Česká filharmonie jako objekt zájmu totalitní moci: Komparace nacistické a stalinské kulturní politiky
The Czech Philharmonic as an Object of Interest of the Totalitarian Power: The Comparison of Nazi and Stalinist Cultural Policy
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127371Identifikátory
SIS: 224343
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zelená, Alena
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Středoevropská komparativní studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra německých a rakouských studií
Datum obhajoby
21. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce Česká filharmonie jako objekt zájmu totalitní moci: Komparace nacistické a stalinské kulturní politiky se věnuje kulturní politice nacistického a komunistického režimu a jejich vztahu k české hudební scéně. Zkoumá situaci v Protektorátu Čechy a Morava a poválečném komunistickém Československu a porovnává jejich kulturní politiku. Největší prostor je v práci věnován konkrétním dopadům dvojí totalitní kulturní politiky na českou hudební scénu, které jsou ilustrovány na působení České filharmonie. V práci jsou nejprve hledány společné znaky a cíle nacistické a stalinské kulturní politiky a následně je pomocí analýzy činnosti České filharmonie hledána odpověď na výzkumnou otázku, v jakých oblastech své činnosti a do jaké míry mohl orchestr vzdorovat tlaku totalitní moci na své podřízení a využití ve prospěch ideologie.
The Diploma Thesis The Czech Philharmonic as an Object of Interest of the Totalitarian Power: The Comparison of Nazi and Stalinist Cultural Policy deals with the cultural policy of the Nazi and Communist regimes and with their attitudes to the Czech cultural scene. It analyses the situation in the Protectorate of Bohemia and Moravia and in the post-war communist Czechoslovakia and compares their cultural policy. The most part of the Thesis is dedicated to the particular consequences of both totalitarian cultural policies, which are observed through the activity of the Czech Philharmonic. The Thesis looks for the mutual aims of the Nazi and Communist cultural policy and then the analysis of the Czech Philharmonic's activity serves to find an answer to the question to which extent and in what areas of its activity could the orchestra oppose the pressure of the totalitarian regimes to its subordination and misuse for ideological and political intentions.