Zobrazit minimální záznam

Literature and the inhuman. Alain Robbe-Grillet and posthumanist criticism
dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.creatorSýkora, Ondřej
dc.date.accessioned2017-04-06T12:35:22Z
dc.date.available2017-04-06T12:35:22Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13558
dc.description.abstractTato práce vychází z četby textů Alaina Robbe-Grilleta v kontextu posthumanistického myšlení o literatuře a umění. Záměrem bylo překročit uzavřený kontext hnutí "nového románu" směrem k širším estetickým a filosofickým souvislostem, zvlášť s francouzským strukturalismem a poststrukturalismem. Dvě části práce představují dva pohledy, které na sebe vzájemně míří a doplňují se. První část, "Pohled a ne-lidský objekt umění", se zabývá kritikou humanismu a existencialismu a vizuálními aspekty Robbe-Grilletových textů. Robbe-Grilletova kritika antropomorfní metafory a Barthesův "nulový stupeň rukopisu" jsou dány do souvislosti s modernistickým konceptem "odlidštěného umění" Ortegy y Gasseta. Srovnání Žárlivosti se Sartrovou Nevolností přibližuje Robbe-Grilletovo pojetí odosobněného popisu. Od vztahu řeči, rétoriky a ontologie (ve Foucaultově interpretaci Roussela) a vztahu Deleuzovy "struktury Druhého" a procesu čtení se text dostává k technice literárního a filmového pohledu a obrazu. Závěrečná kapitola interpretuje robbegrilletovskou "scénu", na základě srovnání s Duchampovým dílem Je-li dáno, jako silně vizualizovaný objekt, který proměňuje vnímání a přístup k textu. Tématem druhé části, "Literatura, smrt, technika", je myšlení o literatuře v dílech M. Blanchota, M. Foucaulta, R. Barthese či Deleuze a...cs_CZ
dc.description.abstractThe work has launched out from reading Alain Robbe-Grillet texts within the framework of Posthumanist criticism in literature and the arts. It reaches, however, beyond the enclosed context of the "Nouveau Roman", toward broader aesthetic and philosophical nexus: French Structuralism and Post-Structuralism in particular. The work falls into two parts, representing two approaches that reflect and complement each other. The first part, "Viewpoint and Non-Human Object of Art", critically approaches humanism, existentialism, and visual aspects of Robbe-Grillet's texts. Robbe-Grillet's critique of anthropomorphic metaphor and Barthes' "Writing Degree Zero" are linked with Ortega y Gasset's modernist concept of "The Dehumanization of Art". Comparison of Jealousy with Sartre's Nausea expounds Robbe-Grillet's approach of impersonal description. Consequently, the paper discusses the relation between speech, rhetoric and ontology (in Foucault's interpretation of Roussel), Deleuze's "structure of the Other", the reading process, and the technique of literary and cinematic angle and image. Final chapter interprets Robbe-Grillet's "stage", comparing it to Duchamp's Etant donées as a strongly visualized object that changes the perception and attitude toward a text. The second part, "Literature, death, technique" discusses...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleLiteratura a nelidské. Texty Alaina Robbe-Grilleta a posthumanistické myšlení o literatuřecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-10
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId36808
dc.title.translatedLiterature and the inhuman. Alain Robbe-Grillet and posthumanist criticismen_US
dc.contributor.refereeVojvodík, Josef
dc.identifier.aleph000965179
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce vychází z četby textů Alaina Robbe-Grilleta v kontextu posthumanistického myšlení o literatuře a umění. Záměrem bylo překročit uzavřený kontext hnutí "nového románu" směrem k širším estetickým a filosofickým souvislostem, zvlášť s francouzským strukturalismem a poststrukturalismem. Dvě části práce představují dva pohledy, které na sebe vzájemně míří a doplňují se. První část, "Pohled a ne-lidský objekt umění", se zabývá kritikou humanismu a existencialismu a vizuálními aspekty Robbe-Grilletových textů. Robbe-Grilletova kritika antropomorfní metafory a Barthesův "nulový stupeň rukopisu" jsou dány do souvislosti s modernistickým konceptem "odlidštěného umění" Ortegy y Gasseta. Srovnání Žárlivosti se Sartrovou Nevolností přibližuje Robbe-Grilletovo pojetí odosobněného popisu. Od vztahu řeči, rétoriky a ontologie (ve Foucaultově interpretaci Roussela) a vztahu Deleuzovy "struktury Druhého" a procesu čtení se text dostává k technice literárního a filmového pohledu a obrazu. Závěrečná kapitola interpretuje robbegrilletovskou "scénu", na základě srovnání s Duchampovým dílem Je-li dáno, jako silně vizualizovaný objekt, který proměňuje vnímání a přístup k textu. Tématem druhé části, "Literatura, smrt, technika", je myšlení o literatuře v dílech M. Blanchota, M. Foucaulta, R. Barthese či Deleuze a...cs_CZ
uk.abstract.enThe work has launched out from reading Alain Robbe-Grillet texts within the framework of Posthumanist criticism in literature and the arts. It reaches, however, beyond the enclosed context of the "Nouveau Roman", toward broader aesthetic and philosophical nexus: French Structuralism and Post-Structuralism in particular. The work falls into two parts, representing two approaches that reflect and complement each other. The first part, "Viewpoint and Non-Human Object of Art", critically approaches humanism, existentialism, and visual aspects of Robbe-Grillet's texts. Robbe-Grillet's critique of anthropomorphic metaphor and Barthes' "Writing Degree Zero" are linked with Ortega y Gasset's modernist concept of "The Dehumanization of Art". Comparison of Jealousy with Sartre's Nausea expounds Robbe-Grillet's approach of impersonal description. Consequently, the paper discusses the relation between speech, rhetoric and ontology (in Foucault's interpretation of Roussel), Deleuze's "structure of the Other", the reading process, and the technique of literary and cinematic angle and image. Final chapter interprets Robbe-Grillet's "stage", comparing it to Duchamp's Etant donées as a strongly visualized object that changes the perception and attitude toward a text. The second part, "Literature, death, technique" discusses...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990009651790106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV