Zobrazit minimální záznam

The illuminated manuscripts for Albertus de Sternberg and their circle
dc.contributor.advisorHlaváčková, Jana Hana
dc.creatorGaudek, Tomáš
dc.date.accessioned2021-05-19T15:14:58Z
dc.date.available2021-05-19T15:14:58Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/14277
dc.description.abstractThe text disserts upon the iluminated manuscripts of the 14th century. The main interest is focused on the codices group of an illuminator generally refered to as the Master of Sternberg manuscripts. Possibly the oldest of them might be the Graduale for the monastery of Augustinian Hermits in Ročov (SOkA Louny, I G 7). This manuscript, unfortunately not completed, was ordered by Albertus de Kolowrat. Yet the most important offer came to the illuminator from Albertus de Sternberg, the Bishop of Litomyšl, for whom the Liber pontificalis (Prague, Library of Strahov Abbey, DG I 19) and the Bible (Kraków, Biblioteka Jagiellonska, 284/I a II) were created. This illuminator's ouvre is certainly one of the first-rate artistic enterprises among manuscript illumination of the time. The Old Testament from the Library of Prague National Museum ( KNM XV B 4) is sometimes also associated with the Master of Sternberg manuscripts and considered his oldest work. Nevertheless, as this thesis aims to show, this codex belongs among a different, already defined manuscript group. Another part of this thesis is devoted to the Master od Sadská Bible, who has often been considered a pupil of the Master of Sternberg manuscripts. An analysis of his ouvre and its comparison to some of the other manuscripts of the time lead towards...en_US
dc.description.abstractV předkládané práci chci se dotknout rukopisů, jejichž původ lze spojit s iluminátorským uměním Mistra rukopisů Albrechta ze Šternberka, a několika rukopisů, které na toto umění navazují, přesněji dílnou Mistra Bible ze Sadské. Nemůžeme zde proto přejít mlčením ani některé související problémy, poněkud více se však soustředíme i na časově předcházejícího Mistra rukopisu Utino. Přes svou relativní úzkost má vymezené téma četná úskalí a i my se budeme nejednou pohybovat na půdě hypotéz. Dříve než se pustíme proti proudu času, proderme se houštinami literatury.2 Mistr rukopisů Albrechta ze Šternberka vstoupil do odborného povědomí poměrně záhy. Zasloužil se o to Gottfried Johann Dlabač, který si v Pontifikálu litomyšlského biskupa Albrechta ze Šternberka povšiml zprávy o písaři Hodíkovi a ten se mu stal i iluminátorem tohoto kodexu.3 Ani Josef Chytil, ani Ant. Podlaha s Isidorem Zahradníkem nebyli si ztotožněním iluminátora jisti, 4 Ant. Matějček přešel problém mlčením a ještě Toman věnoval Hodíkovi alespoň drobné heslo,5 pozdější literatura však už raději s tímto malířem nepracovala a vyjadřovala se k ztotožnění rezervovaně.6 Se ztrátou víry v prokazatelnou existenci malíře a zároveň s přesvědčením o poměrně nízké kvalitě díla bylo toto připraveno o soustředěnější pozornost, ačkoliv nepřestávalo poutat svým...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleIluminované rukopisy Albrechta ze Šternberka a jejich okruhcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-03-05
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId56800
dc.title.translatedThe illuminated manuscripts for Albertus de Sternberg and their circleen_US
dc.contributor.refereeRoyt, Jan
dc.identifier.aleph001587460
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csV předkládané práci chci se dotknout rukopisů, jejichž původ lze spojit s iluminátorským uměním Mistra rukopisů Albrechta ze Šternberka, a několika rukopisů, které na toto umění navazují, přesněji dílnou Mistra Bible ze Sadské. Nemůžeme zde proto přejít mlčením ani některé související problémy, poněkud více se však soustředíme i na časově předcházejícího Mistra rukopisu Utino. Přes svou relativní úzkost má vymezené téma četná úskalí a i my se budeme nejednou pohybovat na půdě hypotéz. Dříve než se pustíme proti proudu času, proderme se houštinami literatury.2 Mistr rukopisů Albrechta ze Šternberka vstoupil do odborného povědomí poměrně záhy. Zasloužil se o to Gottfried Johann Dlabač, který si v Pontifikálu litomyšlského biskupa Albrechta ze Šternberka povšiml zprávy o písaři Hodíkovi a ten se mu stal i iluminátorem tohoto kodexu.3 Ani Josef Chytil, ani Ant. Podlaha s Isidorem Zahradníkem nebyli si ztotožněním iluminátora jisti, 4 Ant. Matějček přešel problém mlčením a ještě Toman věnoval Hodíkovi alespoň drobné heslo,5 pozdější literatura však už raději s tímto malířem nepracovala a vyjadřovala se k ztotožnění rezervovaně.6 Se ztrátou víry v prokazatelnou existenci malíře a zároveň s přesvědčením o poměrně nízké kvalitě díla bylo toto připraveno o soustředěnější pozornost, ačkoliv nepřestávalo poutat svým...cs_CZ
uk.abstract.enThe text disserts upon the iluminated manuscripts of the 14th century. The main interest is focused on the codices group of an illuminator generally refered to as the Master of Sternberg manuscripts. Possibly the oldest of them might be the Graduale for the monastery of Augustinian Hermits in Ročov (SOkA Louny, I G 7). This manuscript, unfortunately not completed, was ordered by Albertus de Kolowrat. Yet the most important offer came to the illuminator from Albertus de Sternberg, the Bishop of Litomyšl, for whom the Liber pontificalis (Prague, Library of Strahov Abbey, DG I 19) and the Bible (Kraków, Biblioteka Jagiellonska, 284/I a II) were created. This illuminator's ouvre is certainly one of the first-rate artistic enterprises among manuscript illumination of the time. The Old Testament from the Library of Prague National Museum ( KNM XV B 4) is sometimes also associated with the Master of Sternberg manuscripts and considered his oldest work. Nevertheless, as this thesis aims to show, this codex belongs among a different, already defined manuscript group. Another part of this thesis is devoted to the Master od Sadská Bible, who has often been considered a pupil of the Master of Sternberg manuscripts. An analysis of his ouvre and its comparison to some of the other manuscripts of the time lead towards...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990015874600106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV