dc.contributor.advisor | Lomová, Olga | |
dc.creator | Križan, Jan | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T09:46:11Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T09:46:11Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/136526 | |
dc.description.abstract | Xiangsheng je humorný vypravěčský žánr založený na satiře a komentáři společnosti, který je dnes považován za nejvýznamnějšího zástupce tradičních populárních umění quyi 曲艺. Bakalářská práce se zaměřuje na takzvaný dialogický xiangsheng (duikou xiangsheng 对口相 声), který je představením dvou vypravěčů. Hlavními body zájmu jsou 50. léta 20. století, kdy byl xiangsheng využit pro potřeby propagandy nového státního zřízení, a období od roku 2005, kdy do veřejného povědomí vstupuje nejvýznamnější vypravěč současnosti Guo Degang 郭德纲 (1973-), který skrze návrat k tradici navrátil xiangsheng zpět na vrchol popularity. Cílem práce je komparativní studie xiangshengů z těchto dvou sociokulturně velmi odlišných období, a to zejména skrze formální a obsahovou analýzu xiangshengu "Noční jízda" (Yexing ji 夜行记), který existuje ve verzi z 50. let 20. století a v adaptované verzi Guo Degangově. V rámci období 50. let práce blíže představuje pozadí vzniku xiangshengů, a to zejména způsob, jakým byly využity pro účely státní propagandy. Dále se práce zaměřuje na pozadí vzniku xiangshengů Guo Deganga, a také na Guo Deganga samotného, jakožto proti-systémového umělce, který skrze své dílo satiricky komentuje současnou společnost. Mimo vlastní analýzu práce čtenáři představuje vypravěčské techniky využívané v xiangshengu,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Xiangsheng is a humorous narrative genre based on satire and social commentary. Nowadays, it is considered the most significant representative of a group of traditional popular arts called quyi 曲艺. The bachelor thesis focuses on the so-called dialogical xiangsheng (duikou xiangsheng 对 口 相声), which is performed by two artistes. The main points of interest are the 1950s, when xiangsheng was used for propaganda of the new regime, and the period since the year 2005, when the most prominent contemporary xiangsheng artiste Guo Degang 郭德纲 (1973-) revived the tradition and brought xiangsheng back to the peak of popularity. The aim of the work is a comparative study of xiangsheng pieces from these two socio-culturally very different periods, especially by the means of formal and content analysis of xiangsheng "Night Ride" (Yexing ji 夜 行记), which is represented by a version from the 1950s and another version adapted by Guo Degang. As for the 1950s, the work presents a closer background regarding the emergence of xiangsheng pieces, particularly the way they were used for state propaganda purposes. Furthermore, the work focuses on the background of the origin of Guo Degang's xiangsheng art, and also on Guo Degang himself, as an anti-system artist, who utilizes his work as a means to satirically comment the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Xiangsheng|storytelling|PRC ideology|PRC social criticism|quyi|Chinese popular art|Guo Degang | en_US |
dc.subject | Xiangsheng|vypravěčství|ideologie ČLR|společenská kritika ČLR|quyi|čínské populární umění|Guo Degang | cs_CZ |
dc.title | Xiangsheng v ČLR: od nástroje budování nové Číny k satirickému komentáři současné společnosti | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-24 | |
dc.description.department | Department of Sinology | en_US |
dc.description.department | Katedra sinologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 215610 | |
dc.title.translated | Xiangsheng in PRC: from a tool of the New China Ideology to social satire | en_US |
dc.contributor.referee | Zádrapa, Lukáš | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sinologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Chinese Studies | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra sinologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Sinology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sinologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Chinese Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Xiangsheng je humorný vypravěčský žánr založený na satiře a komentáři společnosti, který je dnes považován za nejvýznamnějšího zástupce tradičních populárních umění quyi 曲艺. Bakalářská práce se zaměřuje na takzvaný dialogický xiangsheng (duikou xiangsheng 对口相 声), který je představením dvou vypravěčů. Hlavními body zájmu jsou 50. léta 20. století, kdy byl xiangsheng využit pro potřeby propagandy nového státního zřízení, a období od roku 2005, kdy do veřejného povědomí vstupuje nejvýznamnější vypravěč současnosti Guo Degang 郭德纲 (1973-), který skrze návrat k tradici navrátil xiangsheng zpět na vrchol popularity. Cílem práce je komparativní studie xiangshengů z těchto dvou sociokulturně velmi odlišných období, a to zejména skrze formální a obsahovou analýzu xiangshengu "Noční jízda" (Yexing ji 夜行记), který existuje ve verzi z 50. let 20. století a v adaptované verzi Guo Degangově. V rámci období 50. let práce blíže představuje pozadí vzniku xiangshengů, a to zejména způsob, jakým byly využity pro účely státní propagandy. Dále se práce zaměřuje na pozadí vzniku xiangshengů Guo Deganga, a také na Guo Deganga samotného, jakožto proti-systémového umělce, který skrze své dílo satiricky komentuje současnou společnost. Mimo vlastní analýzu práce čtenáři představuje vypravěčské techniky využívané v xiangshengu,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Xiangsheng is a humorous narrative genre based on satire and social commentary. Nowadays, it is considered the most significant representative of a group of traditional popular arts called quyi 曲艺. The bachelor thesis focuses on the so-called dialogical xiangsheng (duikou xiangsheng 对 口 相声), which is performed by two artistes. The main points of interest are the 1950s, when xiangsheng was used for propaganda of the new regime, and the period since the year 2005, when the most prominent contemporary xiangsheng artiste Guo Degang 郭德纲 (1973-) revived the tradition and brought xiangsheng back to the peak of popularity. The aim of the work is a comparative study of xiangsheng pieces from these two socio-culturally very different periods, especially by the means of formal and content analysis of xiangsheng "Night Ride" (Yexing ji 夜 行记), which is represented by a version from the 1950s and another version adapted by Guo Degang. As for the 1950s, the work presents a closer background regarding the emergence of xiangsheng pieces, particularly the way they were used for state propaganda purposes. Furthermore, the work focuses on the background of the origin of Guo Degang's xiangsheng art, and also on Guo Degang himself, as an anti-system artist, who utilizes his work as a means to satirically comment the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sinologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |