Rumunská dramatická tvorba 60. a 70. let 20. století
Romanian dramatic production in 60-70 years of 20th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13575Identifikátory
SIS: 35299
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vajdová, Libuša
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Rumunština
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
10. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tématem této diplomové práce je rumunská dramatická tvorba v 60. a 70. letech xx. století. Pro svou práci jsem si zvolila čtyři dramatiky: lona Baie~a, Teodora Mazila, Dumitra Rada Popesca a Marina Soresca. Autoři se v tomto období pokoušeli dohnat ztracený čas z minulých let, kdy byli omezováni vládnoucím režimem a nemohli tvořit podle vlastního vkusu a přesvědčení. V šedesátých a sedmdesátých letech spisovatelé začínají objevovat nové postupy a zpracovávat i jiné náměty, než jen ty, které byly povoleny v předchozím desetiletí. Zajímají se především o vnitřní svět svých hrdinů. Popisují chování, myšlenkové pochody a duševní stavy protagonistů v různých situacích. Zejména se však soustřeďují na celkové vyznění a poselství díla. Velký důraz je kladen i na výstavbu dialogů, vyjadřování a způsob mluvy postav. Jejich řeč je plná metafor a narážek na současnou politickou situaci. Někdy má hra spíše filozofický ráz, jindy jde o satiru nepřímo kritizující totalitní režim. Vznikají i dramata inspirovaná absurdním divadlem. Od každého ze zvolených autorů jsem vybrala jeho pět her, které napsal vobdobí 60. a 70. let. Všichni autoři zpracovávali určitou látku, např. historii, mezilidské vztahy svým osobitým a zároveň inovačním způsobem. Každý z nich kladl důraz na něco jiného a pohlížel na daný problém či situaci ze...
Romanian dramatic production of 60 - 70 years in 20th century is the topic of my diploma thesis. In this period of time dramatists they had much more freedom in their creativity than in previous years. Reason for that was politic release and that had led to artistic release as wel1. I have decided to analyze these four playwriters and their dramas: Ion Baie~u - Iertarea (Forgiveness), Chitimia, Vinovatul (Cuplrit), Escrocii in aer liber (Cheaters under the blue sky), Dresoarea de fantome (Ohosts buster). Teodor Mazilu - Pro~tii sub c1ar de luna (Fools under the moonlight), Ace~ti nebuni fiítamici (These crazy hypocrites), Frumos e in septembrie la Venetia (Beutiful Venice in september), Sarbatoarea princi ara (Prince ly banquet), PMaria de pe noptiera (Hat on the bedside table). Dumitru Radu Popescu - Ace~ti ingeri tri~ti (These sad ange1s), Piticul din gradina de vara (Dwarf in the summer garden), Visul (Dream), Dirijor (Conductor), Cezar, mascariciul piratilor (Cesar, c10wn ofthe pirates) Marin Sorescu - Iona (Jonah), Parac1iserul (S acrist) , Matca (River-channel), Raceala (Cold), A treia teapa (The third executive stake). In my diploma thesis I was mostly concem about the style of the dramas, what affected them, the strongest influence that allowed the artist to open up and describe specific1y each and...