Show simple item record

Romanian dramatic production in 60-70 years of 20th century
dc.contributor.advisorValentová, Libuše
dc.creatorMendlová, Petra
dc.date.accessioned2017-04-06T12:38:45Z
dc.date.available2017-04-06T12:38:45Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13575
dc.description.abstractTématem této diplomové práce je rumunská dramatická tvorba v 60. a 70. letech xx. století. Pro svou práci jsem si zvolila čtyři dramatiky: lona Baie~a, Teodora Mazila, Dumitra Rada Popesca a Marina Soresca. Autoři se v tomto období pokoušeli dohnat ztracený čas z minulých let, kdy byli omezováni vládnoucím režimem a nemohli tvořit podle vlastního vkusu a přesvědčení. V šedesátých a sedmdesátých letech spisovatelé začínají objevovat nové postupy a zpracovávat i jiné náměty, než jen ty, které byly povoleny v předchozím desetiletí. Zajímají se především o vnitřní svět svých hrdinů. Popisují chování, myšlenkové pochody a duševní stavy protagonistů v různých situacích. Zejména se však soustřeďují na celkové vyznění a poselství díla. Velký důraz je kladen i na výstavbu dialogů, vyjadřování a způsob mluvy postav. Jejich řeč je plná metafor a narážek na současnou politickou situaci. Někdy má hra spíše filozofický ráz, jindy jde o satiru nepřímo kritizující totalitní režim. Vznikají i dramata inspirovaná absurdním divadlem. Od každého ze zvolených autorů jsem vybrala jeho pět her, které napsal vobdobí 60. a 70. let. Všichni autoři zpracovávali určitou látku, např. historii, mezilidské vztahy svým osobitým a zároveň inovačním způsobem. Každý z nich kladl důraz na něco jiného a pohlížel na daný problém či situaci ze...cs_CZ
dc.description.abstractRomanian dramatic production of 60 - 70 years in 20th century is the topic of my diploma thesis. In this period of time dramatists they had much more freedom in their creativity than in previous years. Reason for that was politic release and that had led to artistic release as wel1. I have decided to analyze these four playwriters and their dramas: Ion Baie~u - Iertarea (Forgiveness), Chitimia, Vinovatul (Cuplrit), Escrocii in aer liber (Cheaters under the blue sky), Dresoarea de fantome (Ohosts buster). Teodor Mazilu - Pro~tii sub c1ar de luna (Fools under the moonlight), Ace~ti nebuni fiítamici (These crazy hypocrites), Frumos e in septembrie la Venetia (Beutiful Venice in september), Sarbatoarea princi ara (Prince ly banquet), PMaria de pe noptiera (Hat on the bedside table). Dumitru Radu Popescu - Ace~ti ingeri tri~ti (These sad ange1s), Piticul din gradina de vara (Dwarf in the summer garden), Visul (Dream), Dirijor (Conductor), Cezar, mascariciul piratilor (Cesar, c10wn ofthe pirates) Marin Sorescu - Iona (Jonah), Parac1iserul (S acrist) , Matca (River-channel), Raceala (Cold), A treia teapa (The third executive stake). In my diploma thesis I was mostly concem about the style of the dramas, what affected them, the strongest influence that allowed the artist to open up and describe specific1y each and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleRumunská dramatická tvorba 60. a 70. let 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-10
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId35299
dc.title.translatedRomanian dramatic production in 60-70 years of 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeVajdová, Libuša
dc.identifier.aleph000827796
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineRumunštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineRomanian Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csRumunštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enRomanian Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTématem této diplomové práce je rumunská dramatická tvorba v 60. a 70. letech xx. století. Pro svou práci jsem si zvolila čtyři dramatiky: lona Baie~a, Teodora Mazila, Dumitra Rada Popesca a Marina Soresca. Autoři se v tomto období pokoušeli dohnat ztracený čas z minulých let, kdy byli omezováni vládnoucím režimem a nemohli tvořit podle vlastního vkusu a přesvědčení. V šedesátých a sedmdesátých letech spisovatelé začínají objevovat nové postupy a zpracovávat i jiné náměty, než jen ty, které byly povoleny v předchozím desetiletí. Zajímají se především o vnitřní svět svých hrdinů. Popisují chování, myšlenkové pochody a duševní stavy protagonistů v různých situacích. Zejména se však soustřeďují na celkové vyznění a poselství díla. Velký důraz je kladen i na výstavbu dialogů, vyjadřování a způsob mluvy postav. Jejich řeč je plná metafor a narážek na současnou politickou situaci. Někdy má hra spíše filozofický ráz, jindy jde o satiru nepřímo kritizující totalitní režim. Vznikají i dramata inspirovaná absurdním divadlem. Od každého ze zvolených autorů jsem vybrala jeho pět her, které napsal vobdobí 60. a 70. let. Všichni autoři zpracovávali určitou látku, např. historii, mezilidské vztahy svým osobitým a zároveň inovačním způsobem. Každý z nich kladl důraz na něco jiného a pohlížel na daný problém či situaci ze...cs_CZ
uk.abstract.enRomanian dramatic production of 60 - 70 years in 20th century is the topic of my diploma thesis. In this period of time dramatists they had much more freedom in their creativity than in previous years. Reason for that was politic release and that had led to artistic release as wel1. I have decided to analyze these four playwriters and their dramas: Ion Baie~u - Iertarea (Forgiveness), Chitimia, Vinovatul (Cuplrit), Escrocii in aer liber (Cheaters under the blue sky), Dresoarea de fantome (Ohosts buster). Teodor Mazilu - Pro~tii sub c1ar de luna (Fools under the moonlight), Ace~ti nebuni fiítamici (These crazy hypocrites), Frumos e in septembrie la Venetia (Beutiful Venice in september), Sarbatoarea princi ara (Prince ly banquet), PMaria de pe noptiera (Hat on the bedside table). Dumitru Radu Popescu - Ace~ti ingeri tri~ti (These sad ange1s), Piticul din gradina de vara (Dwarf in the summer garden), Visul (Dream), Dirijor (Conductor), Cezar, mascariciul piratilor (Cesar, c10wn ofthe pirates) Marin Sorescu - Iona (Jonah), Parac1iserul (S acrist) , Matca (River-channel), Raceala (Cold), A treia teapa (The third executive stake). In my diploma thesis I was mostly concem about the style of the dramas, what affected them, the strongest influence that allowed the artist to open up and describe specific1y each and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990008277960106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV