Didaktická interakce v plavecké výuce dětí s poruchami autistického spektra
Didactic interaction in swimming lessons for children with autism spectrum disorders
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126995Identifikátory
SIS: 224100
Kolekce
- Kvalifikační práce [8928]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Čechovská, Irena
Oponent práce
Zenáhlík, Aleš
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami
Katedra / ústav / klinika
Plavecké sporty
Datum obhajoby
15. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Poruchy autistického spektra, didaktická interakce, plavecká výuka, komunikaceKlíčová slova (anglicky)
Autism spectrum disorders, didactis interaction, swimming lessons, communicationNázev: Didaktická interakce v plavecké výuce dětí s poruchami autistického spektra Cíle: Cílem práce bylo popsat a analyzovat interakční profil dvou instruktorek (začínající a s dlouholetou praxí), které vedou plaveckou výuku dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Získané poznatky přispějí k objektivizaci představ o didaktické interakci v pohybovém učení ve vodě u dětí s poruchami autistického spektra. Metody: Celý výzkum byl proveden kombinací kvalitativních a kvantitativních metod. Zúčastněné pozorování bylo využito při přímé účasti na plaveckých lekcích dětí s poruchou autistického spektra. Ze dvou lekcí byly pořízeny videozáznamy. Pomocí nezúčastněného pozorování proběhla analýza těchto videozáznamů. Kódování jednotlivých plaveckých lekcí bylo následně provedeno metodou modifikované analýzy didaktické interakce (MADI). Výsledky: Z výsledků výzkumu je patrné, že z forem chování učitele převládala u obou instruktorek instrukce. Druhou nejčetnější subkategorií u instruktorky 01 byla korekce a u instruktorky 02 recepce. Nejčastější formou projevu učitele byl shodně u obou instruktorek řečový projev a řečový a pohybový projev. Z hlediska druhu postojové aktivity dominovala v obou případech integrace. Další nejvíce zastoupenou subkategorií byla neutrálnost. Rozdíly v četnosti výskytu různých...
Title: Didactic interaction in swimming lessons for children with autism spectrum disorders Objectives: The goal of this bachelor's thesis was to describe and analyze the interaction profile of two instructors (a begginer in comparison with a senior instructor with many years of experience), leading a swimming lesson for children with autism spectrum disorders (ASD), and in doing so, to contribute to the objectification of the conceptions about didactic interaction in aquatic motion lessons for children with ASD. Methods: The entire research was carried out in combination of both kvalitative and kvantitave methods. The observation was made during direct attendance of children with autism spectrum disorders at swimming lessons. Videorecords were made from two of these lessons. The videorecords were analysed by an unbiased observation. Subsequent coding of each individual swimming lesson was made with the method of modified analysis of didactic interaction (MADI). Results: From the research results it is apparent, that from the behavioral patterns, intructions prevailed for both instructors. Second most frequent subcategory for instructor 01 was correction, and for instructor 02 reception. The most used form of expresion for both instructors was speech and speech with body movements. From the...