Show simple item record

Xiangsheng in PRC: from a tool of the New China Ideology to social satire
dc.contributor.advisorLomová, Olga
dc.creatorKrižan, Jan
dc.date.accessioned2022-04-12T09:46:11Z
dc.date.available2022-04-12T09:46:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/136526
dc.description.abstractXiangsheng je humorný vypravěčský žánr založený na satiře a komentáři společnosti, který je dnes považován za nejvýznamnějšího zástupce tradičních populárních umění quyi 曲艺. Bakalářská práce se zaměřuje na takzvaný dialogický xiangsheng (duikou xiangsheng 对口相 声), který je představením dvou vypravěčů. Hlavními body zájmu jsou 50. léta 20. století, kdy byl xiangsheng využit pro potřeby propagandy nového státního zřízení, a období od roku 2005, kdy do veřejného povědomí vstupuje nejvýznamnější vypravěč současnosti Guo Degang 郭德纲 (1973-), který skrze návrat k tradici navrátil xiangsheng zpět na vrchol popularity. Cílem práce je komparativní studie xiangshengů z těchto dvou sociokulturně velmi odlišných období, a to zejména skrze formální a obsahovou analýzu xiangshengu "Noční jízda" (Yexing ji 夜行记), který existuje ve verzi z 50. let 20. století a v adaptované verzi Guo Degangově. V rámci období 50. let práce blíže představuje pozadí vzniku xiangshengů, a to zejména způsob, jakým byly využity pro účely státní propagandy. Dále se práce zaměřuje na pozadí vzniku xiangshengů Guo Deganga, a také na Guo Deganga samotného, jakožto proti-systémového umělce, který skrze své dílo satiricky komentuje současnou společnost. Mimo vlastní analýzu práce čtenáři představuje vypravěčské techniky využívané v xiangshengu,...cs_CZ
dc.description.abstractXiangsheng is a humorous narrative genre based on satire and social commentary. Nowadays, it is considered the most significant representative of a group of traditional popular arts called quyi 曲艺. The bachelor thesis focuses on the so-called dialogical xiangsheng (duikou xiangsheng 对 口 相声), which is performed by two artistes. The main points of interest are the 1950s, when xiangsheng was used for propaganda of the new regime, and the period since the year 2005, when the most prominent contemporary xiangsheng artiste Guo Degang 郭德纲 (1973-) revived the tradition and brought xiangsheng back to the peak of popularity. The aim of the work is a comparative study of xiangsheng pieces from these two socio-culturally very different periods, especially by the means of formal and content analysis of xiangsheng "Night Ride" (Yexing ji 夜 行记), which is represented by a version from the 1950s and another version adapted by Guo Degang. As for the 1950s, the work presents a closer background regarding the emergence of xiangsheng pieces, particularly the way they were used for state propaganda purposes. Furthermore, the work focuses on the background of the origin of Guo Degang's xiangsheng art, and also on Guo Degang himself, as an anti-system artist, who utilizes his work as a means to satirically comment the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectXiangsheng|storytelling|PRC ideology|PRC social criticism|quyi|Chinese popular art|Guo Degangen_US
dc.subjectXiangsheng|vypravěčství|ideologie ČLR|společenská kritika ČLR|quyi|čínské populární umění|Guo Degangcs_CZ
dc.titleXiangsheng v ČLR: od nástroje budování nové Číny k satirickému komentáři současné společnostics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-24
dc.description.departmentDepartment of Sinologyen_US
dc.description.departmentKatedra sinologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId215610
dc.title.translatedXiangsheng in PRC: from a tool of the New China Ideology to social satireen_US
dc.contributor.refereeZádrapa, Lukáš
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSinologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineChinese Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sinologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sinologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSinologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enChinese Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csXiangsheng je humorný vypravěčský žánr založený na satiře a komentáři společnosti, který je dnes považován za nejvýznamnějšího zástupce tradičních populárních umění quyi 曲艺. Bakalářská práce se zaměřuje na takzvaný dialogický xiangsheng (duikou xiangsheng 对口相 声), který je představením dvou vypravěčů. Hlavními body zájmu jsou 50. léta 20. století, kdy byl xiangsheng využit pro potřeby propagandy nového státního zřízení, a období od roku 2005, kdy do veřejného povědomí vstupuje nejvýznamnější vypravěč současnosti Guo Degang 郭德纲 (1973-), který skrze návrat k tradici navrátil xiangsheng zpět na vrchol popularity. Cílem práce je komparativní studie xiangshengů z těchto dvou sociokulturně velmi odlišných období, a to zejména skrze formální a obsahovou analýzu xiangshengu "Noční jízda" (Yexing ji 夜行记), který existuje ve verzi z 50. let 20. století a v adaptované verzi Guo Degangově. V rámci období 50. let práce blíže představuje pozadí vzniku xiangshengů, a to zejména způsob, jakým byly využity pro účely státní propagandy. Dále se práce zaměřuje na pozadí vzniku xiangshengů Guo Deganga, a také na Guo Deganga samotného, jakožto proti-systémového umělce, který skrze své dílo satiricky komentuje současnou společnost. Mimo vlastní analýzu práce čtenáři představuje vypravěčské techniky využívané v xiangshengu,...cs_CZ
uk.abstract.enXiangsheng is a humorous narrative genre based on satire and social commentary. Nowadays, it is considered the most significant representative of a group of traditional popular arts called quyi 曲艺. The bachelor thesis focuses on the so-called dialogical xiangsheng (duikou xiangsheng 对 口 相声), which is performed by two artistes. The main points of interest are the 1950s, when xiangsheng was used for propaganda of the new regime, and the period since the year 2005, when the most prominent contemporary xiangsheng artiste Guo Degang 郭德纲 (1973-) revived the tradition and brought xiangsheng back to the peak of popularity. The aim of the work is a comparative study of xiangsheng pieces from these two socio-culturally very different periods, especially by the means of formal and content analysis of xiangsheng "Night Ride" (Yexing ji 夜 行记), which is represented by a version from the 1950s and another version adapted by Guo Degang. As for the 1950s, the work presents a closer background regarding the emergence of xiangsheng pieces, particularly the way they were used for state propaganda purposes. Furthermore, the work focuses on the background of the origin of Guo Degang's xiangsheng art, and also on Guo Degang himself, as an anti-system artist, who utilizes his work as a means to satirically comment the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sinologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV