Show simple item record

Interpretation of texts in secondary school reading-books
dc.contributor.advisorVojtíšek, Ondřej
dc.creatorVýborná, Adéla
dc.date.accessioned2022-04-12T07:54:02Z
dc.date.available2022-04-12T07:54:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/136633
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá interpretací úryvků literárních děl obsažených ve středoškolských čítankách a zkoumá, do jaké míry mohou být texty čítanek reprezentanty literárních děl. Vycházíme z předpokladu, že krátké úryvky v čítankách nemohou pojmout veškerá dominantní interpretační směřování celého díla a studenti tak mohou nabývat mylných dojmů, co se týče smyslu celých děl. Chceme proto prozkoumat, do jaké míry a jakým způsobem mohou být úryvky zavádějící, nakolik mohou vést k neadekvátním interpretacím, zda lze pozorovat trend ve výběru úryvků autory čítanek, nebo jestli se jednotlivé čítanky svými úryvky podstatně liší. Postupujeme tak, že nejdříve vždy interpretujeme celé dílo, analyzujeme jeho jednotlivé motivy a vyvozujeme možná interpretační směřování. Následně to samé provádíme s jednotlivými úryvky díla z námi vybraných čítanek. Zaměřujeme se na to, k jakým interpretačním směřováním se texty čítanek přiklání a jaké mohou vytvořit dojmy ve studentech. V závěru formulujeme výsledky naší analýzy a navrhujeme řešení pro tvorbu takových úryvků, které by byly vhodnějšími reprezentanty děl, aniž by došlo k potlačení jiných funkcí (např. motivační funkce). Analýzu osmi opakovaně vydávaných či dosud užívaných čítanek provádíme zástupně na souboru děl spojených tematikou holocaustu (J. Otčenášek:...cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with the interpretation of snippets of literary works contained in secondary school reading-books and examines the extent to which texts of reading-books can represent the literary works. We start from the premise that short snippets in reading-books cannot contain all the dominant interpretative directions of the whole work and students may get the wrong impression of the meaning of the whole piece. We therefore want to examine to what extent and how these snippets can be misleading, how much can they lead to inadequate interpretations, whether a trend in selecting snippets by the authors of reading-books can be observed, or if the reading-books differ substantially in their choice of snippets. We proceed firstly by always interpreting the whole work, analysing its individual motives and inferring possible interpretative directions. Then we do the same with individual fragments of the work from our selected reading-books. We focus on what interpretative directions the texts of the reading-books tend to have and what impressions they can create in the students. In conclusion, we formulate the result of our analysis and propose solutions for creating snippets that would be more suitable representations of such works without suppressing other functions (e.g. motivational...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectInterpretation|secondary school reading-book|snippet of a reading-book|representative function|motivational function|theme of the Holocaust|Ladislav Fuks|Arnošt Lustig|Jan Otčenášek|Jiří Weilen_US
dc.subjectInterpretace|středoškolská čítanka|čítankový úryvek|reprezentativní funkce|motivační funkce|téma holocaustu|Ladislav Fuks|Arnošt Lustig|Jan Otčenášek|Jiří Weilcs_CZ
dc.titleInterpretace textů středoškolských čítanekcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-15
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId231436
dc.title.translatedInterpretation of texts in secondary school reading-booksen_US
dc.contributor.refereeKrálíková, Andrea
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá interpretací úryvků literárních děl obsažených ve středoškolských čítankách a zkoumá, do jaké míry mohou být texty čítanek reprezentanty literárních děl. Vycházíme z předpokladu, že krátké úryvky v čítankách nemohou pojmout veškerá dominantní interpretační směřování celého díla a studenti tak mohou nabývat mylných dojmů, co se týče smyslu celých děl. Chceme proto prozkoumat, do jaké míry a jakým způsobem mohou být úryvky zavádějící, nakolik mohou vést k neadekvátním interpretacím, zda lze pozorovat trend ve výběru úryvků autory čítanek, nebo jestli se jednotlivé čítanky svými úryvky podstatně liší. Postupujeme tak, že nejdříve vždy interpretujeme celé dílo, analyzujeme jeho jednotlivé motivy a vyvozujeme možná interpretační směřování. Následně to samé provádíme s jednotlivými úryvky díla z námi vybraných čítanek. Zaměřujeme se na to, k jakým interpretačním směřováním se texty čítanek přiklání a jaké mohou vytvořit dojmy ve studentech. V závěru formulujeme výsledky naší analýzy a navrhujeme řešení pro tvorbu takových úryvků, které by byly vhodnějšími reprezentanty děl, aniž by došlo k potlačení jiných funkcí (např. motivační funkce). Analýzu osmi opakovaně vydávaných či dosud užívaných čítanek provádíme zástupně na souboru děl spojených tematikou holocaustu (J. Otčenášek:...cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with the interpretation of snippets of literary works contained in secondary school reading-books and examines the extent to which texts of reading-books can represent the literary works. We start from the premise that short snippets in reading-books cannot contain all the dominant interpretative directions of the whole work and students may get the wrong impression of the meaning of the whole piece. We therefore want to examine to what extent and how these snippets can be misleading, how much can they lead to inadequate interpretations, whether a trend in selecting snippets by the authors of reading-books can be observed, or if the reading-books differ substantially in their choice of snippets. We proceed firstly by always interpreting the whole work, analysing its individual motives and inferring possible interpretative directions. Then we do the same with individual fragments of the work from our selected reading-books. We focus on what interpretative directions the texts of the reading-books tend to have and what impressions they can create in the students. In conclusion, we formulate the result of our analysis and propose solutions for creating snippets that would be more suitable representations of such works without suppressing other functions (e.g. motivational...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV