysis then seeks to examine what role is played by mass culture and what differences exist, in terms of in leisure time is spent, between readers of various type of daily papers and magazines and viewers of various TV stations.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990011945330106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV