Show simple item record

Recorder - from didactics problems to development of creativity
dc.creatorHurníková, Kateřina
dc.date.accessioned2017-04-07T16:06:30Z
dc.date.available2017-04-07T16:06:30Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/14505
dc.description.abstractThis thesis is oriented to teaching recorder playing as well as recorder role on musicians training on elementary and secondary schools. I am interested in the issue both as being interpret as well as educationalist. Recorder is widely used and popular on every type of school. It is being used even on healing respiratory disorders. However, teaching of recorder faces many problems. Outdated textbooks containing erroneous statements or poor qualified teachers underestimating lessons and without interesting in its own skills improving, to count some of them. Deeply surveying these facts I found out that teaching may have certain level but what is almost completely missing is creativity. And it is creativity which is meaningful for instrument skills as well as complete personality development. I proposed and formed creativity development exercises and arranged it to three groups: 1. Breathing 2. Articulation 3. Fingering Implementation of some exercises is clear and other are provided by music sheets. The teacher and pupils are not expected to practice it verbally, it can be used as patterns for own teacher's creativity, instead. It's efficiency was proved by my own practice and many teachers is interested into it now. Complying to my original ideas they are modifying it for their specific needs. Our...en_US
dc.description.abstractCíl této práce spočívá v několika rovinách. Primární cíl sleduje stanovení takových tvořivých postupů, které ve výuce hry na zobcovou flétnu vedou ke zvládnutí konkrétních interpretačních problémů. Přitom zde množství problémů nevyčerpávám beze zbytku, ale věnuji se těm, které se mi během průzkumu ukázaly jako nejcitlivější - problémy dechu, artikulace a prstové techniky. Vycházím při tom z předpokladu, že tvořivost v nástrojové výuce je na různých stupních zastoupena různě. Na základním stupni obecně je instrumentální tvořivost omezena na minimum, zpravidla se stává jistým druhem průpravy na klávesových nástrojích, kde spočívá ve hře lidových písní podle sluchu a s improvizací jednoduchých doprovodů. Melodické nástroje prostor к harmonizaci neposkytují, a také proto se většině pedagogů jeví prostor pro kreativitu jako málo atraktivní. Tvořivost je tedy alespoň podle mé dosavadní zkušenosti se stavem této výuky na základních uměleckých školách v podstatě pomíjena. Na středním stupni je situace přece jen odlišná. Praxe dokládá, že v zapojování tvořivých činností do hudebníkovy přípravy však opět vedou klávesové nástroje. Daleko méně prostoru pak kreativitě poskytují vyučující hry na nástroje melodické. Sekundární cíl postihuje současný stav výuky hry na zobcovou flétnu na základních a středních uměleckých...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleZobcová flétna - od metodických problémů k rozvíjení tvořivostics_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-04-18
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId81591
dc.title.translatedRecorder - from didactics problems to development of creativityen_US
dc.identifier.aleph001847469
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Musicen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csProspělcs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCíl této práce spočívá v několika rovinách. Primární cíl sleduje stanovení takových tvořivých postupů, které ve výuce hry na zobcovou flétnu vedou ke zvládnutí konkrétních interpretačních problémů. Přitom zde množství problémů nevyčerpávám beze zbytku, ale věnuji se těm, které se mi během průzkumu ukázaly jako nejcitlivější - problémy dechu, artikulace a prstové techniky. Vycházím při tom z předpokladu, že tvořivost v nástrojové výuce je na různých stupních zastoupena různě. Na základním stupni obecně je instrumentální tvořivost omezena na minimum, zpravidla se stává jistým druhem průpravy na klávesových nástrojích, kde spočívá ve hře lidových písní podle sluchu a s improvizací jednoduchých doprovodů. Melodické nástroje prostor к harmonizaci neposkytují, a také proto se většině pedagogů jeví prostor pro kreativitu jako málo atraktivní. Tvořivost je tedy alespoň podle mé dosavadní zkušenosti se stavem této výuky na základních uměleckých školách v podstatě pomíjena. Na středním stupni je situace přece jen odlišná. Praxe dokládá, že v zapojování tvořivých činností do hudebníkovy přípravy však opět vedou klávesové nástroje. Daleko méně prostoru pak kreativitě poskytují vyučující hry na nástroje melodické. Sekundární cíl postihuje současný stav výuky hry na zobcovou flétnu na základních a středních uměleckých...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is oriented to teaching recorder playing as well as recorder role on musicians training on elementary and secondary schools. I am interested in the issue both as being interpret as well as educationalist. Recorder is widely used and popular on every type of school. It is being used even on healing respiratory disorders. However, teaching of recorder faces many problems. Outdated textbooks containing erroneous statements or poor qualified teachers underestimating lessons and without interesting in its own skills improving, to count some of them. Deeply surveying these facts I found out that teaching may have certain level but what is almost completely missing is creativity. And it is creativity which is meaningful for instrument skills as well as complete personality development. I proposed and formed creativity development exercises and arranged it to three groups: 1. Breathing 2. Articulation 3. Fingering Implementation of some exercises is clear and other are provided by music sheets. The teacher and pupils are not expected to practice it verbally, it can be used as patterns for own teacher's creativity, instead. It's efficiency was proved by my own practice and many teachers is interested into it now. Complying to my original ideas they are modifying it for their specific needs. Our...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV