Hudební tvořivost dětí předškolního věku v kontextu pedagogické kreativity
Children's Musical Creativity in the Context of Pedagogical Creativity
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147089Identifiers
Study Information System: 231852
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 11. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Dětská hudební tvořivost, dítě předškolního věku, formální předškolní vzdělávání, mateřská škola, pedagogická tvořivost, preprimární pedagogKeywords (English)
Children's musical creativity, child of pre-school age, formal pre-school education, nursery school, pedagogical creativity, pre-primary pedagogueDisertační práce s názvem Hudební tvořivost dětí předškolního věku v kontextu pedagogické kreativity se zaměřuje na formální preprimární hudební vzdělávání, v rámci něhož je ovlivňován rozvoj dětských hudebnětvořivých schopností jejich pedagogy. Proto je na tuto problematiku nahlíženo dvojí perspektivou; perspektivou dětí předškolního věku a perspektivou preprimárních pedagogů. Teoretická část práce zařazuje dětskou hudební tvořivost do kontextu hudebního vzdělávání z hlediska historického mezinárodního a národního vývoje hudební výchovy předškolních dětí. Podobně se zabývá i souvislostmi v rovině výzkumu a představuje testy dětské hudební tvořivosti. Následovně vymezuje pojmy hudební tvořivost, dětská hudební tvořivost a pedagogická tvořivost ve vztahu k formálnímu předškolnímu vzdělávání. Na hudební a dětskou tvořivost nahlíží perspektivou vnitřních a vnějších vlivů. Podrobněji se následovně věnuje roli preprimárního pedagoga a jeho tvůrčímu pedagogickému působení v rozvoji dětských hudebnětvořivých schopností. Praktická část práce obsahuje popis provedeného výzkumného projektu. Jedna část výzkumu se věnuje hudebnětvořivému experimentálnímu vyučování dětí předškolního věku, jehož součástí bylo také testování autorským testem hudební tvořivosti a inspirovaným testem hudebnosti a doplnění rodinného...
The dissertation entitled Children's Musical Creativity in the Context of Pedagogical Creativity focuses on formal pre-primary music education. A part of this education is the development of children's musical creativity influenced by their teachers. Therefore, this research problem is viewed from a dual perspective; one of pre-school children and the other of pre-primary educators. A theoretical part of this thesis describes children's musical creativity in the music education context o in terms of historical, international, and national development. Similarly, this thesis deals with the research context and presents constructed tests of children's musical creativity. Subsequently, the terms of musical creativity, children's musical creativity, and pedagogical creativity are defined. The children's musical creativity is viewed from the perspective of internal and external influencing factors. Finally, the role of the pre-primary pedagogue and their creative pedagogical work in the development of children's musical creativity is characterized in more detail. A practical part of this thesis contains a description of a research project. The first part of the research is devoted to musically creative experimental teaching of pre-school children, which also includes musical creativity testing, musical...