Show simple item record

Good Samaritan in Works of Czech artists in the First Half of the 20th Century
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorPecháčková, Eliška
dc.date.accessioned2017-04-06T10:02:43Z
dc.date.available2017-04-06T10:02:43Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12831
dc.description.abstractRESUMÉ Bakalářská práce "Milosrdný Samaritán v díle českých umělců první poloviny dvacátého století" se zabývá vývojem výkladu a tradice novozákonního podobenství o milosrdném Samaritánovi a zaměřuje se na ztvárnění tohoto biblického tématu pěti českými umělci: Emilem Fillou, Janem Zrzavým, Janem Preislerem, Alfredem Justitzem a Karlem Špillarem. Námět podobenství byl těmito malíři využit k vyjádření jejich subjektivních myšlenek a názorů na výtvarnou formu i všeobecný dějinný vývoj,především na první světovou válku. Začátek dvacátého století byl v rámci české výtvarné scény obdobím střetnutí a sváru dvou odlišných generací a způsobů uvažování. Představitelem "bojovného" směru, odvolávajícího se na filozofii Artura Schopenhauera a západní avantgardní tendence, byl Emil Filla. V práci je popsána i jeho teoretická činnost. Fillův obraz Milosrdný Samaritán (1910) byl považován za první dílo v českém prostředí, které prezentuje kubistickou estetiku. Oproti němu ryze individualistický Jan Zrzavý vždy odmítal připojit se k jakékoli skupině nebo směru a proto je největší pozornost věnována jeho osobnosti a přátelství s Bohumilem Kubištou, které velmi ovlivnilo některá jeho díla. Mezi ně patří i dvě verze Milosrdného Samaritána z let 1914-1915. Jan Preisler byl označován za představitele dekorativismu a secesního...cs_CZ
dc.description.abstractBachelor thesis "Good Samaritan in work of czech artists in the first half of the 20.century" compiles development of interpretation and tradition of the newtestametic parable about Good Samaritan and aims at interpretation of this biblical subjekt by five czech artists: Emil Filla, Jan Zrzavý, Jan Preisler, Alfred Justitz and Karel Špillar. Topic of this parable was availsed by them in order to express their subjektiv thoughts and opinions on the creativ form and the universal historical development, above all on the first world war. Begin of the 20.century in frame of the czech creativ scene was period of conflict and contention of two diverse generations and ways of reasoning. Emil Filla was representative of the "fighting" movement, which appealed to Artur Schopenhauer's philosophie and to occidental avantgard tendencies. In this thesis is also rescribed his meaningful theoretic activity. Filla's picture Good Samaritan ( 1910) was regard as the first work in the czech country, which presents the cubistic aesthetics. Compared to him purisch individualistic Jan Zrzavý always refused to add to any group or trend and therefore the biggest attention is inscribe to his personality and his friendschip with Bohumil Kubišta. This friendschip influenced very much some of his works. Among them belongs...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleMilosrdný samaritán v díle českých umělců první poloviny dvacátého stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-03
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId14985
dc.title.translatedGood Samaritan in Works of Czech artists in the First Half of the 20th Centuryen_US
dc.contributor.refereeBydžovská, Lenka
dc.identifier.aleph000818834
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csRESUMÉ Bakalářská práce "Milosrdný Samaritán v díle českých umělců první poloviny dvacátého století" se zabývá vývojem výkladu a tradice novozákonního podobenství o milosrdném Samaritánovi a zaměřuje se na ztvárnění tohoto biblického tématu pěti českými umělci: Emilem Fillou, Janem Zrzavým, Janem Preislerem, Alfredem Justitzem a Karlem Špillarem. Námět podobenství byl těmito malíři využit k vyjádření jejich subjektivních myšlenek a názorů na výtvarnou formu i všeobecný dějinný vývoj,především na první světovou válku. Začátek dvacátého století byl v rámci české výtvarné scény obdobím střetnutí a sváru dvou odlišných generací a způsobů uvažování. Představitelem "bojovného" směru, odvolávajícího se na filozofii Artura Schopenhauera a západní avantgardní tendence, byl Emil Filla. V práci je popsána i jeho teoretická činnost. Fillův obraz Milosrdný Samaritán (1910) byl považován za první dílo v českém prostředí, které prezentuje kubistickou estetiku. Oproti němu ryze individualistický Jan Zrzavý vždy odmítal připojit se k jakékoli skupině nebo směru a proto je největší pozornost věnována jeho osobnosti a přátelství s Bohumilem Kubištou, které velmi ovlivnilo některá jeho díla. Mezi ně patří i dvě verze Milosrdného Samaritána z let 1914-1915. Jan Preisler byl označován za představitele dekorativismu a secesního...cs_CZ
uk.abstract.enBachelor thesis "Good Samaritan in work of czech artists in the first half of the 20.century" compiles development of interpretation and tradition of the newtestametic parable about Good Samaritan and aims at interpretation of this biblical subjekt by five czech artists: Emil Filla, Jan Zrzavý, Jan Preisler, Alfred Justitz and Karel Špillar. Topic of this parable was availsed by them in order to express their subjektiv thoughts and opinions on the creativ form and the universal historical development, above all on the first world war. Begin of the 20.century in frame of the czech creativ scene was period of conflict and contention of two diverse generations and ways of reasoning. Emil Filla was representative of the "fighting" movement, which appealed to Artur Schopenhauer's philosophie and to occidental avantgard tendencies. In this thesis is also rescribed his meaningful theoretic activity. Filla's picture Good Samaritan ( 1910) was regard as the first work in the czech country, which presents the cubistic aesthetics. Compared to him purisch individualistic Jan Zrzavý always refused to add to any group or trend and therefore the biggest attention is inscribe to his personality and his friendschip with Bohumil Kubišta. This friendschip influenced very much some of his works. Among them belongs...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990008188340106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV