Show simple item record

Connectionist modelling of the development of some cognitive processes associated with acquisition of language skills in Czech language
dc.contributor.advisorUhlář, Pavel
dc.creatorStehlík, Luděk
dc.date.accessioned2017-04-06T12:22:38Z
dc.date.available2017-04-06T12:22:38Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13498
dc.description.abstractDiplomová práce diskutuje otázky spojené s povahou lidské mysli, procesu osvojování jazyka a kognitivního vývoje a prezentuje výsledky konekcionistického modelování jednoho z klí ových vývojov psycholingvistických jev - segmentace spojitého toku e i na jednotlivá slova za využití fonotaktických a prozodických vodítek. V obecné ásti práce je nejd íve uvedeno filozofické téma psychofyzického problému a následn je popsáno myšlenkové, historické a kognitivn -antropologické pozadí v sou asné kognitivní v d zcela p evládajícího komputa n -reprezenta ního paradigmatu, v rámci kterého je lidská mysl pojímána jako druh výpo tu ve smyslu manipulace a transformace syntaktických struktur. Podrobn jsou p edstaveny dv soupe ící interpretace tohoto tvrzení v podob hypotézy fyzikálního symbolového systému a konekcionismu, které se liší zejména v názoru na to, jak blízko (nebo daleko) b žným myšlenkám a pojm m by se m la hledat formální pravidla specifikující mentální výpo et.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis discusses questions about the nature of the human mind, the process of language acquisition and the cognitive development in general and presents results of connectionist modelling of one of the seminal developmentally-psycholinguistic phenomena - segmentation of continuous speech flow on the basis of phonotactic and prosodic cues. In the general part of the thesis there is at first briefly introduced the philosophical topic of mind-body problem and then there is described intellectual, historical and cognitively-anthropological background of the computational-representational paradigm which is in the contemporary cognitive science the most prevailing view of the human mind treating the mental life as a kind of computation in the sense of manipulation and transformation of syntactic structures.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKonekcionistické modelování vývoje některých kognitivních procesů spojených s osvojováním jazykové kompetence v českém jazycecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-17
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId28681
dc.title.translatedConnectionist modelling of the development of some cognitive processes associated with acquisition of language skills in Czech languageen_US
dc.contributor.refereeBahbouh, Radvan
dc.identifier.aleph000939779
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce diskutuje otázky spojené s povahou lidské mysli, procesu osvojování jazyka a kognitivního vývoje a prezentuje výsledky konekcionistického modelování jednoho z klí ových vývojov psycholingvistických jev - segmentace spojitého toku e i na jednotlivá slova za využití fonotaktických a prozodických vodítek. V obecné ásti práce je nejd íve uvedeno filozofické téma psychofyzického problému a následn je popsáno myšlenkové, historické a kognitivn -antropologické pozadí v sou asné kognitivní v d zcela p evládajícího komputa n -reprezenta ního paradigmatu, v rámci kterého je lidská mysl pojímána jako druh výpo tu ve smyslu manipulace a transformace syntaktických struktur. Podrobn jsou p edstaveny dv soupe ící interpretace tohoto tvrzení v podob hypotézy fyzikálního symbolového systému a konekcionismu, které se liší zejména v názoru na to, jak blízko (nebo daleko) b žným myšlenkám a pojm m by se m la hledat formální pravidla specifikující mentální výpo et.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis discusses questions about the nature of the human mind, the process of language acquisition and the cognitive development in general and presents results of connectionist modelling of one of the seminal developmentally-psycholinguistic phenomena - segmentation of continuous speech flow on the basis of phonotactic and prosodic cues. In the general part of the thesis there is at first briefly introduced the philosophical topic of mind-body problem and then there is described intellectual, historical and cognitively-anthropological background of the computational-representational paradigm which is in the contemporary cognitive science the most prevailing view of the human mind treating the mental life as a kind of computation in the sense of manipulation and transformation of syntactic structures.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990009397790106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV