Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu
Preconceptions of secondary school students about the internet
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127858Identifikátory
SIS: 227652
Kolekce
- Kvalifikační práce [11266]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lukavský, Jiří
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství matematiky - Učitelství informatiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra softwaru a výuky informatiky
Datum obhajoby
30. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
prekoncepce|druhý stupeň|informatika|internet|interviewKlíčová slova (anglicky)
preconception|secondary education|computer science|internet|interviewKaždé dítě si přináší do školy prekoncepce o fungování různých principů. Zároveň si v průběhu výuky tvoří nové koncepce. Pro další vývoj kurikul didaktik jednotlivých předmětů je velmi důležité vědět, jaké tyto prekoncepce a koncepce jsou. V ČR zatím žádná studie nezmapovala prekoncepce dětí o fungování internetu; pokud víme, ve světě naposledy taková velká studie proběhla před téměř 10 lety. Cílem této práce bylo zjistit prekoncepce o internetu u žáků 5. a 9. tříd a následně ověřit jejich "správnost", tj. jestli odpovídají pravdivým tvrzením o internetu. Součástí práce je návrh diagnostiky chybných prekoncepcí a výukového postupu při jejich odstraňování. Výzkum byl proveden metodou tematické analýzy polostrukturovaných rozhovorů, které byly provedeny s 56 žáky (z toho 28 žáků 5. třídy a 28 z 9. třídy) z celé ČR z různých typů škol. Výsledky ukazují, že děti mají znalosti spíše neúplné, zhruba v polovině případů spíše strukturované, v druhé polovině spíše fragmentované, alespoň z části. Příležitostně mají chybné prekoncepce, občas mají dokonce prekoncepce dokonce protikladné. Zjistili jsme rozdíly ve znalostech žáků 5. a 9. třídy. Teoretické pozadí práce vychází z teorií kognitivního konstruktivismu, konkrétně "Knowledge in Pieces" přístupů.
Children bring to school preconceptions about various phenomena. At the same time, they form mature conceptions during the course of lessons. It is important to know what these preconceptions and conceptions are for the purposes of development of curricula of respective subjects. In the Czech Republic, no study has yet mapped children's preconceptions about the functioning of the Internet; to our knowledge, a larger such study was carried out abroad almost 10 years ago (as concerns upper primary school children). The aim of the present work was to map preconceptions about the Internet among 5th and 9th grade students and then to examine their "correctness", i.e. whether they correspond to true statements about the Internet. The work includes a proposal for diagnosing erroneous preconceptions and instructional procedures for eliminating erroneous preconceptions. The research was conducted using the method of thematic and frequency analyses of semi-structured interviews conducted with 56 pupils (28 of whom were in grade 5 and 28 from grade 9) from different types of schools across the country. The results show that children's knowledge is rather incomplete, in about half of the cases rather structured, in the other half rather fragmented, at least in part. Occasionally they have wrong preconceptions,...