Zobrazit minimální záznam

Preconceptions of secondary school students about the internet
dc.contributor.advisorBrom, Cyril
dc.creatorYaghobová, Anna
dc.date.accessioned2021-07-21T07:36:19Z
dc.date.available2021-07-21T07:36:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/127858
dc.description.abstractKaždé dítě si přináší do školy prekoncepce o fungování různých principů. Zároveň si v průběhu výuky tvoří nové koncepce. Pro další vývoj kurikul didaktik jednotlivých předmětů je velmi důležité vědět, jaké tyto prekoncepce a koncepce jsou. V ČR zatím žádná studie nezmapovala prekoncepce dětí o fungování internetu; pokud víme, ve světě naposledy taková velká studie proběhla před téměř 10 lety. Cílem této práce bylo zjistit prekoncepce o internetu u žáků 5. a 9. tříd a následně ověřit jejich "správnost", tj. jestli odpovídají pravdivým tvrzením o internetu. Součástí práce je návrh diagnostiky chybných prekoncepcí a výukového postupu při jejich odstraňování. Výzkum byl proveden metodou tematické analýzy polostrukturovaných rozhovorů, které byly provedeny s 56 žáky (z toho 28 žáků 5. třídy a 28 z 9. třídy) z celé ČR z různých typů škol. Výsledky ukazují, že děti mají znalosti spíše neúplné, zhruba v polovině případů spíše strukturované, v druhé polovině spíše fragmentované, alespoň z části. Příležitostně mají chybné prekoncepce, občas mají dokonce prekoncepce dokonce protikladné. Zjistili jsme rozdíly ve znalostech žáků 5. a 9. třídy. Teoretické pozadí práce vychází z teorií kognitivního konstruktivismu, konkrétně "Knowledge in Pieces" přístupů.cs_CZ
dc.description.abstractChildren bring to school preconceptions about various phenomena. At the same time, they form mature conceptions during the course of lessons. It is important to know what these preconceptions and conceptions are for the purposes of development of curricula of respective subjects. In the Czech Republic, no study has yet mapped children's preconceptions about the functioning of the Internet; to our knowledge, a larger such study was carried out abroad almost 10 years ago (as concerns upper primary school children). The aim of the present work was to map preconceptions about the Internet among 5th and 9th grade students and then to examine their "correctness", i.e. whether they correspond to true statements about the Internet. The work includes a proposal for diagnosing erroneous preconceptions and instructional procedures for eliminating erroneous preconceptions. The research was conducted using the method of thematic and frequency analyses of semi-structured interviews conducted with 56 pupils (28 of whom were in grade 5 and 28 from grade 9) from different types of schools across the country. The results show that children's knowledge is rather incomplete, in about half of the cases rather structured, in the other half rather fragmented, at least in part. Occasionally they have wrong preconceptions,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectprekoncepce|druhý stupeň|informatika|internet|interviewcs_CZ
dc.subjectpreconception|secondary education|computer science|internet|interviewen_US
dc.titlePrekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-30
dc.description.departmentDepartment of Software and Computer Science Educationen_US
dc.description.departmentKatedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId227652
dc.title.translatedPreconceptions of secondary school students about the interneten_US
dc.contributor.refereeLukavský, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Mathematics - Training Teachers of Computer Scienceen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství matematiky - Učitelství informatikycs_CZ
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
thesis.degree.programMathematicsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství matematiky - Učitelství informatikycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Mathematics - Training Teachers of Computer Scienceen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKaždé dítě si přináší do školy prekoncepce o fungování různých principů. Zároveň si v průběhu výuky tvoří nové koncepce. Pro další vývoj kurikul didaktik jednotlivých předmětů je velmi důležité vědět, jaké tyto prekoncepce a koncepce jsou. V ČR zatím žádná studie nezmapovala prekoncepce dětí o fungování internetu; pokud víme, ve světě naposledy taková velká studie proběhla před téměř 10 lety. Cílem této práce bylo zjistit prekoncepce o internetu u žáků 5. a 9. tříd a následně ověřit jejich "správnost", tj. jestli odpovídají pravdivým tvrzením o internetu. Součástí práce je návrh diagnostiky chybných prekoncepcí a výukového postupu při jejich odstraňování. Výzkum byl proveden metodou tematické analýzy polostrukturovaných rozhovorů, které byly provedeny s 56 žáky (z toho 28 žáků 5. třídy a 28 z 9. třídy) z celé ČR z různých typů škol. Výsledky ukazují, že děti mají znalosti spíše neúplné, zhruba v polovině případů spíše strukturované, v druhé polovině spíše fragmentované, alespoň z části. Příležitostně mají chybné prekoncepce, občas mají dokonce prekoncepce dokonce protikladné. Zjistili jsme rozdíly ve znalostech žáků 5. a 9. třídy. Teoretické pozadí práce vychází z teorií kognitivního konstruktivismu, konkrétně "Knowledge in Pieces" přístupů.cs_CZ
uk.abstract.enChildren bring to school preconceptions about various phenomena. At the same time, they form mature conceptions during the course of lessons. It is important to know what these preconceptions and conceptions are for the purposes of development of curricula of respective subjects. In the Czech Republic, no study has yet mapped children's preconceptions about the functioning of the Internet; to our knowledge, a larger such study was carried out abroad almost 10 years ago (as concerns upper primary school children). The aim of the present work was to map preconceptions about the Internet among 5th and 9th grade students and then to examine their "correctness", i.e. whether they correspond to true statements about the Internet. The work includes a proposal for diagnosing erroneous preconceptions and instructional procedures for eliminating erroneous preconceptions. The research was conducted using the method of thematic and frequency analyses of semi-structured interviews conducted with 56 pupils (28 of whom were in grade 5 and 28 from grade 9) from different types of schools across the country. The results show that children's knowledge is rather incomplete, in about half of the cases rather structured, in the other half rather fragmented, at least in part. Occasionally they have wrong preconceptions,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV